מערכת COL | יום ט"ו אב ה׳תשע״ח 27.07.2018

אשרי העומדים על סודו של חג ט"ו באב • הרב אלישיב קפלון

מהי הסיבה לשמחה אף עתה בחמישה עשר באב? • הרב אלישיב הכהן קפלון, משפיע בישיבת תומכי תמימים בקריית גת, עם מאמר קצר על סודו של יום, מבוסס על הפתגם היומי בלוח 'היום יום' > מגזין שישי של COL • סודו של יום
אשרי העומדים על סודו של חג ט
בקטן: הרב קפלון (ארכיון COL)

הרב אלישיב קפלון

ללומדי "היום יום", הבה ונלמד יחד את הפתגם מחדש, ונשתדל להבינו על פשוטו ולעמוד על סודו. ובכן, בפתגם היומי לט"ו מנחם אב, כותב הרבי נשיא דורנו:

"אין אומרים "תחנון" .

[להבנת הפתגם הבא, מן הצורך להקדים: מבואר בחסידות שהסיבה לשמחה המיוחדת בט"ו באב היא, בשל העובדה שחמשה עשר (בחודש) הוא הזמן שבו "קיימא סיהרא באשלמותא" [= הלבנה נמצאת (נראית) בשלמות], ועובדה זו רומזת לשלמות שקיימת באותה עת בספירת המלכות, שהיא שורש הלבנה, יותר מכל שאר ימי החודש. שלמות זו משפיעה גם על מעמדם הרוחני של בני ישראל, כיון שאף הם שורשם מספירת המלכות [המכונה בשל כך גם "כנסת ישראל"], וכאשר היא בשלמות – אף הם בשלמות. נשאלת השאלה: מה אם כן ההבדל בין ט"ו באב לבין יום ט"ו שבכל חודש? והתשובה היא:]

"[על פי מה ש] רושם אבי, אדמו"ר [הרש"ב]:

"מעלת ט"ו באב על כל ט"ו בחודש, שבכל ט"ו בחודש ישנה אמנם שלמות בגילוי האור האלוקי שבספירת המלכות, אך ספירת המלכות היא עדיין בבחינת 'מקבל', כיון שהיא מקבלת את האור מהספירות העליונות ממנה (משום שאין לה אור משלה), אבל בט"ו באב האור מאיר בה בקביעות . הסיבה לכך, היא הכלל של "ירידה לצורך עליה", שלפיו – העלייה הבאה לאחר הירידה גדולה יותר מאשר עלייה שלא קדמה לה ירידה. לפי זה, ישנה עלייה מיוחדת בט"ו באב – דווקא לאחר הירידה העצומה שבתשעה באב [ולכן ביום זה האור גדול יותר].

זהו גם ההסבר (בדרך רמז) למה שכתוב בתלמוד אודות ט"ו באב, שממנו ואילך "תשש כחה של חמה". ידוע שהגויים קובעים את לוח השנה לפי ימי החמה [= השמש], ודבר זה רומז לחסרון שבהם, כיון שהחמה מכונה "חמה בישא" [= החמה הרעה], ובט"ו באב "תשש" כוח שלילי זה (בגלל העלייה הגדולה).

התגלות זו תהיה בשלמות בזמן הגאולה, שהרי כך היה בזמן שבית המקדש היה קיים, שהיו העמים נכנעים תחת שלמה המלך , שכניעה זו מסמלת את כניעת הטומאה אל הקדושה. ומכל-שכן בעת הגאולה שהיא נעלית יותר מזמן בית המקדש, ולכן יקוים אז דבר הנביא: "ונהרו אליו כל הגויים" , לא רק כניעה (מתוך הכרח), אלא ביטול מוחלט, בבחינת "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" .

מֵעֵין זה מתרחש אף עתה בכל ט"ו באב, וזוהי הסיבה לשמחה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.