מערכת COL | יום כ"ח אב ה׳תשע״ח 09.08.2018

'אל תסתכל על הקנקן': המראה הגשמי לא חושף את הרוחני / טור

כמטפל רגשי יוצא לי להיפגש עם מגוון רחב של אנשים וסוגים שונים של אנשים, אבל זו הפעם הראשונה שנתקלתי בכזה סיפור ואני חייב לספר אותו • "לבושו לא היה כחרדי, הוא לבש מכנסי ג'ינס, חולצת טריקו ובמקום כיפה לראשו היה לו כובע שמש. הוא מתכופף אלי, תופס לי את היד ומנשק אותה" • מרדכי רוט, ממציא שיטת רוט הייחודיות לשיקום הגוף והנפש בטור מיוחד למגזין שישי ב-COL • לקריאת הטור המלא
'אל תסתכל על הקנקן': המראה הגשמי לא חושף את הרוחני / טור
צילום: שמואליק ערמון, ארכיון COL

מרדכי רוט, 'מרכז עלומים'

כמטפל רגשי יוצא לי להיפגש עם מגוון רחב של אנשים וסוגים שונים של אנשים, אבל זו הפעם הראשונה שנתקלתי בכזה סיפור ואני חייב לספר אותו. אקדים ואדגיש כי הסיפור הוא אמיתי לחלוטין, רק עם מעט שינויים כדי לטשטש את זהות המספר.

לפני כחודש אני מקבל שיחת טלפון, 'שלום וברכה כבוד הרב מרדכי רוט'. אני לא רב, אני ישר מתקן אותו, והוא ממשיך 'אני גר באזור המרכז, הגעתי אליך דרך אחד הספרים שכתבת יחד עם הסופר חיים ולדר, רצינו להתייעץ בנוגע לבן שלנו'.

קבענו פגישה, אני פותח לו את הדלת ורואה לפני אדם, בגובה משוער של מטר תשעים וחמש, עם כתפיים רחבות. מישהו שלא כדאי לפגוש בסמטה אפלה. לבושו לא היה כחרדי, הוא לבש מכנסי ג'ינס, חולצת טריקו ובמקום כיפה לראשו היה לו כובע שמש. הוא מתכופף אלי, תופס לי את היד ומנשק אותה, 'שלום כבוד הרב', הוא אומר בעדינות, תוך שהוא מתנצל מספר פעמים שאיחר בחמש דקות לפגישה. 'היה פקקים, מצטער, סליחה'.

בהיפוך מוחלט, לצדו, בנו שאחז בידו, התברך בפאות ארוכות שהשתלשלו מאחורי אוזניו. בקיצור האב והבן ממש לא היו נראים דומים, לפחות לא בלבוש ובמראה החיצוני.

ישבתי עם האב כשהבן מחכה בחוץ, והוא סיפר על בנו ועל ההתמודדות אתו. הוא מספר שהוא כבר חוזר בתשובה כ-10 שנים, 'לי היה קשה להסתדר עם הקודים של הציבור החרדי, הנה אתה רואה יש לי טלפון כשר, אני גם לומד בכולל חצי יום כי אני מאמין בזה שכך השם רוצה שאתנהג, אך מצד שני קשה לי עם כל מיני כללים שיש בציבור שלכם, לדוגמא, אחד מהדברים שלא שיניתי, אתה רואה איך שאני לבוש, אני נשארתי לבוש כמו בזמן שהייתי חילוני'.

כל השיחה הוא דיבר בצורה עדינה ומנומסת מאוד, ולמרות ההתמודדות הקשה שהוא חווה עם בנו, בכל כמה דקות שמעתי ממנו משפטים וביטויים שהעידו על אמונה כגון בעזרת השם, הכל מהשם, הכל לטובה, על כל מה שעובר עליו. האמת שממש קינאתי בו על האמונה הטהורה, החזקה והפשוטה שיש לו.

המראה לא מסגיר

זר כי יראה את אותו אדם לא יקשר בין המראה החיצוני שלו לבין הפנימיות שלו. אוי כמה שהמראה החיצוני משקר אותנו הרבה פעמים. לעולם אינך יודע. הרי כל כך הרבה פעמים אנחנו באמת לא יודעים על אנשים אחרים כלום ואנחנו יכולים לשפוט לחתוך ולפסוק ולהסתכל בצורה שלילית על אנשים, לפני שבאמת בדקנו קצת יותר לעומק. אם נסתכל מעט עמוק יותר בטוח שנראה דברים שלא ראינו לפני זה.

המפגשים המשיכו אתו ועם בנו ובסייעתא דשמיא המצב השתפר.

היה זה באחד המפגשים, אמרתי לו שאני מאוד מעריך את האמונה, טוב הלב והעדינות שלו. ואז הוא אמר 'האמן לי, אם היית יודע מי אני ומה עשיתי בחיי, לא הייתי כל כך מעריך אותי'. אמרתי לו 'תקשיב, אני יודע מה שאני רואה מול עיניי ואני מאחל לעצמי אמונה חזקה בהשם כמוך'.

'טוב', הוא אמר, 'אם השם סיבב כך אז אספר לך. אך לפני כן אני רוצה להראות לך משהו', הוא פותח מעט את חולצתו ומראה לי את עצם הבריח שלו, הייתה שם צלקת נוראית. 'אתה רואה? מפה נכנסו לי שלושה כדורים...'

