מערכת COL | יום י"ח אב ה׳תשע״ח 30.07.2018

כבוד גדול לבעל ההילולא ב"ירחי כלה" הארצי השמיני

כאלף משתתפים, עשרה נואמים, שבע שעות, כנס שמיני, גדולי תורה מחוגים רחבים, ומעמד גדול של נחת רוח רב לרבי נשיא דורנו • זהו סיכומו של מעמד "ירחי כלה" השנתי הארצי השמיני, שנערך בהיכל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בכפר חב"ד • לכתבה המלאה
כבוד גדול לבעל ההילולא ב
צילום: נתאי אבל, COL
כבוד גדול לבעל ההילולא, ונחת רוח רבה לבנו הרבי נשיא דורנו: כאלף משתתפים, עשרה נואמים, שבע שעות, כנס שמיני, גדולי תורה מחוגים רחבים, ומעמד גדול של נחת רוח רב לרבי נשיא דורנו – זהו סיכומו של מעמד "ירחי כלה" השנתי הארצי השמיני, שנערך ביום ראשון י"ז במנחם אב ה'תשע"ח, בהיכל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בכפר חב"ד.

היה זה מעמד גדול של תורה חסידות והלכה, לכבודו של בעל ההילולא כ"ק הגה"ח המקובל רבי לוי יצחק שניאורסאהן זצ"ל, לכבודו של בנו הרבי נשיא דורנו, אשר מעמד זה קנה לו כבר מקום של כבוד בשנים האחרונות כמעמד התורני השנתי של חסידות חב"ד-ליובאוויטש בארצנו הקדושה.

במרכז המעמד עמדה השתתפותם של גדולי תורה מחוגים רחבים, מן הציבור החסידי הכללי ומן הציבור הליטאי, ובהם הגאון רבי בנימין רימר, מראשי ישיבות "קרית מלך" בבני ברק וישיבת טשעבין בירושלים עיה"ק, וחתנו של הגאון רבי יוסף שלום אלישיב ז"ל, מנהיג הציבור הליטאי.

כאלף משתתפים מבין אנ"ש והתמימים חסידי חב"ד, תלמידי חכמים וצורבא מדרבנן, ראשי כוללים ואנשי מעשה, נענו לקריאת החיבה של הנהלת וראשי הישיבה לבוא ולהשתתף במעמד גדול זה. ואכן, בקהל הרב נראו רבים מקהילות אנ"ש מקרוב ומרחוק, מירושלים עיה"ק ומצפת עיה"ק, מלוד, רחובות, ראשון לציון, בני ברק, נתניה, תל אביב, ועוד מערי השדה, שבאו להשתתף במעמד הגדול.

בקהל גם נראו שלוחים רבים מחוץ לארץ, השוהים בימים אלו של תקופת בין הזמנים באה"ק, ושמחו לבוא וליטול חלק במעמד "ירחי כלה". גם קבוצת 'תמימים' צעירים, תלמידי ה"ישיבת קיץ", הפועלת בבית אגו"ח 770 בכפר, באו למעמד כזקנים וותיקים.

מעמד זה קנה לו כבר מקום של כבוד בקרב ציבור אנ"ש בארץ הקודש, כיום שכולו תורה הלכה וחסידות, כאשר ניתן לראות בקהל ציבור קבוע של מאות אברכים שעשו להם את יום זה בחופשת הקיץ לבוא למשך כל שעות המעמד, ורואים כזכות וחובה לעצמם להשתתף במעמד זה.

המעמד הגדול החל בשעה שתים בצהריים, והסתיים כעבור כשבע שעות לקראת השעה תשע בלילה, כאשר הקהל הרב נהנה משורה ארוכה של הרצאות ושיעורים תורניים מרתקים.

את פניהם של הבאים, בהם רבים מתלמידי הישיבה בעבר ובהווה, קיבלו ראשי הישיבה שליט"א ועמם הרמ"ים המשפיעים והמשיבים בנגלה ובחסידות, וכן מנהלי הישיבה הרב מנשה חדד, הרב מנחם לרר והרב גרשון סודקביץ, הנושאים בעול הגשמי של ניהול המוסדות.

על השולחנות בזאל רחב הידיים, שהיה מסודר חגיגית, המתינו לציבור החוברת התורנית המיוחדת, השביעית במספר, שהופיעה לקראת ה"ירחי כלה", ובה מראי המקומות עבור השיעורים התורניים. כמו כן לרשות הקהל עמד במשך כל היום מזנון עשיר ומגוון לטעימה קלה להשיב את הנפש.

גם "תשורה" ייחודית ציפתה למשתתפים – "ילקוט פירושים על מצוות תפילין", מתורתו של בעל ההילולא, כ"ק הגה"ח המקובל רבי לוי יצחק שניאורסאהן זצ"ל. ב"ילקוט" ייחודי זה מופיעים עשרים וארבע ביאורים מתורתו של רבי לוי יצחק במשמעות עניינה של מצוות תפילין, אשר נלקטו מתוך ספרי "לקוטי לוי יצחק". ב"ילקוט" זה מופיעים הדברים מפוענחים ומבוארים, ע"י השליח הרה"ח וכו' הרב דוד שי' דובאוו, אשר ידיו רב לו בתורתו של בעל ההילולא.

