מערכת COL | יום כ"ב תמוז ה׳תשע״ח 05.07.2018

הכירו: החסיד שמתעקש לאחד את קהילת חב"ד בביתר-עלית

העם אמר את דברו: ר' משה כהנא, חסיד חב"ד המתגורר 15 שנה בעיר ביתר עילית - החליט שהגיע הזמן לאחד את הקהילה החב"דית בעיר, המונה כ-700 משפחות, ונכנס ל'מים עמוקים' • לאחר שהפתיע את כל הסובבים אותו וגבר על המתמודדים בפריימריז הפנימי לנציגות בעירייה, הוא מספר בראיון ל-COL: על ההחלטה לקפוץ למים העמוקים של הפוליטיקה, האם ניסו לשכנע אותו לא לעשות את הצעד הזה, מה המוטו שמוביל אותו עם הכניסה לעסקנות ציבורית • וגם: באיזו מסגרת נציגות קהילת חב"ד תשתתף בבחירות המקומיות בעיר ביתר, ומה זה 'משל הציפורים'? • "העוסקים בצרכי ציבור" >>>
הכירו: החסיד שמתעקש לאחד את קהילת חב
בעיגול: ר' משה כהנא על רקע אסיפת נציגי הקהילה בביתו; ארכיון COL


מאת: מנדי זילברשטרום, COL

***

ר' משה כהנא, הוא חסיד חב"ד המתגורר 15 שנה בעיר ביתר עילית. לפני תקופה קצרה - החליט שהגיע הזמן לאחד את קהילה החב"דית בעיר ביתר, המונה כ-700 משפחות, והכריז על התמודדות בבחירות הפנימיות לנציגות חב"ד בעירייה.
לאחר שהפתיע את כל הסובבים אותו בעיר, הן חסידי חב"ד, והן תושבי רבים שעקבו אחר הנעשה בחסידות, מהגדולות בעיר, הוא גבר על המתמודדים בפריימריז הפנימי.

גילוי נאות: בחייו, עוסק ר' משה בתחום התקשורת החב"דית, כעורך אתר COL. אולי למרות זאת, החלטתי לראיין אותו ולו כדי לתת לאנ"ש ביתר עילית במיוחד, הצצה והתרשמות מכוונותיו ותוכניותיו לעתיד. בדרך-כלל הוא בצד המראיין, הפעם החליף צד ויהיה בצד המרואיין...

בראיון ל-COL: על ההחלטה לקפוץ למים העמוקים של הפוליטיקה, האם ניסו לשכנע אותו לא לעשות את הצעד הזה, מה המוטו שמוביל אותו עם הכניסה לעסקנות ציבורית. וגם: מה קהילות חב"ד אחרות בארץ יכולות ללמוד מהצעד של החב"דניקים בביתר-עלית?

***

ראשית, למה בכלל החלטת להיכנס לפוליטיקה. מה גרם לך להחליט - אני מתמודד לנציג חב"ד? 

"אני מתגורר בעיר ביתר מזה 15 שנה, ועד להתפתחות המואצת של קהילת חב"ד בעיר, בכמות ובאיכות. מוסדות, בתי כנסת, שכונות חדשות. החלטתי שהגיע הזמן "לקפוץ למים", ולתרום מיכולותיי אותן חנן ה' למען הקהילה. 'טובה פעולה אחת מאלף אנחות', כבר נאמר, והעדפתי לעשות 'פעולה אחת'".

האם היו חברים או משפחה שניסו לשכנע אותך לא לעשות את הצעד הזה?

"חברים וקרובים תמיד יש ויתנו עצות, אך מי שמקבל את ההחלטה בסופו של דבר, הוא אתה עצמך. רגע אחרי ההחלטה, אתה הוא זה שתצטרך להתמודד עם ההשלכות של נטילת 'עול הציבור', כמו שידוע ש'אין כאן שררה אלא עבדות'.
את זה טעמתי מהר מאוד בשבועיים לאחר הבחירה...
כשניגשים לצעד כזה של הפיכה מאיש פרטי למתמודד בזירה הציבורית, לוקחים בחשבון את הטוב והמוטב. אני יכול לציין בהחלט שחשתי סייעתא דשמיא גדולה וברכת הרבי עד כה, ומתפלל להמשך הצלחת הקהילה".

נבחרת ברוב קולות. כמה היית מופתע מהתוצאה?

"תמיד יש סוג של אינדיקציה בשטח. היתה לי תחושה מסויימת, אבל נערכתי לכל אפשרות, כולל השלכות מעשיות. ידעתי רק דבר אחד: לא לנצח, המשמעות היא שהכל חוזר לשגרה. לנצח, המשמעות היא שמה שהיה ישתנה בבת אחת, והסיפור פה רק מתחיל. מכאן צריך להפשיל שרוולים ולעבוד קשה.



"אציין בהקשר זה, את מסירותו של ר' יעקי הרשקופ למען רבים בקהילה, באופן מעורר הערכה והתפעלות. אפילו בציבור הלא חב"די רבים חייבים לו תודה על עזרה השקעה ואכפתיות. מקווה בשבילו שימשיך לסייע לעזור ולתמוך מכל הלב, כמו שהוא יודע".

24 שעות לאחר הבחירות, כינסת בביתך את נציגי הקהילות של חב״ד בביתר-עלית. מדוע, ומה באמת סוכם שם?

