מערכת COL | יום י"ט תשרי ה׳תשע״ט 28.09.2018

"והיית אך שמח": מהי שמחה וכיצד מגיעים אליה? / טור לשבת

שמחה היא הכוח האנושי החזק ביותר: מהי אם כן שמחה? וכיצד מגיעים אליה? התורה מנחה אותנו להיות שמחים בשלושת הרגלים ובפרט בחג הסוכות שעליו נכתב "והיית אך שמח" - כלומר רק שמח • איך מגיעים לכך? וכיצד אפשר לצוות על מישהו להיות שמח? • הרב אוהד מעון בטור מיוחד במגזין שישי ב-COL - לכבוד שבת קודש • לטור המלא
צילום: מנדי הכטמן, ארכיון COL

מאת: הרב אוהד מעון, 770

***

בשמחת תורה המקדש מלא מפה אל פה. יופיו מבהיק לכל העולמות מלמעלה למטה ולהיפך. כל באי עולם נהנים מזיוו. הריקודים נמשכים שעות והמוני עם ישראל צוהלים. כל העיניים נשואות לרבי נשיא דורנו היושב בעזרה במלוא הדרו. משמרות הכהונה מתחלקים בהקרבת הקרבנות והלויים המשוררים מנעימים לכולם ומעל לכל ה' יתברך שמו עם בריאתו שמחה עצמית.

שמחה היא הכוח האנושי החזק ביותר. מהי אם כן שמחה? וכיצד מגיעים אליה? התורה מנחה אותנו להיות שמחים בשלושת הרגלים ובפרט בחג הסוכות שעליו נכתב "והיית אך שמח" כלומר רק שמח.

איך מגיעים לכך? וכיצד אפשר לצוות על מישהו להיות שמח? כאן מוצאים אנחנו את העיקר. היות ושמחה היא דבר פנימי, והיות וכולנו נתונים במאבק עם יצר הרע בכל זמן נתון, חייבת אם כן להיות דרך מיוחדת להגיע לשמחה בחג הסוכות ועוד יותר בשמחת תורה.

הרבי נשיא דורנו מסביר במאמר שהישיבה בסוכה מביאה שלום מצד עניין הדעת. שני סוגי שלום. בין הנפש האלוקית לבין הנפש הבהמית ובין המוחין של הנפש האלוקית למידות שלה. כלומר מנוחת הנפש שיא הדרך לשמחה. מבחינה פסיכולוגית אם כן חג הסוכות הינו זמן השום הפנימי וזו ההזדמנות לכל אחד ואחת לקבל את הכוח האלוקי להגיע למנוחה זו לכל השנה.

הגמרא אומרת לנו שאין האדם יכול לגבור על יצרו אלא אם הקדוש ברוך הוא מסייעו כל יום ויום. נקודת הסיוע זה מתחילה עכשיו בסוכות זה הזמן לעצור ולכוון בזמן נטילת הלולב שהאור העצום הנמצא בסכך ימשך פנימה ללבנו. כל סודות התורה נמצאים באותיות לשון הקודש.

לולב היא מילה המתחלקת לשני חלקים. לו הן ששת המידות הרגשיות הנמצאות בלב שזו החצי השני של המילה לולב. נשמע מופרך בכלל לא. אלא שהרבה מאתנו עסוקים בדברים אחרים ורחוקים מהעניינים הרוחניים הנפלאים של זמן שמחתנו.

***

חג סוכות קשור ישירות לגאולה האמתית והשלמה שכבר החלה. בחג הזה שהמקדש יהיה בנוי ומשוכלל בהר הבית בירושלים אומר הנביא שעל הגויים לבוא ולהביא קרבנות במקדש. כמו כן ידוע שה-70 פרים שהוקרבו במקדש הם כנגד 70 אומות העולם. אבל לשיא השמחה מגיעים בשמיני עצרת שמחת תורה שאז ה' יתברך ועם ישראל הם לבד ללא אומות העולם. ועם ישראל זוכה לקרבה עצמית לה' יתברך.

והדרך לכך היא לימוד התורה כמאמר דוד המלך בתהילים "ותרתך בתוך מעי" כלומר שהתורה היא ממשיכה את האלוקות ללבו של האדם ובמביאה אותו לשלום פנימי. אין נקודה יותר גבוהה בלוח השנה היהודי. השילוב של התורה והפנמת האורות הגבוהים הנמצאים בסכך הם המתכון הטוב ביותר לבריאות הנפש. הן במובן של שמירת הבריאות והן במובן של הבראה מצער נפשי ואף גופני.

בשמחת תורה מאפשר הקדוש ברוך הוא לכולנו פשוט לשמוח שמחה עצמית בלי הבנה והשגה ובלי התעמקות וניסיון להגיע למושכל אלא פשוט חיבור פשוט ועצמי. אך חיבור עצמי זה הוא הנותן לנו את הכוחות והיכולת ללמוד תורה, להשיגה ולהפנימה ולחיות בשמחה כל השנה הבאה עליו לטובה. תשעט שנת עין טובה.

שמחת תורה הינה השיא והחותם של כל העבודה שהחלה בראש חודש אלול. תשובה תתאה עיון במה שצריך תיקון והוספה בטוב. ראש השנה בקשה על מה שרוצה היהודי לשפר ולהוסיף.

***

עשרת ימי תשובה הם כבר תשובה עילאה התקרבות לה' אחרי שהתרחקנו ממנו על ידי הטרדות הגשמיות כגון פרנסה. יום כיפור רמה נוספת של תשובה עילאה וקרוב לה'. סוכות חיבור על ידי השמחה ושמחת תורה חיבור עצמי.

היות ושמחת תורה בארץ ישראל הינו יום הולדתי הריני מברך את כלום בשנה טובה ושמחה שנה פנימית ושנת אור ועין טובה ואת הרבי נשיא דורנו שיתגלה ויגאלנו ואת ה' יתברך שסוף סוף יצא גם הוא מההסתר.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.