מערכת COL | יום י"א אלול ה׳תשע״ח 22.08.2018

התרופה לחופש הגדול: הצצה לקייטנות הכי מרגשות בישראל

אין בה בריכות וטיולים, לפעמים הפעילות מתקיימת בכלל במיטה, והמדריכים אף פעם לא בטוחים כמה ילדים יגיעו היום לפעילות. תכירו את רשת הקייטנות של צעירי חב"ד שפועלת בבתי הרפואה והמרכזים הרפואיים של ישראל ודואגת שבין ניתוח לביקור רופא גם 500 ילדים מאושפזים ירגישו קצת מהחופש הגדול • לסיפור המלא
התרופה לחופש הגדול: הצצה לקייטנות הכי מרגשות בישראל
אין בה בריכות וטיולים, לפעמים הפעילות מתקיימת בכלל במיטה, והמדריכים אף פעם לא בטוחים כמה ילדים יגיעו היום לפעילות. תכירו את רשת הקייטנות של צעירי חב"ד שפועלת בבתי הרפואה והמרכזים הרפואיים של ישראל ודואגת שבין ניתוח לביקור רופא גם 500 ילדים מאושפזים ירגישו קצת מהחופש הגדול

כמו שיודעים מאות אלפי הורים בישראל, לא קל למצוא תעסוקה לילדים בחודשי הקיץ. נופשים, סבתות, קייטנות, שלל מכשרים אלקטרונים ואפילו משחקיות במקום העבודה גויסו כדי להעביר איכשהו את 60 הימים הארוכים והחמים האלה.

המצב מחמיר פי כמה וכמה כשמדובר בילדים המאושפזים במרכזים הרפואיים השונים של ישראל: אם לא מספיקה ההתמודדות עם המחלה או הפציעה, הכאבים, הניתוחים והתרופות הרי שלילדים המאושפזים בחופש הגדול, וכמובן גם להוריהם, נוסף האתגר של מילוי הזמן הפנוי וכל זאת בזמן שחבריו של הילד מבלים בקייטנות, בריכות וטיולים וכמובן שגם דואגים להעלות משם תמונות מעוררות קנאה.

יותר מאלף ילדים מאושפזים בכל רגע נתון בישראל. במהלך שנת הלימודים מפעיל משרד החינוך בית ספר ייעודי בכל מחלקת ילדים שעוזר לילדים להשלים את חומר הלימודים המוחמץ מבית הספר ואגב כך גם מעסיק אותם. אלא שבחודשים יולי-אוגוסט יוצאים גם המורים לחופשה, והילדים נשארים במחלקה ללא תעסוקה. במרכזים רפואיים רבים אפילו בנות השירות המפעילות לעיתים את הילדים בשעות אחר הצהריים יוצאות לחופשה במהלך אוגוסט.

בצעירי אגודת חב"ד הרימו את הכפפה ומקיימים בימים אלה מערך של קייטנות הפועל ב-18 מרכזים רפואיים בכל רחבי ישראל, ביניהם רמב"ם, וולפסון, תל-השומר, הדסה, סורוקה, אסף-הרופא, שערי-צדק ועוד ועוד.

כ-500 ילדים, מגילאי שנתיים ושלוש ועד לבני 12 ו-13, משתתפים מדי יום בפעילות הנמשכת מהבוקר עד הצהריים כש-85 מדריכות שהוכשרו לפעילות בסמינר מיוחד נותנות את כל תשומת הלב לילדים במשך שבועיים רצופים כשההשתתפות בקייטנות חינמית לחלוטין.

"אם הם לא יכולים לבוא לקייטנה", מסבירים בצעירי חב"ד, "אנחנו מביאים את הקייטנה אליהם. גם כך ההתמודדות של ילד עם האשפוז והכאבים היא קשה מספיק, ואנחנו מנסים להעניק לו חווית 'חופש גדול' דומה ככל האפשר לחבריו הבריאים, פשוט להחליף את הכאב בחיוך", הם אומרים.

קיומה של קייטנה שפועלת במחלקת אשפוז היא אתגר לא פשוט. מרכיב מרכזי בתכנייה של כל קייטנה ממוצעת, הטיולים והבריכה, אינו אפשרי כמובן. אבל גם בלעדיהם, צוות המדריכות מספק לילדים מכלול שלם של הפעלות, יצירות, הופעות ומלאכות יד שעליהם עמל מראש במשך שבועות עמל צוות מקצועי וחינוכי.

אתגר נוסף בקיומה של "קייטנת האשפוז" הוא בצורך להעמיד כל יום פעילות בפני עצמו ולבנות את התכנית בצורה מודולרית משום שלא כל ילד יכול להשתתף בכל יום, ובמקרים רבים יש ילדים שההנחיה הרפואית מאפשרת להם לקחת חלק ולהשתתף רק בתכנית בת שעה אחת בלבד. אפילו המאושפזים הקטנים שמרותקים למיטות ולא יכולים להגיע למקום ההפעלה נלקחים אף הם בחשבון, והמדריכות מביאות את הפעילות אליהם לחדר.

התגובות בשטח לקייטנה של צעירי חב"ד מוכיחות כי מדובר בסיפור הצלחה מרגש במיוחד. כך למשל סיפרה אימא של לימור, שאושפזה במחלקת הילדים במרכז הרפואי "שערי צדק" לאחר שנכוותה באופן חמור בכל חלקי גופה: "לימור לקחה קשה מאוד את הפציעה ואת המראה החיצוני שלה כרגע. ממש בסוג של דיכאון, לא שיתפה פעולה ואפילו לא רצתה לקום מהמיטה. בטח שלא בשביל קייטנה. אבל המדריכה בקייטנה של חב"ד הייתה מלאכית של ממש. היא התעקשה לחזור לחדרה של לימור יום אחרי יום, לשחק ולהצחיק אותה, וכעבור מספר ימים – כמו נס: לימור קמה להשתתף בכל משחקי הקבוצה של הקייטנה, כאשר גם בשאר שעות היום מצב הרוח שלה השתפר פלאים, ואפילו הרצון לעבור את הטיפולים".

גם ד"ר גיורא גוטסמן, מנהל היחידה לזיהומים בילדים ורופא בכיר במחלקת ילדים ב"מאיר" בכפר סבא, נהנה מידי בוקר לראות את הפציינטים שלו משתתפים בקייטנה: "הילדים נהנים, יוצרים דברים מקסימים, וזה נותן להם תעסוקה שהיא ברוכה במיוחד במקום שכזה".

"שלוחי חב"ד מפעילים מאות סוגים של קייטנות בכל רחבי הארץ", אומר הרב יוסף אהרונוב, ראש אגודת חב"ד בישראל, "אבל אלו הקייטנות היחידות שאנחנו מקווים שישתתפו בהם כמה שפחות ילדים. לראות את הילדים האלו מאושרים פשוט שווה כל מחיר, ואני רק מאחל להם שבשנה הבאה ישתתפו בקייטנה ליד ביתם, ולא במחלקת האשפוז".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.