מערכת COL | יום י"ט אב ה׳תשע״ח 31.07.2018

ההצלחות והכשלונות: אוחיון מסכם 12 שנה בפוליטיקה • מיוחד

אין תושב בעיר צפת שלא מכיר את חבר המועצה החב"די ר' משה אוחיון. במשך 12 שנים הוא שירת נאמנה את הקהילה החב"דית בעיר, ולאחר שנבחר לתפקיד על ידי וועד מנהלי המוסדות שמונה על ידי הרב אריה לייב קפלן ע"ה בנוגע לבחירות לעיריית צפת, בהוראת הרבי, וכעת הוחלט כי הגיע הזמן לפנות את הכיסא לדור חדש, צעיר ורענן - המגיע עם כוחות מחודשים • בראיון פרישה מיוחד ל-COL הוא חושף: כיצד קיבל את ההחלטה לקפוץ למים הפוליטיים? מהי ה'הצלחה' שעשה במהלך הקריירה, ומה ה'כישלון'? מה ראש העיר אילן שוחט עשה הכי טוב לחב"דניקים? מה הטיפים שלו לנציגים החדשים? • וגם: מדוע החליט בפועל לפרוש מהחיים הציבוריים? • ראיון בלעדי >>>
ההצלחות והכשלונות: אוחיון מסכם 12 שנה בפוליטיקה • מיוחד
צילום: ארכיון COL, ישראל ברדוגו


מאת: מנדי זילברשטרום, COL

***

תושבי קהילת חב"ד בעיר צפת שמכירים את חבר המועצה החב"די ר' משה אוחיון הפועל למענם במשך 12 שנים האחרונות - הופתעו לשמוע את הבשורה - כי הוא פורש מהחיים הציבוריים. 

בראיון פרישה מיוחד ל-COL הוא חושף: כיצד קיבל את ההחלטה לקפוץ למים הפוליטיים? מהי ה'הצלחה' שעשה במהלך הקריירה, ומה ה'כישלון'? מה ראש העיר אילן שוחט עשה הכי טוב לחב"דניקים? מה הטיפים שלו לנציגים החדשים?... וגם: מדוע החליט בפועל לפרוש מהחיים הציבוריים?

***

ראשית: נלך כמה שנים לאחור: מדוע החלטת להיכנס לפוליטיקה, ומתי זה היה?

"החלטתי לקפוץ למי הפוליטיקה לפני 12 שנה מתוך תחושת שליחות לעזור למען קהילת חב"ד. תמיד חשבתי שאני יכול לעזור לציבור ואכן לבסוף נכנסתי לעזור למוסדות ולאנ"ש. יש שליחות רחוקה ויש שליחות קרובה - ליד הבית. בזמנו, היה מקובל שהנציג בעירייה היה אחד ממנהלי המוסדות, ולאחר מכן הוחלט שהנציג יהיה אדם שאינו מייצג מוסד מסויים, שיוכל לעזור גם לציבור, ומשם הכל ההיסטוריה. ואכן נבחרתי ע"י מנהלי מוסדות למלא את התפקיד החשוב הזה".

שתף את הקוראים - מה המשמעות של 'איש ציבור' חסיד חב"ד?

"אנחנו בצפת ראינו זאת בצורה מרחבית - מכיוון שהמוסדות נותנים שירות לכל תושבי העיר דרך בתי ספר, גנים וכו'. למעשה, למעלה מ-50% מהילדים שלומדים במוסדות חב"ד הם מכל גווני תושבי העיר, ולאוו דווקא חסידי חב"ד. ככה הגדלנו והכנסנו אידישקייט דרך מוסדות חב"ד. העסקנות בעירייה - היא שליחות מעבר לקהילה החב"דית שלנו - היא בפועל נותנת לכל תושב ותושב בעיר את שצריך. אנו לא סקטוריאליים, ודואגים לכולם". 

מה החלק הכי הטוב (ההצלחה) - שאתה יכול לסכם מכל שנות הקדנציה שלך?

"אני לקחתי על עצמי 2 מוטיבים עיקריים: א'. לחזק את נושא החינוך החב"די בעיר צפת, כי אנו יודעים שהרבי תמיד תמך בחינוך הילדים, בצורה מכובדת - ותמיד דאגנו בגשמיות ורוחניות - לחב"ד בנים ובנות - כל המוסדות - שיהיו מבנים נוחים וטובים - כיאה לשנות ה-2,000.

"בנושא הפרט: ניקיון וסדר, משחקי ילדים, פעילות לילדים בחגים, טיולים ועוד. שהציבור יראה שמישו דואג לו. היו גם הנחות וסבסוד לטיולים. למעשה - עד הפרט הקטן של כל תושב דואג.

"אני יכול לומר לך - כשילד לומד בכיתה ממוזגת וכיתה מרווחת, זה אמנם עסקנות כללית אך בפועל אם נרד לעומק הדבר - זה גם בונוס אישי לכל ילד ולכל הורה. בעשור האחרון שיפרנו הכל לבלי היכר.

"בנוסף, שיפצנו את רחבת בית כנסת חב"ד, טיפלנו ב'מקווה חב"ד', שבו היה גירעון של 2 מיליון ש"ח ואיומי ניתוק של מים וחשמל ואף תשתית גרועה. ב"ה, לאחר מאמצים רבים -מחקו לנו באחרונה דרך משרד הפנים את החוב של 2.5 מיליון וכיום הוא נקי מסודר וחם".  

