מערכת COL | יום י"ג חשוון ה׳תשע״ט 22.10.2018

בג"צ ידון: האם מותר לכתוב שה'טרור בישראל' מופנה נגד יהודים?

בגל הפיגועים בשנת 2015 פרסמה תנועת "דרך חיים" מנשר המציע ייעוץ משפטי למעסיקים • הנציבות אסרה על פרסומו, והתנגדה לשימוש במילה "יהודי" במנשר כיוון שהדבר מרמז שהטרור מגיע ממוסלמים • כעת, בג"צ יכריע בנושא • עו"ד ציפורי: "לא יתכן שאזכור העובדה שיש טרור נגד יהודים תחשב בישראל לביטוי המעודד הפליה נגד ערבים" • לכתבה המלאה
בג
צילום: מד"א, ארכיון COL
בימ"ש העליון ידון הבוקר (ב') בבג"צ שהגישה תנועת "דרך חיים" כנגד נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, בגין החלטתה לאסור על הפצת מנשר, המציע ייעוץ משפטי למעסיקים החוששים להעסיק עובדים ערבים שהביעו תמיכה בטרור ורצח יהודים. לאחר דין ודברים בין התנועה לבין הנציבות, פסלה הנציבות גם נוסח אחר למנשר בטענה שהמילה "יהודי" מרמזת על הבחנה על בסיס לאום ואינה מותרת.

בנוסף, לטענת התנועה בעתירה, לנציבות אין סמכות בחוק להורות לתנועה כיצד עליה לפעול או לאסור עליה פרסום כלשהו מטעמה.

בכתב העתירה מובא כי הרקע לפרסום המנשר היה גל הפיגועים הרצחניים שנעשו בשנת 2015, בו נרצח הרב ישעיהו קרישבסקי, בפיגוע דריסה ודקירה שביצע ערבי ישראלי, עובד חברת "בזק". לאחר הפיגוע הודיעה חברת בזק כי לא ראתה כל סימן מקדים לכוונותיו של העובד, אולם בהמשך התברר כי העובד הוא בן דודם של שני המחבלים שביצעו את הפיגוע בהר-נוף ולאחריו אף התראיין לתקשורת וסיפר על שמחתו על ביצוע הפיגוע וכינה את המחבלים "שהידים וגיבורים".

בתגובה לפרסום, חברת בזק מיהרה להודיע כי היא פועלת לפי הכללים הקבועים בחוק בכל הנוגע להעסקת עובדים, שלפיהם אין להתייחס לדתו, גזעו או מינו של העובד.

עוד מובא בכתב העתירה פרסום מטעם "האגודה לזכויות האזרח" לפיו אין לפטר עובד על רקע השקפתו והתבטאויותיו – בוטות ומקוממות ככל שיהיו, וכי "גם הבעת שמחה על מותם של אחרים, יהודים או ערבים, דוחה ומזעזעת ככל שתהיה – אינה בהכרח הסתה לגזענות או לאלימות ואיננה אסורה"

על רקע דברים אלו הפיצה תנועת "דרך חיים" מנשר, לפיו למעסיק ניתן, בתנאים מסויימים, להפסיק העסקתו של עובד, שהתבטאויותיו מטילות אימה ופחד בקרה העובדים או הלקוחות, וקורא למעסיקים לפנות לייעוץ משפטי כאשר הם חשים שנשקפת סכנה לחייהם, חיי עובדיהם או חיי לקוחותיהם.

לאחר הפצתו של המנשר, פנתה הנציבות האזורית לשוויון הזדמנויות בעבודה שבירושלים לתנועת דרך-חיים במכתב בו נאמר כי עולה חשש שהמנשר מסייע בהפליית ערבים במקום העבודה, וחייבה את התנועה להשיב בתוך 48 שעות.בין התנועה לנציבות המשיכו חילופי מכתבים ואף התקיים מפגש במשרדי הנציבות.

במהלך ההתכתבויות הציעה דרך חיים כי היא תסיר מהמנשר את המילה "ערבי" כך שההתייחסות במכתב היא לכל עובד אשר מביע תמיכה בטרור וברצח יהודים. אולם, גם לנוסח זה התנגדה הנציבות בטענה כי הוא "עדיין מרמז על הבחנה על בסיס לאום.. בין עובדים יהודים לאילו שאינם יהודים", וזאת לכאורה משום שהמנשר עוסק בטרור המופנה כלפי יהודים. לאחר דברים אלה, כאמור, החליטה תנועת "דרך חיים" לעתור לבג"ץ.

התנועה טענה כי כי לנציבות אין סמכות להורות על הסרת הפרסום, וכי אין בפרסום דבר הרומז לאבחנה פסולה וכי על הנציבות להימנע מלהורות לתנועה לחדול מייעוץ לפונים אליה.

כאמור היום ידון הבג"צ, שם יכריעו השופטים ניל הנדל, יעל וילנר ואלכס שטיין בסוגייה.

עו"ד אורי צפורי אשר מייצג את דרך חיים בעתירה מסר "החלטת הנציבות לאסור את הפרסום ניתנה בחוסר סמכות והיא פוגעת בחופש הביטוי באופן בלתי סביר ובלתי מידתי. לא יתכן שאזכור העובדה שיש טרור נגד יהודים תחשב במדינת ישראל לביטוי המעודד הפליה נגד ערבים. מדובר בחשש רחוק ומופרך שאינו יכול להצדיק את הפגיעה הקשה בחופש הביטוי."
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.