מערכת COL | יום כ"ח תשרי ה׳תשע״ט 07.10.2018

סדרת המופת נודדת לדרום אמריקה: אדמו"רי חב"ד ויהדות בראזיל

סדרת המופת החב"דית הסוקרת את פועלם ומעורבותם של רבותינו נשיאינו במדינות רבות ברחבי תבל – נודדת לראשונה ליבשת דרום אמריקה ● אחרי שבעה ספרים בסדרת אדמו"רי חב"ד ויהדות העולם, אשר סקרו את פועלם הכביר של רבותינו נשיאינו למען יהדות מזרח ומערב אירופה - תוקעת הסדרה יתד ביבשת דרום אמריקה, במדינת הענק בראזיל, עם הופעת 'תדפיס' הספר השמיני בסדרה - "אדמו"רי חב"ד ויהדות ברזיל" ● לפרטים מלאים
סדרת המופת נודדת לדרום אמריקה: אדמו
הספר החדש סוקר ומקיף לראשונה את מעורבותם הכבירה של שלושת הדורות האחרונים בשושלת נשיאי חב"ד, כ"ק אדמו"ר הרש"ב, כ"ק אדמו"ר הריי"צ וכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, בנעשה בקרב מדינת בראזיל ויהודיה, והוא סוקר את פועלם למען יהדות בראזיל החל מאמצע שנות ה'עת"ר, לפני כמאה שנה, ועד לשנת תש"ל.

הספר החדש "אדמו"רי חב"ד ויהדות ברזיל", יוצא לאור ביוזמת השליח רב הפעלים הרה"ח הרב דוד ווייטמן, מהשלוחים הוותיקים והנכבדים בפאולו שבברזיל, והוא ראה אור על-ידי הוצאת הספרים החב"דית הוותיקה "מעיינות" שמרכזה בפאולו.

המלאכה הכבירה של עריכת ספר זה, הופקדה בידיו האמונות של הסופר ואיש הספר החב"די הרב זושא וולף, שכבר ערך והוציא לאור מתחת ידו שורה ארוכה של ספרים מתורת הרבי ומן ההיסטוריה החב"דית, וכן את סדרת ספרים הסוקרים ומקיפים כאמור את מעורבותם ופעולותיהם של רבותינו נשיאינו בגרמניה, באוסטריה, ברומניה, בצרפת, בגרוזיה ובבוכרה, וכן את הספר הראשון בסדרה זו, "דיעדושקא – הרבי מליובאוויטש ויהדות רוסיה".

הספר החדש, שכאמור סוקר את מעורבות רבותינו נשיאינו בקרב יהדות בראזיל עד שנת תש"ל, הנו למעשה 'תדפיס' מספר שלם ורחב יריעה אשר יראה אור בע"ה בקרוב, ואשר יסקור בע"ה גם את פעלו של הרבי נשיא דורנו בשנות ה'תש"ל-ה'תש"ן למען יהדות בראזיל.

'תדפיס' זה הופיע וחולק כתשורה בשמחת חתונת משפחות ווייטמן-טייכטל שיחיו שנערכה בחודש אלול האחרון, ובמהלך ימי חודש תשרי הוא חולק בקרב השלוחים הרבים והפעילים במדינת בראזיל.

הספר החדש "אדמו"רי חב"ד ויהדות בראזיל" הנו פרי עבודת מחקר ממושכת ומעמיקה. הספר הנו בן למעלה מארבע מאות וחמישים עמודים, ומתפרסמים בו כמאה ושבעים מסמכים וכמאה ועשרים תמונות הקשורים לפועלם של רבותינו נשיאינו ומדינת בראזיל, ובהם מסמכים נדירים ותמונות נדירות.

כמו כן, אגרות קודש רבות של רבותינו נשיאינו בשייכות למדינת בראזיל מתפרסמים בספר זה לראשונה, וכן נחשפים בו לראשונה שורה של כתבי יד קודש של רבותינו נשיאינו בקשר למדינת בראזיל, שנמסרו לפרסום באדיבות הוצאת הספרים קה"ת וספריית אגודת חסידי חב"ד.

לצורך עריכת הספר החדש, קיימו מו"ל הספר במהלך השנים ראיונות עומק ממושכים עם שורה של אישים מרכזיים אשר פעלו בקרב יהדות בראזיל, ובהם הרה"ח הרב יוסף הלוי וויינברג ז"ל, השד"ר הראשון של רבותינו נשיאינו לבראזיל; הרה"ח הרב צבי הירש חיטריק ז"ל, השליח הראשון של הרבי נשיא דורנו לבראזיל; מרת אלטע דבורה בלומנפלד ז"ל, רעייתו של הרב ירחמיאל בלומנפלד ע"ה, רבה הראשי של ריו; מרת גרינר ע"ה, רעייתו של ר' פייבל גרינר, מראשוני המתיישבים החב"דיים בבראזיל; ויבדל"ח הרה"ח הרב חיים שי' בנימיני, מייסד ישיבת חב"ד בפטרופוליס, אשר פעל בשליחות בבראזיל כארבעים שנה; וכן הרה"ח הרב מאיר שי' זאיאנץ, בנו של השו"ב החב"די בבראזיל הרה"ח הרב שמחה יצחק זאיאנץ ע"ה.

כל אלו התראיינו בחפץ לב וסיפרו על פעולות חב"ד בבראזיל בימי הבראשית שלה, על הוראות והדרכות שזכו לקבל מהרבי, ואף נתנו חומרים ותיעודים חשובים לפרסום בספר זה.

