מערכת COL | יום י"ט אלול ה׳תשע״ח 30.08.2018

לילה מרגש השבוע במגדל העמק • יאיר בורוכוב

כמו לחזור 20 שנה אחורה במכונת זמן, היה לשבת ולהאזין לדבריהם של שתי דמויות ההוד של הישיבה, ראש הישיבה הרב יצחק גולדברג, ולצידו המשפיע האגדי הרב יצחק גורביץ'. אני מתבונן בפניהם של התמימים הרכים, כולם נולדו הרבה אחרי ג' תמוז תשנ"ד, בולעים בשקיקה כל מילה. תשתו, תשתו בצמא, תמימים יקרים. מילותיו של הרב גורביץ' כמים קרים על נפש עייפה, מעצבים כרגע את אישיותכם. הם ילוו אתכם במשך שנים רבות, בדיוק כשם שעיצבו דורות שלמים וגידלו לרבי צבא נאמן של אברכים ושלוחים בכל העולם • הסופר ר' יאיר בורכוב השתתף השבוע בהתוועדות ח"י אלול בישיבת 'תומכי תמימים' במגדל העמק וחזר עם אלף מילים מרגשות • לטור המלא
לילה מרגש השבוע במגדל העמק • יאיר בורוכוב

יאיר בורוכוב

חזרתי בשעת לפנות-בוקר מוקדמת מהתוועדות חסידית לכבוד ח"י אלול בהיכל ישיבת תומכי-תמימים במגדל-העמק. התוועדות חגיגית במלאות 40 שנה להגעתם של שלוחי הרבי, מובילי הישיבה, לארץ-הקודש.

כמה שבועות קודם לכן קיבלתי הזמנה להשתתף בהתוועדות מידידי, הרה"ח ר' לוי וילימובסקי שי', המסור ונתון לענייני הישיבה. מאז כניסתו של ר' לוי שי' לתפקידו כמנהל המוסדות, החלה פריחה ושגשוג, במסגרתה תנופת בנייה כמוה קשה למצוא במוסד חב"די כלשהו ברחבי הארץ.

כותב השורות עוסק כיום בעניינים הקשורים לניהול מוסדות וגם לבנייה. הקשיים הכספיים, הבירוקרטיה והקשיים הארגוניים הנוגעים לבנייה, הם סיבה להעריך כל מטר רבוע בנוי. כמות המבנים ואלפי המטרים הבנויים שהורמו לגובה בקמפוס הישיבה, גורמים לבאים בשעריה כמעט לבקש מערכת ניווט GPS כדי להגיע מהחנייה ל'זאל' הישיבה.

גם המחזה של מאות התמימים (80 בחורים בשיעור א' בלבד!) יושבים בסדר מופתי, סביב שולחנות ערוכים, בבית מדרש מפואר, כאשר לשולחנות מוגשת תקרובת בשפע של כמות ואיכות, הוא אינו מובן מאליו. 'הכרת הטוב' לר' לוי שי', שלקח על עצמו את האחריות והאכפתיות לגשמיות הישיבה, היא בלי-גבול.

ומהגשם אל הרוח.

כמו לחזור 20 שנה אחורה במכונת זמן, היה לשבת ולהאזין לדבריהם של שתי דמויות ההוד של הישיבה, ראש הישיבה הגאון החסיד רבי יצחק גולדברג שליט"א, ולצידו המשפיע האגדי הגאון החסיד רבי יצחק גורביץ' שליט"א.

שניהם יוצאי כור ההיתוך של משפיעים מיתולוגים בחסידות חב"ד, ר' ניסן נעמנוב ע"ה ור' מענדל פוטערפס ע"ה.

שניהם חינכו אלפי בחורים שהפכו לאברכים.

שניהם הקימו צבא נאמן לנשיא הדור.

אך מעל הכל, שניהם זכו ללמוד מספר שנים בחצרות קודשנו, וזכו להתבשם מאורו של נשיא דורנו בשנות הלמ"דים הרותחות של ליובאוויטש.

זכיתי לפני כ20 שנה להימנות על תלמידי הישיבה. עד היום מהדהדים במוחי ובליבי ההתוועדויות של הרב גולדברג והרב גורביץ'. הסיפורים, המסרים והלהט, נותרו כשהיו. רק הזקנים נהיו לבנים, ומסביב קמו בניינים.

