מערכת COL | יום י"א אלול ה׳תשע״ח 22.08.2018

"שלושה שותפים ב'תמים': הבחור, ההורים וצוות החינוך" / דעה

לידי מערכת COL הגיע טור-דעה בהמשך לכתבת מדור "אלו ואלו אומרים" - האם צריכים לתת ל'תמימים' החדשים בשיעור א' ישיבה קטנה 'ימי הסתגלות' - או האם לקפוץ ישר למים העמוקים • "צריך לזכור שהשמות "תמים" ו"תומכי תמימים" יסודותם בהררי קודש. אשר על כן, תלמיד שכף רגלו דורכת בתומכי תמימים ביום הראשון הרי הוא "תמים" במלוא מובן המילה" • מה הכוונה לכך? והאם זה תלוי בצוות הישיבה, בהורי התלמיד, או ב'תמים' הצעיר בעצמו? • לטור המלא > 'תמים תהיה': מיד נהפכים ל'תמים' או הסתגלות הדרגתית? • דיון
ארכיון COL

מכתב למערכת COL

בהמשך לכתבת מדור "אלו ואלו אומרים" המצויינת - המעלה נושאים חשובים ובוערים בקרב חסידי חב"ד בארץ ובעולם, העליתי על הכתב תגובת דעה - על הכתבה שדיברה על-כך: האם צריכים לתת ל'תמימים' החדשים בשיעור א' ישיבה קטנה 'ימי הסתגלות' - או האם לקפוץ ישר למים העמוקים 'סדרי הישיבה', כיבוי אורות וקימה מוקדמת וכו'. וזאת תגובתי:

***

צריך לזכור שהשמות "תמים" ו"תומכי תמימים" יסודותם בהררי קודש. אשר על כן, תלמיד שכף רגלו דורכת בתומכי תמימים ביום הראשון הרי הוא " תמים" במלוא מובן המילה, ולמרות שהמושג "תמים" גבוה מאד ומפחיד, אך שם העצם הזה ניתן על ידי הרבי מייסד תומכי תמימים, ובאמצעות השם ניתנים הכוחות להגיע להישיגים גבוהים בעזרת השם, כמו שכשנותנים שם הרי שמו של אדם מורה על מהותו, ולכן בכח ובפוטנציאל יש לכל תלמיד את כל הכוחות.

אך כמו בגידול וחינוך כל ילד יהודי, לא מספיק שנותנים שם, אלא שההורים זכאים ומחוייבים להשקיע מהיום הראשון, בחינוך הילד, הכולל הדרכה על כל צעד ושעל בענייני החיים בגשמיות וברוחניות, ובשימת דגש על נתינת דוגמה חיה בהנהגתם הם, בינם לבין עצמם, ובינם לבין הילד, כמו כן ויותר מכך, זכאים ומחוייבים אנשי הצוות בישיבה, ראשי הישיבה, רמי"ם, משפיעים, מדריכי הפנימיה והתלמידים השלוחים, להשקיע את כוחם ומרצם בסייעתא דשמייא, בהדרכה נכונה ונבונה, הן בעניינים הגשמיים (התאקלמות בפנימייה, שימת לב שהתלמיד מסתפק באוכל ואינו צורך מאכלים מיוחדים מטעמי בריאות וכד', ושאינו חסר פרטי לבוש בסיסיים כגון מעיל חם, סוודר, נעליים שאינם מביישות אותו וכד', ולאו דווקא שהישיבה צריכה לממן כל הנ"ל מכספיה, אך יש הרבה דרכים לדאוג לכך, ולפעמים המצב הוא שבבתים מסויימים יש חוסר שימת לב לפרטים אלו, אם מתוך דחקות ועניות, ואם מתוך בטלנות, אך חשוב שהתלמיד ירגיש בנוח כשהוא בישיבה, ובפנייה פשוטה וחכמה של אחד מצוות ההנהלה ההורים ישמחו לשלם, וכן ישמחו על היחס), והן בעניינים הרוחניים (חברותות מתאימות, הכרת רמת התלמיד ויכולותיו, מצבו ביראת שמים, התעניינות כללית בהרגשתו במקום החדש עם חברים חדשים וכד'.

ובאם מתנהגים כנ"ל ומקיפים את התלמיד בהרגשת בית, ובחמימות חסידית, (מבלי לחדור יותר מידי לפרטיותו,) אזי במהרה הוא יגלה את ה"תמים" שבו, ואת הכוחות שהוא יכול לשאוב מ"תומכי תמימים", ובמילא הוא ימצא את הד' אמות של הישיבה כמקום הכי בריא בעבורו, ולא יתגעגע יותר מידי הביתה, ולא יחפש חמימות ותשומת לב במקומות זרים, וההתאקלמות שלו תהיה בעזרת השם מושלמת.

***

ישנו "ווארט" שאומר על "משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים" שזה מכוון על משגיחים בישיבות, שתפקידו של משגיח הוא להיות משגיח על דברים שאפשר לראות דרך החלונות, ובאם הוא רואה דברים המסתתרים בחרכים, אזי הוא מציץ ולא משגיח. ואין מה לחשוש יותר מידי על דברים אלו, כי באם צוות ההנהלה ישים דגש על נתינת דוגמה חיה מצידם, הן בשיתוף פעולה בין חברי ההנהלה עצמם, והן בהנהגה חיובית כפי שדורשים מהתלמידים, אזי ייעלמו מאליהם דברים אלו.

נכון מאד שבדורנו ובתקופתינו המצב בעולם שונה משהיה בעבר, אך זוהי לא סיבה להוריד את רמת הציפיות מהתלמידים, אלא לחזק אותם יותר, לתמוך בהם יותר, וכמו שכשיש מדף ספרים עליון בארון, והוא נופל מרוב העומס לאחר שנים של שימוש, אזי לא נוריד הספרים למדף התחתון, אלא נחזק המדף העליון בכל מיני אופנים, ונותיר הספרים ברמתם. אשר על כן, יש אכן צורך בצוות נרחב, בכלי עזר שונים, וחשיבה אינדוודואלית לגבי רמתו הלימודית של כל תלמיד, וישנן דרכים חינוכיות רבות איך לבצע כל הנ"ל מבלי להוריד את רמת הישיבה ו"שמה הטוב".

לסיום ולסיכום: "תמים מיד" כן! אך הדרכה וסיוע מצד ההנהלה מיד אלף פעמים ככה!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.