מערכת COL | יום ב' אלול ה׳תשע״ח 13.08.2018

מה יועילו ה'חכמים' אם יש דרך עוקפת לסינון האינטרנט? • ראיון

"זהירות - טכנולוגיה לפניך": ביום רביעי ייערך כנס מיוחד לנשים ב'בית זלטה' בכפר חב"ד ב', בשעה 19:30 (כניסה חופשית) מטעם הנהלת ביה"ס העל יסודי בית רבקה, וועדת אימהות לתלמידות בית רבקה - בנוגע לשימוש הדור הצעיר במסכים - והפתרונות החכמים שיש לטכנולוגיה להציע • בראיון ל-COL, מסבירה הגב' ברכה שילת, יוזמת הרעיון של ועדת האימהות: האם הפתרון טמון בטכנולוגיה (סינון חכם), או בהשקעה האנושית והחינוכית? הטכנולוגיה הפכה לכלי מרכזי בקשר חברתי - האם יש אלטרנטיבות ראויות? • וגם: אם הכותרת היא "עם חכם תתחכם?" והצעירים ימצאו תמיד עוקף מסנן. מה הועילו חכמים? • לראיון המלא
מה יועילו ה'חכמים' אם יש דרך עוקפת לסינון האינטרנט? • ראיון
למצולמים, אין קשר לכתבה; ארכיון COL


מאת: מנדי זילברשטרום, COL

***

ביום רביעי ייערך כנס מיוחד לנשים ב'בית זלטה' בכפר חב"ד ב', בשעה 19:30 (כניסה חופשית), מטעם ביה"ס העל יסודי בית רבקה, וועדת אימהות לתלמידות בית רבקה - בנוגע לשימוש הדור הצעיר במסכים - והפתרונות החכמים שיש לטכנולוגיה להציע. בראיון ל-COL, מסבירה הגב' ברכה שילת, יוזמת הרעיון של ועדת האימהות: האם הפתרון טמון בטכנולוגיה (סינון חכם), או בהשקעה האנושית? הטכנולוגיה הפכה לכלי מרכזי בקשר חברתי - האם יש אלטרנטיבות ראויות?.. והאם הכותרת היא "עם חכם תתחכם?" והצעירים ימצאו תמיד עוקף מסנן. מה הועילו חכמים?

יש לציין, כי מאחורי היוזמה עומדות קבוצת אימהות לתלמידות בביה"ס העל יסודי 'בית רבקה' שבכפר חב"ד, שפנ למנהלת הגב' לאה חפר, בהצעה לחבור לצוות בית הספר לפעילות חינוכית בנושא הטלפונים החכמים והרשת.

המנהלת נתנה את הסכמתה וכבר 3 שנים שהן פועלות יחד בעניין, בדרך של 'סור מרע' (אכיפה, חסימה וכדומה) וגם הרבה 'עשה טוב' (הרצאות, סדנאות, תעמולה, מפגשים אישיים וכו'). ב"ה ניכרות התוצאות בשטח - במודעות של הבנות לנושא ובסטנדרטים המקובלים בבית הספר.

***

ראשית. איך החל הרעיון לקיים ערב מסוג זה?

"במסגרת הפעילות והעבודה בשטח ראינו שחשוב מאד לעבוד כצוות משולש - הצוות החינוכי, התלמידות וגם ההורים.

"רוב ההורים לא מספיק מודעים למה שקורה בתוך הידיים של הילדים שלהם... מתחת לאפם ממש. יש הורים שיודעים מה קורה אבל עומדים חסרי אונים. מחפשים כלים להתמודדות נכונה.

"חשוב מאד שאנחנו כהורים ומבוגרים נבין שהעבודה מתחילה אצלנו ועם עצמנו. הכנס נועד גם בשבילנו. גם אנחנו מבלים שעות רבות מול המסך... לעתים על חשבון הזמן עם הילדים או החניכים. גם אנחנו בהתמודדות הזאת. והכלים חשובים קודם כל עבורנו. וזה בוודאי יביא תועלת גם לילדינו ומחונכינו.