אכן, יחס מיוחד במינו, של חביבות רבה וקירבה יתירה, היה לרבותינו נשיאינו אדמו"רי חב"ד ליהדות בראזיל. דעתם של רבותינו נשיאינו היתה נתונה כל העת ליהדות זו, ולאורך השנים פעלו למענה רבות בשיגור שלוחים לעסוק בחיזוק והפצת יהדות, הפצת מעינות החסידות, הקמת מוסדות חינוך ובהמשך גם בתי חב"ד בכל רחבי המדינה, ובד בבד שמירה על קשר מכתבים ומסרים בעל-פה עם שורה ארוכה של רבנים, עסקנים ופעילים יהודיים מחוגים שונים.

בתקופתו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ, הפעילות החב"דית במדינה הייתה מבוססת בעיקר על ביקורים של שד"רים ושלוחים שלו מעת לעת, ובראשם השד"ר הנודע הרה"ח הרב יוסף הלוי וויינברג ע"ה. בהמשך, הרבי נשיא דורנו שיגר לבראזיל שלוחים קבועים, החל מהשליח הקבוע הראשון לבראזיל הרה"ח הרב צבי הירש חיטריק ז"ל, שעם השנים התפרסו לארכה ולרחבה של המדינה הענקית.

פועלם הגדול של רבותינו נשיאינו למען יהדות בראזיל - נלמד מתוך אגרות הקודש שכתבו ונשתמרו, ומתוך שלל סיפורים, עובדות ורשימות זיכרונות המפוזרים בספרים ובפרסומים רבים. בספר החדש נקבצו כל אלה יחד לראשונה ונלקטו ונערכו דבר דבור על אופנו, לפי סדר האירועים והאישים.

ואכן, מתוך הספר החדש עולה ומצטיירת תמונה מקיפה, מרשימה ביותר, של מעורבות ממושכת של נשיאי חב"ד והשפעה עמוקה על יהדות בראזיל, על ידי שלוחי רבותינו נשיאינו במדינה זו, באמצעות פגישות ממושכות עם אישים ומנהיגים מרכזיים מיהדות בראזיל, וכן על ידי ניהול התכתבות מסועפת בכל הקשור ליהדות זו - עד שמתבררת ומתבהרת העובדה כי חלק מרכזי ביותר של חיי יהדות בראזיל במאה השנים האחרונות, הנו מכוחם והשפעתם של נשיאי חב"ד, שלוחיהם ותלמידיהם ומושפעיהם, אשר רבים מהם דבקו בתורת החסידות ומנהגיה, השפעה ההולכת ונמשכת עד לימינו אלה.

להשלמת הדברים, מופיע בראשית הספר סקירה על היחס המיוחד של הרבי נשיא דורנו באשר ליהדות דרום אמריקה בכלל, על דאגתו והתמסרותו ליהדות יבשת זו, המרוחקת ממרכזי היהדות העולמיים, כאשר היחס המיוחד של הרבי ליהדות בראזיל נגזר מתוך יחסו הכללי ליהדות דרום אמריקה.

יהדות ברזיל תופסת מקום נכבד ביותר בהווייה החב"דית של הדור השביעי, גם בשל העובדה רבת הערך כי סדרת ה"לקוטי שיחות" של הרבי, זכתה לתפוצה רחבה במידה רבה הודות לנדיבי עם נכבדים מברזיל ומארגנטינה, מחסידי חב"ד עצמם וכן ממקורביהם של השלוחים במדינות אלו.
הרבי נשיא דורנו הראה חביבות גדולה לנדיבים אלו בזכות תרומתם להדפסת ה"לקוטי שיחות", ובהזדמנויות רבות הראה להם קירובים מיוחדים והם זכו לברכות מופלאות ולהדרכות מיוחדות בעקבות זכותם זו.

בספר החדש מופיע פרק מיוחד ורחב יריעה, הסוקר לראשונה את מעורבותם הגדולה של נגידי יהדות בראזיל ודרום אמריקה בקשר עם הדפסת ה"לקוטי שיחות", את כל סיפור השתלשלות הדברים, ואת יחסו המיוחד של הרבי אליהם.

עם הופעת הספר החדש, אמר השליח הרב דוד ווייטמן, יוזם הוצאת הספר:
"הופעת הספר החדש "אדמו"רי חב"ד ויהדות בראזיל" מהווה שמחה גדולה עבור השלוחים ואנ"ש ברחבי בראזיל.

הספר הופץ בתקופת חודש תשרי בקרב השלוחים והפעילים בבראזיל, והוא התקבל בחיבה יתירה אצלם אשר שמחו מאוד על הופעת הספר, אשר לראשונה סוקר ומגיש בפנינו את כל הידוע לנו מפעלם של הרביים בבראזיל – הרי זה מתנה גדולה ונעלית ביותר וזכות גדולה ביותר לכל אחד מן השלוחים הרבים והחסידים בבראזיל.

אין ספק, כי הופעת תדפיס הספר החדש, בו אנו מתוודעים לראשונה להיקף המעורבות והפעילות של רבותינו נשיאינו למען יהדות בראזיל, תביא לתנופה חדשה בכל הפעילות הכבירה להפצת היהדות ולהפצת המעיינות בכל רחבי בראזיל, ולתנופה בעבודתו של כל חסיד וחסיד, והרי זה נחת רוח הכי גדולה לרבי נשיא דורנו".

כאמור, בע"ה בקרוב יראה אור הספר המלא אשר יסקור גם את מעורבותו ופעילותו של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו בשנים הבאות, משנת תש"ל ואילך.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.