את האירוע פתח כמידי שנה המנחה הוותיק של מעמדים אלו, הגה"ח הרב מנחם קעניג, משפיע ומשגיח בישיבת "תומכי תמימים" בלוד. בשפתו הרהוטה ובסגנונו החסידי, עומד הרב קעניג על מעלת המעמד הגדול ומעלת יום זה, על החשיבות הרבה שהרבי ראה למעמדים אלו, תוך שהוא עצמו משלב ברעיונות מדברי תורתו של רבי לוי יצחק זצ"ל.

ארבעה מושבים מרכזיים היו במעמד השנתי השמיני של ה"ירחי כלה". המושב הראשון יוחד כמידי שנה לעיונים בתורת הנגלה. במושב זה נשאו דברים הגה"ח הרב מאיר אשכנזי, מרא דאתרא דכפר חב"ד, אשר פלפל בטוב טעם ובהסברה נפלאה דן בהרחבה בגדר איסור היסח הדעת בתפילין שיש בזה ג' דרגות: א. איסור להיות בשחוק וקלות ראש כדי לא לבזות את התפילין. ב. חיוב להיות במצב שיראת ה' תקועה בלבו. ג. מצווה לזכור כל הזמן שהתפילין מונחות עליו. הרב אשכנזי דן בהרחבה בחילוק בעניין זה בין שיטת רבינו הזקן בשו"ע, לבין שיטתו בסידור.

עוד דיבר במושב זה הגה"ח הרב אליהו לנדא, מראשי ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בכפר חב"ד, אשר פלפל וחידש בעניין שליחות במלאכת שבת בתורת כ"ק אדמו"ר הזקן וכ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק".

מושב נגלה זה, כמו כל שאר המושבים ב"ירחי כלה", התאפיין ב"ריתחא דאורייתא" מצד רבים מהמשתתפים, תלמידי חכמים וצורבא דרבנן, לצד אברכים ובעלי בתים, שהתפלפלו עם המרצים השונים בדבריהם, והאולם הגדול הופך ללהבה תורנית.

המושב השני במעמד "ירחי כלה" יוחד לעיונים בתורת החסידות ובתורת בעל ההילולא. מושב זה היה ייחודי גם אשר בו ניתנה ההשתתפות לכוחות הצעירים מקרב ראשי הישיבות והמשפיעים בעולם הישיבות החב"די באה"ק.

במושב זה נשאו דברים הגה"ח הרב דוד בייטש, משפיע בישיבת "תומכי תמימים" המרכזית. הרב בייטש עמד בדבריו על הטעם שה"צמצום הראשון" היה בדרך סילוק לב' השיטות בשורש אור הגבול, וביאור חידושו של הרבי בהשפעת הצמצום על אור הגבול, גם לשיטה שהיה אור הגבול לפני הצמצום, על פי התבוננות במשל הרב והתלמיד המובא בחסידות על צמצום הראשון.

עוד נשא דברים במושב זה בתורת בעל ההילולא הגה"ח הרב שניאור זלמן קפלן, ראש ישיבת "צעירי השלוחים" בעיה"ק צפת, אשר מסר שיעור מרתק בנושא שיטות הרבי נשיא דורנו ואביו בעניין "הקדש במחשבה". הרב קפלן ביאר בשיטת הרבי אשר קדושת קרבן ותרומה חלים ע"י מחשבה, שהמדבור ב"דיבור שבמחשבה" – שמהרהר התיבות עצמם, וזה נחשב כמקדיש בפה.

בין הפרקים הוקרנו גם מראות קודש מהתוועדות החדשה אשר יצאה לאור על ידי מוסד JEM לקראת יום ההילולא, מכ"ף מנחם אב תשל"ב, בהם הרבי מדבר אודות בעל יום ההילולא והלקחים אותם עלינו ללמוד מהליכותיו והנהגותיו בקודש.

אורח מיוחד אשר השתתפותו במעמד עוררה עניין רב, היה השתתפותו של הגאון רבי בנימין רימר, מראשי ישיבות "קרית מלך" בבני ברק וישיבת טשעבין בירושלים עיה"ק, וחתנו של הגאון רבי יוסף שלום אלישיב ז"ל, מנהיג הציבור הליטאי.

הרב רימר פתח את דבריו בסיום המושב השני, אשר הוא מבקש לייחד את דבריו לנושא שהיה קרוב לרבי, ענייני בית הבחירה ובית המקדש. במשך שעה ארוכה נשא הרב רימר משא מרתק לתלפיות כאשר הוא מעמיק ומפלפל בגדרי כבוד בית המקדש ומורא ומקדש, ומצטט ודן הן מדברי הרבי בנושא והן מדברי גדולי התורה מעולם הישיבות הליטאי בנושאים אלו.