"כך עלה הרעיון לעשות ערב עיון מלא וגדוש שיגביר את המודעות, אך לא ישאיר אותנו מיואשים וחסרי אונים - אלא גם יתן כלים מעשיים לעבודה עם הילדים".

האם הפתרון אכן טמון בטכנולוגיה (סינון חכם), או בהשקעה האנושית? (למידת התמודדות נכונה עם פיתויים?)..

"הפתרונות טמונים בעבודה בכל החזיתות, כי הפלאפונים וטכנולוגיה נמצאים כאן כדי להישאר. לא נוכל להתעלם מקיומם. נוכל לדחות את זמנם... נוכל להשתדל להכניס יותר מכשירים פשוטים מחכמים.

"מאידך, לא ניתן להתעלם מהחכמים ולכן צריך לעבוד בכל הדרכים ולגייס כל אמצעי אפשרי וקיים לתעמולה ופעילות בנושא מבלי להרפות ומבלי להתייאש".

אנחנו רואים שיש הרצאות גם בנושא האינטרנט וגם נוער בסיכון . האם יש קשר בין הדברים?

"בוודאי שיש קשר בין הדברים. האינטרנט הפך את כולנו ל"נוער בסיכון". האינטרנט הפתוח מהווה סכנה לצעירים ומבוגרים כאחד. לכן חשוב להדגיש שגם אנחנו המבוגרים צריכים להגן ולשמור על עצמנו עם מכשירים שיש בהם הגנה ובכך להוות גם דוגמא לדור הצעיר. ולאחר שדאגנו לעצמנו בוודאי שנדאג גם לילדנו".

אי אפשר להתעלם מהעובדה שהטכנולוגיה הפכה לכלי מרכזי בקשר חברתי. יש אלטרנטיבות ראויות?

"הטכנולוגיה היא כלי חברתי מצוין, אבל היא גם עלולה לבלבל ולהשאיר אותנו בודדים בעולם הווירטואלי הזה. זוהי מלכודת והיא מסוכנת במיוחד לבני נוער הגדלים לתוך הנורמה הזאת. השקר שבה עלול להתפוצץ להם בפנים ולהשאיר אותם בודדים ומבולבלים מאד.

"ולכן חשוב לעבוד עם הנוער, ללמד את התועלות לצד החסרונות והסכנות, ללמד כישורי חברה, להרגיל לעשות הפסקות מהנייד כדי להיות בצוותא עם המשפחה והחברה, ללמד אותם להסתכל אחד על השני ולחייך. וזוהי - אחת המטרות של הערב הזה".

האם מוזמנות גם נשים שאין להם בנות בבית רבקה, והאם ישנו כנס מקביל כזה אצל הגברים?

"כל אישה מוזמנת לכנס. כולנו מחנכות... ילדים, תלמידים, נכדים, מקורבים. כולנו מתמודדות, כולנו באותה סירה. בשלב זה אנו כוועדת אימהות יזמנו כנס לנשים ואימהות. וחשוב להדגיש שהכניסה היא ללא תשלום! אולי בהמשך יהיה מקום לערוך גם כנס להורים".

לסיום. הכותרת שלכם - "עם חכם תתחכם?", אך תכל'ס - הצעירים ימצאו תמיד עוקף מסנן. מה הועילו חכמים?

"הצעירים הם אכן חכמים מאד. הם נולדו אל תוך המציאות הטכנולוגית המתקדמת והיא לא מרתיעה אותם ולכן הם זורמים איתה וממציאים תשובה לכל המצאה. ולכן אנחנו לא עסוקים רק באכיפה אלא גם בחינוך. לא רק בסור מרע אלא גם בעשה טוב. לא טומנים את הראש בחול אלא מנסים להגביה. וברכת כרותה לתעמולה... שאינה חוזרת ריקם. בעז"ה נעשה ונצליח"...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.