מערכת COL
|
יום ז' חשוון ה׳תשע״ט
16.10.2018
האן ניתן לתקן ברית שנערכה בידי גוי או רופא?
מי שנימול בידי גוי או בידי רופא שאינו נוהג על-פי ההלכה, האם אפשר לתקן זאת? ● הרב יוסף-שמחה גינזבורג משיב במדורו ב'שיחת השבוע' ● לתשובה
מי שנימול בידי גוי או בידי רופא שאינו נוהג על-פי ההלכה, האם אפשר לתקן זאת?
תשובה: קודם כול יש לבדוק על-ידי מוהל מנוסה אם אכן המילה והפריעה התבצעו בשלמות הנדרשת. הפריעה היא חשיפת והסרת עור העטרה שמתחת לעור העורלה, ואם לא בוצעה – צריך לקיימה. לפעמים נותרות שאריות מעור העורלה שלא נחתכו בשעת המילה. מקצתן "מעכבין את המילה", אם הן נמצאות על העטרה, וצריך לתקן זאת.
לצערנו נפוץ ביותר השימוש במכשירים ('מגן' החוסם את מעבר הדם אל בשר העורלה בשעת המילה), שנאסרו על-ידי הפוסקים, ובכלל זה הרבנות הראשית, וגם על-ידי ארגוני רופאים רבים.
נפסק שבמילה באמצעות 'מגן' אין לברך את ברכות המילה. גם בשעה שעושים את התיקונים אין מברכים.
אם המילה בוצעה בידי גוי (הפסול למילה, גם אם הוא עצמו מהול, כגון מוסלמי), או אם לא בוצעה הפריעה, או אם המילה נעשתה בעזרת 'מגן' – יש פוסקים הקובעים שחייבים 'להטיף דם ברית'. מי שנימול לשם רפואה ושלא לשם מצוות מילה, לדעת רוב הפוסקים צריך 'הטפת דם ברית'.
לדעת רוב הפוסקים ה'מציצה' שנעשית בברית מטרתה רפואית, ואין מקום לדון בתיקונה אם לא נעשתה.
מקורות: ראה אנציקלופדיה הלכתית-רפואית ערך 'מילה', וש"נ. מציצה – 'רפואה מציאות והלכה' לד''ר מ' הלפרין עמ' 194.
תשובה: קודם כול יש לבדוק על-ידי מוהל מנוסה אם אכן המילה והפריעה התבצעו בשלמות הנדרשת. הפריעה היא חשיפת והסרת עור העטרה שמתחת לעור העורלה, ואם לא בוצעה – צריך לקיימה. לפעמים נותרות שאריות מעור העורלה שלא נחתכו בשעת המילה. מקצתן "מעכבין את המילה", אם הן נמצאות על העטרה, וצריך לתקן זאת.
לצערנו נפוץ ביותר השימוש במכשירים ('מגן' החוסם את מעבר הדם אל בשר העורלה בשעת המילה), שנאסרו על-ידי הפוסקים, ובכלל זה הרבנות הראשית, וגם על-ידי ארגוני רופאים רבים.
נפסק שבמילה באמצעות 'מגן' אין לברך את ברכות המילה. גם בשעה שעושים את התיקונים אין מברכים.
אם המילה בוצעה בידי גוי (הפסול למילה, גם אם הוא עצמו מהול, כגון מוסלמי), או אם לא בוצעה הפריעה, או אם המילה נעשתה בעזרת 'מגן' – יש פוסקים הקובעים שחייבים 'להטיף דם ברית'. מי שנימול לשם רפואה ושלא לשם מצוות מילה, לדעת רוב הפוסקים צריך 'הטפת דם ברית'.
לדעת רוב הפוסקים ה'מציצה' שנעשית בברית מטרתה רפואית, ואין מקום לדון בתיקונה אם לא נעשתה.
מקורות: ראה אנציקלופדיה הלכתית-רפואית ערך 'מילה', וש"נ. מציצה – 'רפואה מציאות והלכה' לד''ר מ' הלפרין עמ' 194.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות