מערכת COL | יום כ"ד אלול ה׳תשע״ח 04.09.2018

שליחות עולמית מאתגרת: התמודדויות • ילד עם צרכים מיוחדים

שלוחים ברחבי העולם, מתמודדים עם קשיים בגשמיות, החל מהשגת אוכל כשר ומצרכים בסיסיים, ועד קשיים קיומיים. לא פחות מכך, מתמודדים שלוחים עם בעיות חינוכיות בנכר, עד כדי השפעה על עתיד שליחותם. יש ששוקלים 'חזרה הביתה' בעקבות קשיים בהתמודדות עם בעיות חינוכיות, וחוסר ידע או כתובת לפניות • סדרה חדשה ב-COL: 'שליחות אתגרית מסביב לעולם: התמודדויות', עם בן פרהט, מטפל התנהגותי מוסמך, מעל 24 שנות נסיון בתחום ומלווה משפחות שלוחים בארץ ובחו"ל • בפרק השני בסדרה: אתגר עם ילד בעל עיכוב התפתחותי או עם צרכים מיוחדים • שליחות מאתגרת: התמודדויות. פרק שני פרק ראשון בסדרה:• שליחות מאתגרת מסביב עולם: התמודדויות. פרק ראשון
שליחות עולמית מאתגרת: התמודדויות • ילד עם צרכים מיוחדים
ברקע: מר בן פרהט בהרצאה לשלוחים (ארכיון)



בן פרהט

בשבוע שעבר התייחסנו לאתגרים העומדים בפני ילדי השלוחים מעצם סביבת החיים הייחודית ולא פחות מכך התנאים הלימודיים המאתגרים.

הנושא הופך להיות מורכב הרבה יותר כאשר מדובר בילדים עם עיכוב התפתחותי או כאלה עם צרכים מיוחדים. מדובר ללא ספק באתגר גדול ביותר גם למשפחות בארץ כשעומדות לרשותן מערכות אבחון וטיפול מהטובות בעולם אזי על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדי שלוחים.

מתוך נסיון של שנים רבות בעבודה עם ילדי שלוחים בעולם אתייחס לדוגמאות בהן נתקלתי: במקרים רבים הבעיה מתחילה באיתור הקושי, הורים רבים אינם יודעים מהי התפתחות תקינה של ילד ומכאן אינם יודעים לזהות כאשר קיימת בעיה.


איתור וטיפול מוקדם מהווים גורם קריטי לעתיד

במקרים רבים בהעדר קבוצת השוואה, בהעדר אנשי מקצוע יתקשו ההורים לדעת האם התפתחות הילד תקינה או שמא קיים קושי. במקרים רבים גם אם מזהים ההורים קושי אין להם לאן לפנות או שמייחסים קושי זה לבעיה שתחלוף עם הזמן. כיום, כשברור לאנשי הטיפול בעולם כי איתור וטיפול מוקדם מהווים גורם קריטי לעתיד אין ספק כי נקודה זאת מהווה מפתח לתהליך כולו.


מגוון שפות


נקודה נוספת מתייחסת לאתגר שמלווה חיים רב תרבותיים ורב לשוניים, ילדי השלוחים חשופים יותר ממרבית בילדים לתרבויות שונות ומגוון שפות.
לעיתים קרובות ההורים בבית מדברים עם הילד שפה אחת או שתיים, המטפלת מדברת איתו בשפה שלישית וכך גם בעניין התרבותי. ללא ספק סיטואציה מאתגרת עבור ילד עם התפתחות תקינה, כיצד אמור ילד עם קשיים להתמודד עם סיטואציה כזאת?

מסגרות קטנות בהן מספר מועט של ילדים מאפשרות ללא ספק יתרונות רבים כמו, למידה ממוקדת ילד, יחס אישי וכד'. אולם לעיתים אותם תנאים מקשים לאתר האם קיימים קשיים אצל הילד. אין לילד הזדמנות להתמודד אם כיתה המתקדמת בחומר ועליו להדביק את הפער, אין לו הזדמנות להתמודד עם למידה בתנאים שונים, אינטרקציות חברתיות מאתגרות וכד'.

כשמדובר בילדי שלוחים נתקלתי לא פעם בילדים עם עיכוב התפתחותי משמעותי שפשוט "שרדו" בכיתה או פשוט נכחו שם מבלי להפריע אך גם מבלי להפיק דבר מהנוכחות שם.

ילדים עם קשיים או בעלי צרכים מיוחדים חייבים התערבות מתאימה לא רק ע"י הפנייתם לטיפול אלא על ידי הדרכת הצוות וההורים כיצד לנהוג איתם.


איתור מוקדם


הנקודה החשובה ביותר היא איתור מוקדם ובנקודה זאת הכלל הוא "כשיש ספק אז אין ספק" -משמע אתם כהורים ואנשי חינוך מחזיקים בכלי העבחוני החשוב ביותר, האינטואיציות, תחושות הבטן. אם מרגיש לכם שמשהו לא תקין אצל הילד, אם אתם מתרשמים שקיים קושי אל תדחו. זיכרו קשיים התפתחותיים אינם שפעת, זה לא עובר מעצמו!

ברגע שמתעוררת אצלכם השאלה, גשו מייד לברר את העניין מול גורם מקצועי. כשמדובר בילדים עם קשיים כל יום הוא קריטי ויכול להשפיע על עתיד הילד.

לסיכום, השלב הראשון והחשוב ביותר הוא איתור מוקדם. אם ישנם התלבטות, ספק, שאלה ראשית גדו לבדוק את הנושא מול גורם מקצועי.
היום ניתן לבצע הערכות התפתחותיות גם מרחוק.
אלה הנקודות החשובות שלנו השבוע. בשבוע הבא בעז"ה נמשיך להתעמק בנושא ילדים עם קשיים.

החל מהשבוע הבא ניתן חלק של שאלות ותשובות. אתם מוזמנים להפנות שאלות במייל.
ותזכרו-בשבת לא מחנכים ילדים!

__________
כותב השורות בן פרהט. בעל הכשרה בתחום הפסיכולוגיה והחינוך. מטפל התנהגותי מוסמך. מעל 24 שנות נסיון בעבודה עם גנים בתי ספר ומשפחות ובכלל משפחות שלוחים בארץ ובחו"ל.

קישור לאתר 
ניתן להפנות שאלות במייל: [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.