מערכת COL | יום א' אלול ה׳תשע״ח 12.08.2018

מחדל בחב"ד: 100 בחורים לא יקבלו 'אפיידיוויט' לשנת ה'קבוצה'

"נשארים בישיבה בארץ-הקודש": בעוד כשבועיים אמורים להמריא מאות תמימים מישיבות חב"ד בארה"ק - אל שנת הלימודים ה'קבוצה' תשע"ט בישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית ב-770 שבניו-יורק • רגע לפני, משגרת הנהלת הישיבה מכתב דרמטי המשאיר את ההורים והבחורים ללא מוצא - כשהיא מודיעה להם: 'לפחות 100 בחורים טובים לא יתקבלו למוסד הישיבה' • כל הפרטים בכתבה המלאה
מחדל בחב
תיעוד קבוצתי של תלמידי ה'קבוצה' בחודש האחרון; צילום: COL

מאת: מערכת COL

בעוד כשבועיים, בין ט"ו באלול לח"י באלול, אמורים להמריא מאות תמימים מישיבות חב"ד הגדולות בארה"ק, אל שנת הלימודים ה'קבוצה' תשע"ט בישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית ב-770 שבניו-יורק.

במשך עשרות שנים זה קורה ברציפות, אך היום (א') רגע לפני, משגרת הנהלת הישיבה מכתב דרמטי אל ההורים והבחורים ומשאירה אותם ללא מוצא - כשהיא מודיעה להם: 'לפחות 100 בחורים טובים לא יתקבלו למוסד הישיבה'.

'מרכז התקשורת החב"די' COL מגיש את המכתב במלואו. (להורדת המכתב - לחצו כאן!

***

ב"ה.
יום ועש"ק דברים ש"ק חזון, ת"ב נדחה
יום לידת משיח ומהזמנים המסוגלים ביותר לביאת משיח צדקנו
תשע"ח

לכבוד
הנהלות הישיבות תומכי תמימים
שבאה"ק ת"ו
אחר דרישת שלומם ושלום תלמידיהם
ה' עליהם יחיו!


באתי בזה להביא בפניהם החלטת ההנהלה ד 770 לגבי קבלת תלמידים לקבוצה. וברשותם להראות המכתב למי שזה יביא תועלת. הן ידוע לכל יסודם של דברים, שהענין הנקרא בפי כל בשם "קבוצה" יסודתה בהררי קדש הקדשים, שיבואו לכאן וילמדו משך
שנה שלימה בשבת תחכמוני בצל קודש הקדשים.

ועיקר בזה הוא, כפי שהודגש פעמים רבות ע"י כ"ק - בעיקר ברבים אבל גם ביחידות להנהלת הישיבה ד - 770 לבוא לכאן אך ורק בשביל לימוד תורה ובהוספה. ועד כדי כך, שלא הותר לתלמידים כאן ללמוד אפילו דברים של קדושה שיש להם תכלית של הרבצת התורה והיהדות, כסמיכה או שחיטה וספרות, ואף לא הותר לתלמידים לצאת בקיץ ל"מרכז שליחות" מכיון שההדגשה הוא לימוד התורה לשמה, ובלי שום תכלית חוץ מזה אפילו של קדושה.

על יסוד זה מובן, עד כמה אמונים אנו לקיים דברי כ"ק, שהתלמידים הבאים לכאן ינצלו את זמנם ללמוד בשקידה והתמדה. ובהתאם לזה ועל יסוד יקר וחינוכי זה, מוטל על כולנו להנחיל גם לתלמידים יסוד זה, ולכן באנו בזה במכתב שלם, לבקש מכם לעשות כיכלתכם לחנכם לכך ולהסביר בסבר פנים יפות ובדברים היוצאים מן הלב, להם ולהוריהם, ה' עליהם יחיו, הדברים האלה, שזהו בוודאי לטובתם בגשמיות וברוחניות, דהיינו שרצון קדשו שיהיו כאן שנה שלימה אך ורק בשביל לימוד התורה בשקידה ובהתמדה ולא שום דבר אחר חוץ מזה גם אם נדמה שזה עושה מהתלמידים מקושרים ויראי שמים (יותר גדולים ממה
שיהיו באם יבואו לתשרי בלבד).