והוא התחיל לספר: "ההורים שלי הם אנשים חילונים, לא ידענו הרבה על יהדות, שמרנו רק על צום כיפור ועל כשרות בסיסית, בזה הסתכם הקשר שלנו לדת. אבי היה עוסק בעסקאות לא כשרות. הוא היה בעצם אחד ממשפחות הפשע הגדולות שהיו עד לפני עשר שנים באזור המרכז. בעיר בה גרנו היינו משפחת הפשע הכי גדולה בעיר. ניהלנו איזה עסק מאוד מוכר וגדול בעיר וזה היה בעצם כיסוי לכל מה שעשינו.

"אני נולדתי לתוך כל הבלגן הזה ובתור הבן של... הייתי גם מעורב בכל העסקים, לא הכרתי משהו אחר. זה כלל הרבה מאוד דברים שאין פה המקום לפרטם. בגיל 17.5 תפסה אותי המשטרה על דבר לא טוב. היו להם שיחות מוקלטות ולא יכולתי לברוח מזה. אבי, שהיה לו כסף רב, לקח עורכי דין טובים ובסוף ישבתי רק שנה וחצי בכלא.

"החיים היו יכולים להמשיך כך ולא יודע מה היה קורה הלאה ולאן הייתי מתקדם, אלמלא הגיע הסיפור הבא. היה זה תקופה שהיינו במתח עם אחת ממשפחות הפשע שבעיר, אנחנו איימנו עליהם והם גם איימו עלינו, היה זה ויכוח רציני על אחד מהשטחים בעיר למי הוא שייך. באחד הלילות הייתי בעסק, לא חשבתי שזה יגיע לזה, כי אחרי הכל אנחנו היינו נקראים המשפחה הבלתי מעורערת והחזקה בעיר.

"הייתי באמצע שיחה במכשיר הסלולר שלי ופתאום נכנס לעסק בריצה איש רעול פנים וירה לכיווני שלשה כדורים. נפלתי על הרצפה ואיבדתי את ההכרה. אני לא זוכר שום דבר מאותו לילה. שלושה שבועות הייתי בלי הכרה בטיפול נמרץ.

"דווקא בתקופה לפני שירו בי התחלתי להאזין בגלל חבר טוב שחזר בתשובה בדרך לא דרך לשיעורים של הרב חיים רבי מבת ים, שקצת החלו לחזק אותי מבחינה דתית. עד שהשתחררתי מבית החולים המשטרה כבר תפסה את מי שעשה את זה והוא קיבל בכלא 6 שנים. הסיפור הזה גרם לי כנראה איזה שהוא זעזוע פנימי קטן והתחלתי להתחזק יותר בדת, ולאט לאט התחלתי גם לשמוע הרצאות מוקלטות של הרב יוסף מוגרבי, גם הוא רב מבת ים, שדבריו גרמו לי יותר ויותר להתחזק.

"התחלתי ללמוד בכל יום תורה ולאט לאט הרגשתי שאני לא מסוגל יותר להמשיך לעבוד יחד עם אבי, פשוט לא הייתי מסוגל. הרגשתי שמשהו קורה לנפש שלי. ככול שלמדתי יותר תורה הרגשתי שאני נהפך לאדם אחר. ככל שלמדתי יותר ויותר שמרתי על התורה, לא הייתי מסוגל פשוט לעשות את מה שפעם הייתי עושה.

"באופי שלי הייתי אדם עם מידות רעות מאוד. יכולתי להרביץ לאדם עד זוב דם בלי טיפת רגשות אשמה וייסורי מצפון. הייתי יכול בכיף אחרי זה לשבת ולאכול. רגוע ושליו. הגעתי למצב שכבר לא הייתה לי טיפת רגש לאף אדם, הייתה לי מערכת אינטרסים שמי שפגע לי אפילו באחד מהאינטרסים הללו היה מסתכן וחוטף בכל צורה שהיא.

"לאחר תקופה, יום אחד ניגשתי לאבי ואמרתי לו שאני רוצה לעזוב את כל העסק. אבי מאוד כעס ולא היה מוכן לכך אך לא הייתה לו ברירה והצבתי לו עובדה מוגמרת. לאט לאט התחזקתי יותר בענייני תורה ומצוות. אז חרדי אתה לא יכול לקרוא לי, כי אני לא מתנהג לפי כל הכללים של חרדי מצוי, אך אני מאוד משתדל לשמור ולעשות את רצון הבורא".

רוחניות אמיתית

הסתכלתי על האדם שמולי ואמרתי לעצמי בליבי תראה כמה באמת רוחניות אמיתית, תורה ויראת שמים אמיתית הופכים אדם מן הקצה לקצה. משנים לו את המידות, את החיים שלו, משנים לו הכל ב-180 מעלות.

אמרתי לעצמי זה האדם שיושב מולי שהיה עוסק בפשעים הגרועים ביותר, זה האדם שהיה יכול להכות אדם עד זוב דם ללא טיפת רגשות אשם. זה הוא? תראו איך הוא מדבר, באיזו עדינות, איזו אמונה ויראת שמים יש לו.

היה לי קשה לקשר בין הדמות שהוא סיפר עליה לאדם שישב מולי. כל אדם יודע שאם הוא אפילו מעט עובד על מידותיו ומנסה להיות קשור באמת לאלוקים בצורה בריאה ונכונה, הוא מרגיש שהוא נהפך לאדם אחר. אני מספר את הסיפור הזה כי הייתם צריכים להבין ולראות את האדם הזה, לשמוע את העבר שלו ולראות איך באמת רוחניות אמיתית וקשר לאלוקים יכולים לשנות לאדם את החיים שלו מן הקצה לקצה.

שבת שלום לכל עם ישראל!
לתגובות: [email protected]
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.