מערכת COL
|
יום ד' תשרי ה׳תשע״ט
13.09.2018
"אחת בשנה" / טור לשבת
מהו יום הכיפורים? מה היא המטרה של היום הקדוש בשנה? כיצד נפעל הניקוי שלנו? וכיצד מתכוננים ליום כזה מופלא? • הרב אוהד מעון בטור מיוחד במגזין שישי ב-COL - לכבוד שבת קודש • לטור המלא
ארכיון COL
מאת: הרב אוהד מעון, 770
***
איזה מראה ממתין לנו. אהרן הכהן הגדול, צועד לבוש בגדי לבן צחורים מהדלקת המנורה להקרבת הפר, להטלת הגורלות בין שני השעירים. אור העצמות זוהר על פניו ועם ישראל על דורותיו השונים, צוהל ושמח. בית המקדש השלישי יפה עד מאד. הרבי ומשה רבינו, אברהם ושאר אבותינו, הבית לבן ובוהק לכל העולמות. כל העם נראה כקיבוץ של מלאכים.
זהו העתיד בקרוב בימנו בעזרת ה' יתברך.
אך מהו יום הכיפורים?
התורה מספרת לנו על חטא העגל, חטא נורא וקשה שהוא שיא המרידה בה' יתברך. כה קשה היה החטא, שה' רצה להשמיד את העם לגמרי. משה התערב ועלה למרום והצליח להציל את העם ולקבוע לדורות את יום נתינת הלוחות השניים שהוא יום הכיפורים, לכפרה לדורות.
מה היא אם כן המטרה של היום הקדוש בשנה?
החסידות מבארת שכל אדם נמצא תמיד במאבק קיומי בין שני היצרים הטוב והרע. ללא עוזרו ה' אין האדם נמלט מהיצר הרע. גם כאשר אדם הראשון חטא טען הוא כלפי ה' "נורא עלילה על בני האדם" כלומר שה' גרם לירידה הנוראה.
מה קורה כאן?
הנקודה היא לפי החסידות, שפעם אחת בשנה עוצרים כולם ומסתכלים לשמיים ומקבלים כוחות אדירים. השטן נכלא ביום הזה, החטאים נהפכים לחיטוי ניקוי והלבנת כל הכתמים. חטא מלשון להחטיא את המטרה. ככתוב: "יתמו החטאים מן הארץ" ולא החוטאים. מטרת יום הכיפורים בהיבט הזה, היא לתת לכל יהודי משנה כוח והבנה שיש ביכולתו להתגבר והוא מתחיל מהתחלה נקי ומלובן.
כיצד נפעל הניקוי הזה?
ישנו כאן סדר מופתי ועמוק. בתחילה מראש חודש אלול נפעל עניין התשובה או ההתקרבות לבורא על ידי היותו בשדה נגיש לכל. והרבי נשיא דורנו מסביר, שלמעשה עניין היראה התתאה שמעוררות תקיעות השופר של אלול, הוא במידה מסיומת יותר נעלה מתקיעות השופר של ראש השנה. משום שבאלול הוא חודש התבוננות העצמית והכנה להמלכת ה' עלינו בראש השנה. ועל ידי זה נוצר תענוג אמיתי לבורא, מעבר לתענוג ההמלכה על ידנו בראש השנה.
כי "רחמנא ליבא בעי". ה' רוצה את הלב ובאלול יש עבודה פנימית. אז מגיע ראש השנה ומתעורר הרצון בבורא למלוך ומשם ישנם עשרת ימי התשובה שבהם מתקרבים על ידי היותו של ה' קרוב מצב שנוצר על ידי העבודה עד כאן. ואז מגיע יום כיפור בו אנו מראים לה' יתברך את האמונה בו על ידי שאנו מבקשים מחילה.
הלובן של הבגדים שאנו לובשים, משקף את בגדי הלבן של הכהן הגדול, העשויים מפשתן שגדל מזרע אחד - אחדות של רצון ומטרה. הפיוטים כבר משקפים שמחה נסתרת ובסוף אנו רוקדים מארש שמח של זוכים בדין.
***
בפן הפסיכולוגי נפשי, יום כיפור הוא שחרור והתעוררות ענן הקטורת מתנשא ללב השמיים וה' כביכול מריח את ריח הניחוח ואמר - 'סלחתי כדברך'. אור של רוגע מאיר לתוך הנשמה ונותן ליהודי כוח חדש לרקוד בסוכות, שמענן הקטורת ביום כיפור יורד אור המקיף לסכך.
וכך יש לכל אחד הרגשה של שמחה והתעלות. יום כיפור עומד במדרגה בפני עצמו. עליו נאמר מעין העולם הבא שאין בו לא אכילה ולא שתיה ואז נרגיש חופשים לגמרי מכבלי הגשמיות. שחרור וחירות אמתיים.
כיצד מתכוננים ליום כזה מופלא?
התבוננות פנימית על כל הדברים שהאדם צריך לשפר ולבקש עליהם נתינת כוחות ועזרה ומעל לכל יושר עצמי ובזמן שנותר להגיד תהילים ולשמוע שיעורים בנושא. ולתת לעצמנו קצת מקום אל לו ליהודי להגיש שפל אלא כמו חייל במלחמה לבקש את הנשק הנצרך לו.
ברוחניות זו מחילת החטאים והארה חדשה לנשמה. ובפן הגשמי כל הנצרך ולכן הוראה חשובה שבזמן הנעילה שערי שמיים פתוחים לרווחה. בקשו גשמיות בשפע זה הזמן אך שאותה גשמיות תשרת את הרוחניות ולא תהייה עניין בפני עצמה.
ובקרוב נזכה לראות את הרבי נשיא דורנו יושב בעזרה ואהרן ובניו לכל דורותינו משרתים בקודש ועצמותו של ה' נגלת לכל.
הוסף תגובה
0 תגובות