הרוח המצוי היום - ובכוונה רצוי' - הוא, שכולם רוצים לבוא לכאן שנה שלימה. ועלינו השליחות והאחריות כמחנכים אמיתיים לתקן ולומר ולהסביר בדברים היוצאים מן הלב בתוקף ובנועם, כי: אינו מן הראוי לצאת מארה"ק ולבוא לכאן שנה שלימה בשביל הקדושה והיראת שמים בלבד. בשביל זה יש חודש תשרי. וכך קיבלנו, שכ"ק אמר להרב מענטליק מנהל הישיבה, שיקבלו לכאן לשנה שלימה רק יוצאים מן הכלל. וכששאל הרב מענטליק, הלא כולם רוצים לבוא "צום רבי'ן", היתה מענת הקודש, שיבואו לתשרי. עד כאן.

***

ז.א. "קבוצה" יש לה גדר אחת ויחידה: ישיבה ללימוד בלי פשרות, כשתים עשרה שעות ביום, ובלי שבתות חופשה, במשך יג-י"ד חדשים רצופים בד' האמות הקדושים של כ"ק.
ואנו רואים באמת, שאלה ששייכים ללמוד כאן, ולומדים באופן זה, עולים באין ערוך וכו', ומכלל הן אתה שומע כו'.

ובהתאם לזה, היתה ועידה בינינו - עם שאר הישיבות הקדושות באה"ק ששולחים תלמידים לקבוצה - לפתוח מסגרות לימוד באה"ק, מסגרות הנותנים מענה לבחורים שרוצים ללמוד באה"ק אחרי ג' שנות לימוד ישיבה גדולה.

רק שהישיבות אומרים שצריכים זמן לזה, ולא תספיק הזמן לעשות זאת מחודש אלול שנה זו.
וכמו כן יש מקרים, שיש בחורים שמשתנים כאן ממה שהיו, והמקום גורם להשביח אותם ולהעלותם לדרגת מצטיין בשקידה ובהתמדה, מה שמקודם לא זכה לכך.

כמו כן הי' טענה, שיש כאן שיקול של "פיקוח נפש" במובן הרוחני, כי למעשה לכך הורגלו התלמידים - לבוא לכאן שנה שלימה - וכשנועלים הדלת בפניהם, הרי זה גופא דוחה אותם ח"ו. וזאת חוץ מהטענה שלאור המצב שעוד לא קיימים מסגרות הלא יצאו מהישיבות וילכו לצבא שזה סכנה רוחנית. וכמו כן הובאו רעיונות לגבי שיפור התנאים בגשמיות וברוחניות כאן. ובפרט הרעיון של פקדונות גדולים כדי להצמיד להם השגחה שבועית.

ובאמת, שהרעיון של ההשגחה, הוא מדרכי השליטה החזקה, דבר שבמקומות מסויימים ולגבי בחורים מסויימים זה עובד. וגם אנחנו כבר השתמשנו עם דברים מעין אלו בזמנים שעברו וגם בשנה זו עצמה. אך למעשה, יודעים אנו שגם דבר זה אינו משמש אלא כמקל כפיי', אך לא משנה את מצב הבחורם לאשורם, ובכן, ביסוד הדברים דעת ההנהלה כאן שאי אפשר לקבל רעיון זה כפתרון שישנה את ציור הדברים.

ואפרט: אי אפשר לנו גם עם פקדונות גדולים מאוד, לעמוד על הראש של הבחורים בכל צעד ושעל כמו שעשו בישיבות עד כה. כאן המצב של המקום, ושל התלמידים, שונה, זה צריך להיות דוקא באופן שאין צריכים לעמוד על הראש בכל צעד ושעל, ובכל זה שם תמים נקרא עליו ועושה את מה שצריך. זהו פירוש דברי כ"ק "יוצאים מן הכלל" ואין לנו הרשות לשנות מהיסוד של כ"ק. וכפי שדיבר כ"ק להתלמידים דכאן בהזדמנות מסויימת, "הרי יודע אתה מה נדרש ממך, וכי צריך לקחת אותך עם היד ולומר לך: לך ללמוד נגלה, לך ללמוד חסידות?..."

