מערכת COL | יום ז' תשרי ה׳תשע״ט 16.09.2018

לפני כניסת השבת: הגישו עתירה למען ישראלי שצפוי לעונש מוות

בני משפחתו של אזרח ישראלי שנעצר בפיליפינים בחשד לרצח שביצע בטייוואן, חרדה לגורלו. אם יוסגר לטייוואן, צפוי לו עונש מוות. ואולם ישראל לא מנפיקה לו דרכון - ולא ניתן לגרשו ארצה • עוה"ד נחמה ציבין הגישה לפני כניסת השבת עתירה דחופה לבג"ץ נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נגד שר הפנים אריה דרעי ונגד שרת המשפטים איילת שקד, מחשש כבד לפיקוח נפש • לסיפור המלא
לפני כניסת השבת: הגישו עתירה למען ישראלי שצפוי לעונש מוות
העתירה הדחופה על רקע תמונת בית כלא בחו"ל (אילוסטרציה)

משפחתו של הישראלי אורן שלמה מאיר (37), שנעצר בפיליפינים בחשד למעורבות ברצח של אזרח קנדי בטייוואן - הגישה ביום שישי עתירה דחופה לבג"ץ. הם דורשים שיורו לשרי החוץ, הפנים והמשפטים להוציא צו על תנאי שיורה למדינה להתערב ולדרוש מהפיליפינים לגרש את מאיר לישראל, ולא לטייוואן - מאחר ששם צפוי לו עונש מוות.

בית המשפט בפיליפינים הוציא למאיר צו גירוש חזרה לטייוואן. הגירוש מתעכב בגלל מזג אוויר הסוער.

משפחתו מבקשת לחייב את המדינה להנפיק לו תעודת מסע, לאחר שארה"ב ביטלה את דרכונו האמריקני. אך עד כה סירבה ישראל להנפיק לו את תעודת המסע.

את העתירה הגישו בשם המשפחה עורכי הדין מרדכי ונחמה ציבין, לפני כניסת השבת. ציבין גם קיבל היתר מרב חב"די לעסוק בנושא בשבת מאחר שמדובר בפיקוח נפש.

השופט התורן בבית המשפט העליון, נעם סולברג, שקיבל את העתירה, קבע כי המדינה תגיש תגובה מקדמית לעתירה עד 20 בספטמבר. ואולם ציבין טוענת שעד אז סביר להניח שהעותר יגורש לטייוואן והעתירה תתייתר. היא הגישה בקשה להקדים את מועד התגובה של המדינה ל-17 בספטמבר, כפי ששודר בהרחבה הבוקר. בערוץ 10 ובאתר וויינט.

עוה"ד מרדכי ציבין, מתמחה בייצוג משפטי לישראלים ברחבי העולם, אומר: " ידוע לי במפורש כי משרד החוץ מתעלם, באופן קיצוני מסכנת חיו של מרשי. וזאת משיקולים זרים, שאינם ענינים, הדבר עלול לגרום למותו של מרשי בטיוואן אשר בה קיים גזר דין מוות ולא נדיר.

התנהגות המדינה עומדת בניגוד לחוק, לכללים בינ"ל ולנוהג הקיים במדינות מתוקנות, לפיו מדינה מתערבת כאשר קיים חשש למות האזרח, בנוסף, המנעות השר דרעי, לתת הוראה להנפיק תעודת מסע, זועקת לשמים, הואיל וההנפקה, אינה נתונה לשיקול דעתו בהתאם להוראת ממשלה מפורשת. משרד החוץ ומשרד הפנים ישאו באחריות על כל רע אשר יאונה למרשי בטיוואן."

ציבין מוסיף: "מפתיע ועוד יותר, מצער, שמשרד החוץ לא הפנים הביקורת הקשה של וועדת הכנסת לביקורת המדינה, על התנהלות משרד החוץ בסוגיית אסירים ישראלים בחו"ל, אשר כונסה לבקשתי כבר בשנת תשס"ו – 2005 למניינם".

עוה"ד נחמה ציבין:
"מאוכזבים מההחלטה הטכנית של בג"ץ, לפיה על המדינה להגיב עד יום חמישי השבוע. מקוים אשר, לכשבית המשפט ידון בעתירה לגופה, העתירה תתקבל ויינתנו הצוים המבוקשים". עוד טוענת עוה"ד ציבין כי "מדינת ישראל, חייבת להגן על אזרח ישראלי הנתון בסכנת מוות, המדינה קבעה בחוק כי אין להסגיר אדם למדינה שם הוא צפוי לעונש מוות, כך נוהגות מדינות מתוקנות בעולם, הדבר מעוגן בהחלטת מדינות האיחוד האירופי ( EU) ובתקדימים רבים".
יומיים לאחר שאירוע הרצח המדובר, טס מאיר לפיליפינים ולאחר מצוד שהתנהל אחריו, הוא נעצר וכעת עומד בפני גירוש חזרה לטייוואן, שם יועמד לדין. משטרת טייוואן טוענת שמאיר התחפש ונמלט לפיליפינים.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "משרד החוץ מעניק טיפול קונסולרי לעציר, כפי שמוענק לכל ישראלי שנעצר בחו"ל. קונסולית ישראל בפיליפינים ביקרה אותו לפני ימים מספר".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.