הסיפורים לא השתנו. המסרים נשארו כשהיו.

הרב גורביץ' מספר על ה'תנועה' שניגן הרב חדקוב ע"ה בברכות קריאת-שמע, בזמן שהרבי קורא תהילים ב'זאל' הקטן אחרי קריאת-התורה. הוא מתאר לתמימים ברגש ודמעות איך מרגיש לשמוע את התנועה הנעימה שניגן הרב חדקוב על המילים "וקרבתנו מלכנו לעבודתך", תוך כדי ההסתכלות בפניו הקדושות של הרבי, כש'בזאל' סביב הרבי יש שקט מוחלט. "לא יעזור שום דבר, אני לא יכול להעביר לכם את הרגע הזה, שום צייר בשום חוש הציור בעולם, לא יכול להעביר את הרגע הזה".

אני מתבונן בפניהם של התמימים הרכים, כולם נולדו הרבה אחרי ג' תמוז תשנ"ד, בולעים בשקיקה כל מילה. תשתו, תשתו בצמא, תמימים יקרים. מילותיו של הרב גורביץ' כמים קרים על נפש עייפה, מעצבים כרגע את אישיותכם. הם ילוו אתכם במשך שנים רבות, בדיוק כשם שעיצבו דורות שלמים וגידלו לרבי צבא נאמן של אברכים ושלוחים בכל העולם.

כדור אש של 'התקשרות' בוער בליבו של הרב גורביץ', וכאבוקה גדולה המדליקה בעוצמתה אלפי נרות להאיר, ממשיך הרב גורביץ' לנגן, להתוועד, לרומם, לספר. ההתוועדות נמשכת אל תוך הלילה והתמימים נסחפים אחריה בהתרוממות. בעוד ימים ספורים יצאו רבים לחצרות קודשנו, ישתטחו ב'אוהל' הקדוש. עוצמות אלה ילוו אותם ללא ספק בתשרי ועוד שנים רבות לאחר מכן.
כמעט מאום לא השתנה. המטפחת הוחלפה במגבת, ובאמצעותה מעביר הרב גורביץ' את אגלי הזיעה הניגרים מפניו. לא מעבודה סיזיפית נוצרו אגלי זיעה אלה, אלא מחום פנימי שמבעיר דורות על דורות, זה 40 שנה.

הרב גולדברג נוטל את השרביט. ההתוועדות של הרב גולדברג, כמו גם שיעוריו, נמסרים בבהירות המחשבה, חדים כתער. בצלילות וברהיטות, כמו כירורג מיומן ומנוסה, אוחז בסכין המנתח. מילותיו הבהירות כעצם השמים לטוהר. "אלוקות זה ת-ענוג, הקב"ה זה טוב", מכריז הרב גולדברג, שמתאר לתמימים את תמצית הייחודיות של חסיד חב"ד, של תמים, שאינו 'חי' לעצמו. התוועדות שהיא 'שיעור כללי'. כשהדברים נשמעים מפיו, גם מילים של 'הרגש' ואמונה, יצוקים באדני ההיגיון הבהיר, משל הייתה זו סברא ב'קצות החושן' או צלילה אל עומק פשט ברשב"א.

א חסידישער ראש-ישיבה כמו הרב גולדברג, זן נדיר שאיננו בנמצא. בכל שיעור נגלה מזה עשרות שנים, הוא מקפיד לשלב לבחורים מתוך תורתו הק' של הרבי, השופכים אור על הבנת הסוגיה.
רציתי לומר לכם תמימים יקרים: אתם נמצאים בגן-עדן. תנצלו כל רגע. כל רגע בסמיכות לשתי דמויות מופת, מחנכים מופלאים.

היום, משבגרתי מעט ואני מאזין לאותם מילים בדיוק אותן שמעתי לפני 20 שנה, מחלחלת ההבנה עד כמה הרב גולדברג והרב גורביץ' מחנכים בכל מהותם ועצמותם. אנשי חינוך שמעצימים דור, שמעצבים דור. אני מאחל לבני שיזכה להתחנך על ברכיהם של שני גאונים חסידים אלה.
אשרי הדור ואשרי התמימים שזכו לגדול לאורם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.