מערכת COL
|
יום י"ב ניסן ה׳תשס״ה
21.04.2005
בדיקת חמץ - הלכות ומנהגי חב"ד
הכנות: לפני הבדיקה צריך לנקות היטב את כל החדרים שצריך לבודקם. כמו-כן יש לרכז במקום המשתמר מילדים וכו' את כל החמץ המיועד לאכילה בערב ולמחרת בבוקר. זמן קצר לפני הבדיקה מניחים במקומות שונים בבית עשר חתיכות של חמץ קשה (נכון שיהיו על-כל-פנים כל הפתיתים ביחד - כזית). עוטפים כל אחד מהם בנייר (אך לא בנייר כסף, שאינו נשרף היטב). המשך ב'כתבה מלאה'
(אילוסטרציה)
זמנה: אור לארבעה-עשר - מיד אחרי צאת הכוכבים (באזור המרכז - בשעה 6:27), ותמיד לאחר תפילת ערבית. מקומה: כל המקומות שיש לחוש ולהסתפק שמא הכניס לתוכם חמץ, אפילו באקראי, צריכים בדיקה.
אופנה: לאור נר של שעווה ועל-ידי נוצת עוף. הבודק מניח את החמץ שמוצא בשקית קטנה של נייר. בגמר הבדיקה: מניח את השקית, הנוצה והנר שנותר בתוך כף עץ קעורה, עוטף הכל בנייר (מלבד ידית הכף שנשארת מחוץ לעטיפה), כורך חוט סביב הנייר כמה פעמים, מהדקו וקושרו13 [צריך להיזהר להוציא בעוד מועד מהשקית את הדף ובו הברכה וכו'].
בין הברכה לתחילת הבדיקה אין לדבר כלל, אפילו מענייני הבדיקה (אלא בדבר שהכרחי לבדיקה). ונכון שלא לדבר כלל שלא מענייני הבדיקה כל זמן הבדיקה.
כתב רבנו הזקן בסידורו: "ויעמיד מבני ביתו אצלו לשמוע הברכה שיבדקו איש במקומו, ולא ישיחו בינתיים, וייזהרו לבדוק תחילה בחדר הסמוך למקום ששמעו הברכה", וכותב הרבי שייתכן שכוונתו היא, שמצווה לזכות גם את בני-ביתו (הגברים) בבדיקת החמץ, וכיוון שגם בעל-הבית בעצמו יבדוק קצת - אין בזה סתירה לדין "מצווה בו יותר מבשלוחו".
את החמץ הנמצא בבדיקה שומרים כנ"ל, ושורפים למחרת בבוקר, כדלקמן. אחר הבדיקה מבטלים את החמץ שלא מצאנו, באמירת "כל חמירא" (הראשון).
מאת הרב יוסף-שמחה גינזבורג, באדיבות גליון 'התקשרות' בהוצאת צעירי-חב"ד.
אופנה: לאור נר של שעווה ועל-ידי נוצת עוף. הבודק מניח את החמץ שמוצא בשקית קטנה של נייר. בגמר הבדיקה: מניח את השקית, הנוצה והנר שנותר בתוך כף עץ קעורה, עוטף הכל בנייר (מלבד ידית הכף שנשארת מחוץ לעטיפה), כורך חוט סביב הנייר כמה פעמים, מהדקו וקושרו13 [צריך להיזהר להוציא בעוד מועד מהשקית את הדף ובו הברכה וכו'].
בין הברכה לתחילת הבדיקה אין לדבר כלל, אפילו מענייני הבדיקה (אלא בדבר שהכרחי לבדיקה). ונכון שלא לדבר כלל שלא מענייני הבדיקה כל זמן הבדיקה.
כתב רבנו הזקן בסידורו: "ויעמיד מבני ביתו אצלו לשמוע הברכה שיבדקו איש במקומו, ולא ישיחו בינתיים, וייזהרו לבדוק תחילה בחדר הסמוך למקום ששמעו הברכה", וכותב הרבי שייתכן שכוונתו היא, שמצווה לזכות גם את בני-ביתו (הגברים) בבדיקת החמץ, וכיוון שגם בעל-הבית בעצמו יבדוק קצת - אין בזה סתירה לדין "מצווה בו יותר מבשלוחו".
את החמץ הנמצא בבדיקה שומרים כנ"ל, ושורפים למחרת בבוקר, כדלקמן. אחר הבדיקה מבטלים את החמץ שלא מצאנו, באמירת "כל חמירא" (הראשון).
מאת הרב יוסף-שמחה גינזבורג, באדיבות גליון 'התקשרות' בהוצאת צעירי-חב"ד.
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
תיקון
י"ב ניסן ה׳תשס״ה
צאת הכוכבים אזור המרכז אינו 6:27
תגובה חדשה
הגב לתגובה
0
0
2.
מה עושה אישה אלמנה שיש לה בנים גדולים?
י"ב ניסן ה׳תשס״ה
מי בודק? מי מברך? אם הבנים בודקים, האם אסור לה לדבר ולאכול עד שהם גומרים? תודה
תגובה חדשה
הגב לתגובה
0
0