מערכת COL | יום כ"ז תמוז ה׳תשע״ח 10.07.2018

האם ועדת הגיוס תחשיב את ישיבות חב"ד כמוסדות חרדיים?

הוועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבות בראשות ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) התכנסה היום להמשך דיון בהצעת חוק שירות ביטחון • ח"כ בצלאל סמוטריץ': "צריך שמוסדות הלימוד של חב"ד יוגדרו בחוק כמוסדות לימוד חרדיים" • יו"ר הוועדה ביקש: לשבת עם הצבא ממשרדי הביטחון המשפטים והאוצר להתכנס ולנסח סעיפי חוק חדשים • לכתבה המלאה
האם ועדת הגיוס תחשיב את ישיבות חב
ארכיון COL


מאת: כתב COL

הוועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבות בראשות ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) התכנסה היום להמשך דיון בהצעת חוק שירות ביטחון (שילוב תלמידי ישיבות).

ח"כ עמיר פרץ (המחנ"צ) ביקש מיו"ר הוועדה לייחד דיון לנושא ישיבות ההסדר. "אם דורשים מהחרדים שירות מלא, לא יכול להיות שקבוצה אחרת תשרת רק 17 חודשים. אני מבקש שהדברים ישמעו הדברים כאן בדיון".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) נוסח הסעיף שמדבר על צמצום אי השוויון, לא מקובל עלינו. המילה שוויון לא נמצא בחקיקה אף לא בחוק כבוד האדם וחירותו, לימוד התורה הוא ערך, לעומת הצבא שהוא צורך. כולנו היינו מייחלים שלא נזדקק לצבא. ערך לימוד התורה אינו שווה לערך השירות הצבאי. מקלב הציג את התנגדותו לסעיף הסנקציות הכלכליות ולנוסח סעיף פקיעת החוק.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ביקש למחוק את הסעיף הקובע "לא יפגע מעמדה ושילובה של יוצא-צבא אישה בשירות ביטחון בשל שירותם של תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים בשירות ביטחון לפי פרק זה". לחלופין דרש סמוטריץ' להוסיף סעיף שיקבע כי לכל יוצא צבא זכות לשרת מבלי שזכותו תיפגע בקידומו. עוד דרש סמוטריץ', כי מוסדות הלימוד של חב"ד יוגדרו בחוק כמוסדות לימוד חרדיים. הם מבקשים להיכלל באופן קבוע במגזר החרדי ללא תלות בשיקול הדעת של שר הביטחון.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד אמסלם אמר כי הוא מקבל את בקשותיהם של חברי הכנסת מקלב וסמוטריץ' ביחס לחב"ד, לסנקציות ולשמירת אורח חייו של החייל החרדי, וביקש מהייעוץ המשפטי של הועדה לשבת עם הצבא ממשרדי הביטחון המשפטים והאוצר להתכנס ולנסח סעיפי חוק חדשים ברוח ההערות שנשמעו בדיון לרבות סעיף המטרה.

אמסלם הוסיף ואמר "צריך לשמור על החינוך שלהם, האבא רוצה שהבן יחזור הביתה חרדי. אחרת, נעקור את העסק מהיסוד. אנחנו לא רוצים לכפות על החרדי אורח חיים שונה. חלק גדול מהמסורתיים לא היה מתגייסים אם האוכל לא יהיה כשר. מי שאוכל לא כשר, יכול לאכול כשר לעומת זאת, מי שאוכל כשר, לא יכול לאכול לא כשר. גם בן גוריון הבין את זה וקבע שהאוכל בצבא יהיה כשר".

לשאלת ח"כ עמר בר-לב השיב סגן מפקד מיטב סא"ל צחי רביבו "סך כל מקבלי דחיית שירות מהצבא הם כ- 58,000 איש. מתוכם, כ-44,000 איש תלמידי ישיבה בגילאי 18-24.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר "להצעה יש רגל שניה והיא מה הציבור החרדי יקבל מהצבא. אני חושב שצריך להעניק מימון לתואר ראשון לכל יוצא צבא.

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) הציעה להעביר את הכספים שיקוזזו מהישיבות כתוצאה מהסנקציות הכלכליות, לטובת החרדים שיתגייסו. אני רוצה לצ'פר את החרדי שהתגייס בתעסוקה איכותית או בסיוע לחייל החרדי שנזקק".

ח"כ יואב בן-צור (ש"ס) השיב לבן ארי ואמר "אל תדמי בנפשך שחרדים יתגייסו עקב תמריץ כספי. יתירה מזאת, אף לא בחור ישיבה אחד יתגייס עקב מצוקה כלכלית". לדבריו, בציבור החרדי הספרדי קיימת מחלוקת שנגרמה כתוצאה מהצעת החוק. אמר בן צור.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד אמסלם סיכם את הדיון ואמר כי הוא יקיים דיונים בנושאי השירות הלאומי-אזרחי, הסנקציות הכלכליות, הצעה לחבילת הטבות למשוחררים וישיבות ההסדר. "זה אחד החוקים הכי מורכבים ולכן נדרש זמן להיכנס לדקויות. ניתן להיכנס לבליץ, אבל אולי נעשה טעויות. העולם החרדי עובר תהליכים, יש בתים מפוצלים, זה יושב על הנימים הכי רגישים ולכן צריך זמן לעכל את האירוע. לדעתי זה לא נושא שהיה צריך לבוא בחוק, אלא רק ללוות את התהליך ברוח גבית ולא יותר".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.