מה החלק הפחות טוב (הכישלון) - שאתה יכול לסכם מכל שנות הקדנציה שלך?

"הכישלון שלי הוא - שלא שיתפתי את הקהל בהישגים. לפני 12 שנים, לא היה את הרשת החברתית לדווח. מכיוון שאני עבדתי בהתנדבות וללא שירותי משרד ומזכירה ולא חוויתי את החיים של היום, וואטצפ וכדומה - הקשר היומיומי עם הציבור היה קשר חלש. לא הבאתי למודעות הציבור את כל ההישגים. אני יכול לומר - כי במידה והייתה לי מזכירה שהיה מרכזת את בקשות הציבור של 800 משפחות חב"דיות ולענות להם לטלפונים, הדברים היו יותר פשוטים לי ובעיקר לציבור. ככה מן-הסתם הקשר היומיומי היה יותר טוב".

מה לדעתך, מזווית עיניך, הדבר הכי טוב שראש העיר המכהן 'אילן שוחט', עשה למען חב"ד בצפת?

"השיח הבניאישי בין פולטיקאים הוא עולה על כוח מנדטים במועצה. ישנו מצב שאתה עם כמה מנדטים וראש העיר יחליט לך אחרת. כל מה שחב"ד קיבלה - זה בגלל הקשר האישי עם כל פקידי העירייה - מראש העיר, ועד למנהלי מחלקות. הכל בזכות ראש העיר המכהן (כל אחד בזמנו).

בזמן האחרון קיבלנו 8 כיתות שהיו צמודים ל'אור-מנחם' ושוחט הוא זה שעזר לנו לקבל אותם. רבנו עם כל מי שאפשר והוא עמד לצדנו. כמו-כן, קיבלנו אישור לבנות 12 כיתות ל'חנוך לנער' וכן 12 כיתות ל'בית חנה'. בנוסף, יש אישור עקרוני לעוד 12 כיתות לחב"ד בנים ויתרה מכך - התחלתי לשנות תב"ע לחב"ד בנות - בתקציב של 70 אלף ש"ח בכדי לשנות את קרקע, עליה יבנו עוד 12 כיתות. סה"כ: אנו מדברים על 48 כיתות לימוד! ששוות כ-50 מיליון ש"ח...

מדוע החלטת לפרוש מהחיים הציבוריים?

"היו הרהורים של פרישה, ומנהלי המוסדות ביקשו זאת ממני. מחמם את הלב לראות בשבועיים האחרונים, לאחר שהודעתי שאני פורש, לראות עשרות טלפונים מאנשים ששואלים אותי: 'מה קרה', 'מה פתאום', 'למה'?.. ועוד. אחרי הכל נתתי מעצמי י"ב שנה ואני תמיד הייתי פנוי לפעילות ציבורית. תמיד נתתי תקציב לכולם וחיבקתי כל גוף שפנה אלי.

דמויות חדשות קפצו למים העמוקים של הפוליטיקה בצפת. מה הטיפ שלך אליהם?

"אני פונה אליהם ואומר: מעבר לצורך לשמור על הקשר על הקהילה, תדעו שישנה עבודה שמצריכה המון שעות. כל חודש יש ישיבת מועצה של כ-4 שעות. יש דברים שלא קשורים אליך - ואתה חייב לשבת שם כי שם מקבלים החלטות, וצריך לשים לב שלא מקפחים אותך. ואז יש וועדת משנה כ-4 שעות ועוד וועדות שאתה צריך לשבת בהם מעל 10 שעות בחודש להקדיש לציבור.

"בתכל'ס - כמו שהתחלתי - שימשיכו את 'מאזן האימה' של חב"ד בעירייה. שמסדרונות ידעו והעריכו את חב"ד לאוו דווקא בגלל הגודל המנדט אלא מהכבוד - שעל חב"ד לא מדגלים. כי היא למעשה יכולה להחליט מי יהיה ראש העיר. אני מקווה שזה ש'אוחיון' לא יהיה לאחר 3 קדנציות - הקהילה תקבל את מה שהיא קיבלה. הפכתי את המפגלה לחזקה עם סגנות ומשנה ראש העיר - זאת אמירה חזקה. אני מקווה שישמרו על הכח של חב"ד בעיר.

היכן לדעתך קהילת חב"ד בצפת צריכה חיזוק, ומדוע?

"אולי זה קצת שחצני אבל כל המערכת עובדת. הכל עובד - הגנים, המוסדות וכו'. ישנו נושא אחד שכעת התחלתי בו טיפול - והוא ה'מתנ"ס' בשכונת כנען שבו תהיה ספריה ומשחקיה - זהו הדבר היחידי שצריך לעשות אותו כרגע למען הקהילה". 

מה המסר שלך לקהילת חב"ד בעיר מגוריך - לאחר 12 שנות עשייה מבורכת?

"המסר הוא שאני אוהב את כולם - את הציבור, ושמח לעזור ואני אמשיך לתמוך. הקהילה החב"דית חמה ויש בה את כל המרכיבים - ואני תמיד אשמח לעזור בכל תפקיד בעתיד - לאזרח בפרט ולציבור הכללי".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.