ובהמשך לזה ישבו ועיינו ודנו מה לעשות. והגיעו להבנה שביחד עם זאת שצריכים ח"ו לא לדחות התלמידים, אמנם ביחד עם זאת, אי אפשר גם השנה לקבל את כולם
לשנה שלימה בלי הסתייגות.

והשאלה הוא:

א) היכן להעמיד הקו, דהיינו איזה בחורים מתקבלים לשנה שלימה מראש.
ב) מה לעשות עם בחורים שאינם נכנסים לדרגה זו.
ג) יתכנו טעויות בשיקול דעתנו (ודעת הנהלות הישיבות באה"ק) ומי יאמר שבוודאי אין "יוצאים מן הכלל" בכח, והבכח יצא אל הפועל בהיותם כאן מפני קדושת וסגולת המקום.
ובפרט וגם זה עיקר גדול מאוד - שכאמור, הרי זה כבר מאוחר ומה לעשות עם עשרות (מאות) בחורים שאין להם נכון להיום מסגרת לימוד לשנה הבאה.

ואחר העיון, ועל יסוד הניסיון כאן בשנים שעברו, הוחלט אצלינו לגבי 3 השאלות דלעיל כך:

א) לקבל לשנה שלימה מראש, אך ורק בחורים, שע"פ הדיווחים של הישיבות ממצבם עד כה, בוודאי ששייכים לשבת וללמוד כל היום כולו ברציפות ובשלימות. כי זה הדרישות כאן, וזה הפירוש "יוצאים מן הכלל". וכל שאר הבחורים, למרות שהם בחורים טובים מאוד, ויקרים שביקרים, אך מכיון שאינם בוודאי שייכים ללמוד כל היום ברציפות, אין לקבלם עם מה שנקרא "אפידייביט" לשנה שלימה.

ומי הם? עברנו בכובד ראש על זה, והוכרע, שכל אלה שהם בכשרונות ובשמירת הסדרים או מצוין או עכ"פ קרוב למצוין, כגון מה שמוגדר אצלנו "מצוין מינוס", או "טוב מאוד פלוס", תפקידנו לקבלם לשנה שלימה, ולעבוד איתם כפי היכולת, לדרוש מהם לעמוד בדרישות בע"ה. זה קהל גדול - כ"י - של יותר ממאתיים תלמידים יחיו.

ב' וג') הבחורים שאינם נכנסים בדרגה זו, והם יותר ממאה - כ"י - בחורים טובים ויקרים, שבוודאי חלק (גדול!) מהם אף יצאו לשליחות בהצלחה גדולה וכו' וכו' ואין באים כלל לגרוע במעלתם אף ש(כפי הבנתינו, ויכול להיות בזה גם הפתעות, כאמור) אין צריכים שנה שלימה. באם יבואו לכאן, הרי, אלה שכוונתם רצוי', בשנה זו עכ"פ, נקבל את פניהם בהבנה ובסבר פנים, ולא עוד אלא באם יבקשו לנסות אותם, המשגיחים ירשמו את נוכחותם והשתתפותם בלימוד ובשיעורים וכו', עכ"פ למשך תקופה מסויימת, וכולי האי ואולי יעלו על דרך המלך! וכאשר יתגלה שהם בחורים יוצאים מן הכלל, היינו שמחים! (איני יודע אם יהי' מקום אז לסדר אפידייביט או לא, יתכן שכן, יתכן שבשביל זה יצטרכו לצאת מארה"ב ולחזור, ועכ"פ בל"נ בוודאי אנו נשתדל בשבילם כפי היכולת בזה בלי התחייבות גמורה).