בהמשך דבריו חשף הרב רימר בפני הקהל שהאזין כמרותק לדבריו, על שזכה להיות מספר פעמים בחצר הרבי, והשתתף הן בהתוועדויות קודש והן בתפילות בבית המדרש 770. הרב רימר העלה את זכרונותיו שנחקקו בו מהתוועדות שבת פרשת נח תשכ"ח, והן הלקחים שהרבי למד בעבודת ה' משליחותו של נח בתיבה, והוסיף ודיבר אודות רשמיו מהנהגות הקודש של רבינו, אותו הגדיר כ"אדם השלם", אשר הלוואי שנזכה ללמוד משהו מהנהגותיו בקודש.

המושב השלישי הוקדש לעיונים בתורת הרבי. נואם מושב זה היה הגה"ח הרב אברהם ברוך פבזנר, רב קהילת חב"ד בפאריז, צרפת, ועורך "חידושים וביאורים בש"ס", אשר נשא דברים בנושא "נפלאות וחידושים בים תורת הרבי". בנאומו המאלף עמד הרב פבזנר על כמה עיונים בתורת הרבי, ומהם: אדר ראשון ואדר שני – איזה מהם העיקרי; ביאור בסוגיא דאגדתא, חולין קלט, ב: משה, המן, אסתר, מרדכי מן התורה מנין; וכן "שני דינים" בפירוש רש"י על התורה.

בין המושבים נערכת אתנחתא לתפילת מנחה וטעימה קלה, ותיכף מזמין המנחה הרב קעניג את הציבור לפתיחת החלק הרביעי והמושב המרכזי במעמד – מושב "הלכה למעשה".

במושב מרכזי זה נטלו חלק שלושה מפוסקי ההלכה המובהקים בדורנו, אשר מייצגים קשת רחבה של העולם החרדי התורני: הגה"ח הרב יקותיאל פרקש, מו"צ בעיה"ק ירושלים, ומחבר ספרי הלכה רבים; הגאון רבי מרדכי שלמה שטיינמץ, דומ"צ וראש הכוללים דחסידי ויזניץ בירושלים, ומחבר הספרים "שומר שבת"; וכן הגאון רבי אליהו שלזינגר, אב"ד ירושלים ורב שכונת גילה.

שלושת הרבנים הנכבדים עסקו במושב זה כל אחד בהיבטים יחודים שונים בענייני הלכה למעשה. כך הרב פרקש עמד על שורת נושאים הקשורים לפתרונות טכנולוגיים בדיני שבת. הרב פרקש הציג שורה ארוכה של בעיות העלולות להתעורר בדיני שבת בעקבות החידושים הטכנולוגים המשתכללים כל העת, כגון מזגן, דלתות חשמליות, שעוני שבת, וכדומה, והדרכים להתמודד עם בעיות אלו.

שלוחים רבים בקהל ניצלו את הזדמנות נאומו של הרב פרקש להעלות אתגרים מחיי השליחות בפני הרב פרקש, והוא השיב לכל אחד בהרחבה, מילתא בטעמא.

גם נאומיהם של הרבנים שלזינגר ושטיינמץ עוררו הד רב בקרב קהל השומעים, והדיונים בנושאים ההלכתיים בהם עסקו המשיכו עמם גם שעה ארוכה לאחר תום נאומיהם, עד לסיום המעמד, לקראת השעה תשע בערב.

רבים מהמשתתפים הביעו במהלך המעמד ולאחריו את הוקרתם בפני ראשי הישיבה וחברי ההנהלה, על המסורת הברוכה של עריכת המעמד חשוב של ה"ירחי כלה", אשר מהווה מידי שנה בשנה מעמד של קידוש שם ליובאוויטש.

ראשי הישיבה וחברי הנהלת הישיבה מבקשים להודות לכל אלו שטרחו ועמלו רבות למען הצלחת המעמד הגדול.

***

תודה מיוחדת ועמוקה הובעה להרה"ג הרב משה גלבשטיין, מבכירי רבני הכשרות, אשר עמל רבות להצלחת האירוע, והשתדל ללא לאות במשך ימים ארוכים בהבאתם של האורחים הנכבדים למעמד.

כמו כן הובעה התודה לחברי וועדת ההיגוי של ה"ירחי כלה" הרב זושא וולף, הרב אליהו וולף, הרב לוי וילנקין, הרב משה הורביץ, הרב יוסף יצחק וויספיש על עזרתם הרבה, וכן להגב' עמית סודקביץ על התמסרותה שבועות ארוכים להצלחת המעמד בס"ד.

הנהלת הישיבה מודה גם למשפחת סודקביץ אשר תרמו את הוצאות המעמד לעילוי נשמת אבי המשפחה הרה"ח רב פעלים ר' אפרים זלמן סודקביץ, ולזכות כל בני משפחת סודקביץ, וכן לכל התומכים והמסייעים בממונם החפצים בעילום שמם, שנדבו למען המעמד הגדול שלבטח גרם נחת רוח מרובה לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.