***

ברם דא עקא, אנו מבקשים סליחתם שאין לנו האפשרות לשכור דירות בשבילם (גם לתקופת מבחן), הישיבה כבר שוכר דירות בשנים שעברו, יש לנו דירות המכילים 60 50 מקומות והם כבר מלאים. ואנו מבקשים את הישיבות באה"ק, תמורת פתיחת מסגרות לימוד בארה"ק, לדאוג לאלה שחפצים לבוא לניסיון, לפתוח להם דירות תחת פיקוח ממונים או נציגים שלכם, למען לא יהיו הדירות ח"ו שלא כרצוי. [ויתכן שבאם תסבסדו את הדירות בצורה משמעותית, זה יתן להבחורים רצון להשתכן שם, וגם יתן לכם שליטה שם].

אלה הדברים שלפי דעתנו מתאימים להכוונה לעשות כפי המצב וההווה וכפי האפשרות הקיים. ובזאת אנו מבקשים שוב מכם, מעין הפתיחה, אנא נא ונא במטותא מינייכו, עזרו נא לנו, ולכם, ולטובת התלמידים האמיתי, והסבירו להם בטוב טעם ובדברים היוצאים מן הלב האמת הנכון והטוב, שהתלמידים צריכים להיות מונחים בלימוד, ולעומת זה אין כל, ואין שום ענין להיות שנה שלימה אך ורק מי שבאמת מסוגל ללמוד גם בלי מה שנקרא "מסגרת מחייבת" [באופן פיזי, כי בוודאי המסגרת של תומכי תמימים הרוחנית מחייבת, וכידוע בענין נהנה שלא כדין שפירושו (כפי שמפרש אדמו"ר הריי"צ באיגרת) לא שהכוונה נהנה שלא כדין בגשמיות אלא שנהנה שלא כדין מהרוחנית שמקבל מהישיבה], ומי שלא מסוגל לזה, אין זה ענין בשבילו ולא רצון כ"ק וכוונתו שיהי' כאן, ובמילא אלה שרוצים לבוא למבחן, שיבואו, אך שיהיו כנים עם עצמם ואמיתיים, והכינו בבקשה את התשתית לפתיחת מסגרת המשך עבורם באם יחזרו לאה"ק בחשון או בשבט או בניסן וכיו"ב.

כללו של דבר, ההסברה היוצאת מן הלב היא החשובה כאן יותר מכל גם בשבילנו שלא יהי' הפקרות גמורה כאן, וגם בשבילכם, שיהי' הצלחה לפתיחת מסגרות לימוד באה"ק בעתיד אי"ה. והרי זה חובתנו החינוכי והמוסרי והעיקר חובתנו כלפי המשלח שרוצה בוודאי שכל דבר יהי' מתוך סדר והתדברות ושלום אמיתי.

וכמובן ופשוט כל זה נוגע להורים גם כן וביתר שאת. ולא אפונה שיהיו מההורים שישמחו על כך ויודו באמת וישפיעו על בניהם להיות כנים ואמיתיים. על כן בבקשה רבה להשקיע בזה כמיטב יכלתכם החינוכי, וגם אנו נעשה בזה כפי יכולתנו כשההורים פונים אלינו בע"ה, אף כי
העומס יהי' רב. באם לדעתכם יש מה להסיף בכל זה, אשמח להיות המתווך והמכניס והמוציא בין ההנהלות כפי שהשתדלתי לעשות בע"ה. ובאם אתם חפצים בועידה נוספת, אולי גם כן אפשרי ורצוי.

בכבוד רב ובברכה מרובה על פועלכם הגדול והכי יקר וחביב לגדל ולחנך בני אבינו רועינו מלכינו האהובים. ויה"ר שתיכף נזכה להתגלותו לעין כל והוא יגאלנו מהגלות הגשמי והרוחני ויעמידנו בקרן אורה וכו'...

בשם ההנהלה הרוחנית
דישיבת תומכי תמימים המרכזית 770
הרב גדליהו בלומינג, משגיח.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.