"
ידעתי היטב ששבוע קדחתני ואולי גם סוער מצפה לי. בהחלט היתה כאן סוג של דרמה בתוצאת הבחירות, והשבוע הראשון אכן היה כזה. המטרה היתה לגבש לכידות באופן מיידי, כהכנה לקראת הבאות. המוטו המרכזי עליו דיברתי לפני הבחירות הפנימיות, היה שיש לאחד כאן קהילה.

"צריך להבין, שמצב חסידי חב"ד בביתר שונה מריכוזי אנ"ש אחרים גם בגלל פיזור גיאוגרפי נרחב בכל שכונות העיר, במרחקים פיזיים מאוד גדולים.

אמר לי לאחרונה מישהו בכיר במסדרונות העירייה: "אתם חסיד חב"ד בביתר, כמו ציפורים. כל אחד בא, לוקח פירור, ומסתלק..." עד היום כך התייחסו לחב"ד למרבה הצער, כאוסף של 7 קהילות בשכונות השונות, ואוסף של מוסדות. ולכן ההישגים היו בהתאם.

"לכך בדיוק כינסתי ועד קהילה המורכב מ-7 נציגי השכונות. לא עוד 7 שכונות! קהילה אחת חזקה ומגובשת, שעתידה עוד לפניה".


24 שעות לאחר הבחירות הפנימיות: הוקם וועד קהילת חב"ד ביתר


קהילת חב"ד קופחה בשנים האחרונות


ר' משה. מה המוטו שלך כאיש ציבור. ומה אתה מתכונן לעשות במידה ואכן תיכנס למועצת העיר?

"המוטו שלי הוא שאנחנו לא פוליטיקאים. אנחנו באנו, קהילת חב"ד בביתר לבקש רק את מה שמגיע לנו בצדק וביושר. קהילת חב"ד קופחה בשנים האחרונות, ולא חושב שיש כאן מה להסתיר. זאת מציאות. חלק מהמוסדות בקראוונים, ומרבית בתי הכנסת.

"השבוע ערכנו סיורים בחלק מהמוסדות, בהמשך נסייר גם בשאר, להכרת המוסדות וצרכיהם השוטפים. בחלק מהמוסדות המצב ראוי לשבח, אולם בחלקם במצב גרוע ביותר, אפשר לומר נמצאים בתת-תנאים, לא ברור האם שייך לפתוח שם במצב הזה את שנת הלימודים.

"בשיחות עם ראש העיר הרב מאיר רובינשטיין, עלה נושא המוסדות בראש סדר העדיפויות. זיהינו בשיחות עמו נכונות ואיכפתיות, וגם קיבלתי לכך אינדיקציות מגורמים נוספים מקצועיים באגפי העירייה ומחלקות החינוך. קהילת חב"ד מקווה שאכן הדברים יגיעו לידי פועל בקרוב ונראה בע"ה תוצאות בשטח.

"נושא חשוב שעולה כל שנה מחדש, הוא תהלוכת הענק הגדולה בארץ לכבודו של רשב"י בל"ג בעומר, לטובת כלל תושבי וילדי העיר, שמעוררת בכל שנה קידוש ה' עצום.

"לא מדובר כאן ב'עוד אירוע' תרבות תורנית בעיר, אלא עניין מהותי וחשוב ביותר לכל אשר חסיד חב"ד יכונה, שעל תהלוכות אלו עורר הרבי ושם דגש מיוחד! צריך כאן הסתכלות אחרת לגמרי.

כשהתקציב לא הספיק, משפחות אנ"ש חסכו מפיות ילדיהם ותרמו בהוראת קבע רק כדי שהתהלוכה תצליח ותעורר קידוש ה'. תקציב הולם לתהלוכה זהו כורח, חובה שהיא זכות גדולה לעיר כולה.

האם אתה חושב שתקבל גם את קולות הציבור הכללי בבחירות המונציפליות? האם יש החלטה היכן רצים. מפגלת חב"ד, או מצטרפים למפלגה קיימת?

"מקומנו הטבעי לצד החסידויות האחרות כיאה לקהילת חב"ד. תתכן חבירה למפלגה חרדית אחרת, ויש אפשרות לריצה נפרדת כדי למקסם את כוחה של חב"ד, ואולי לשלב שניים או שלושה נציגים במועצת העיר, ובכך להוכיח את כוחה של חסידות חב"ד בעיר ביתר אחת ולתמיד. השיקול היחידי שעומד כרגע לנגד עינינו הוא 'מה יעזור יותר לקהילת חב"ד', ותו לא. כשיהיו הצעות מגובשות, וועד הקהילה יתכנס ויחליט מה הכי מתאים לקהילת חב"ד".

מה קהילות חב"ד אחרות בארץ יכולות ללמוד מהמהלך הפוליטי שאירע בביתר-עלית?

"בכל מקום הייחודיות שלו, והתמודדויות אחרות. מה שכן, שת"פ בין נציגי חב"ד בערים השונות באופן כללי יכול מאוד להועיל ולחזק".

האם אתה חושב שכעת קהילת חב"ד תקבל יחס טוב יותר מראש העיר מאיר רובינשטיין?

"לקראת שנת הלימודים החדשה שעומדת בפתח יש משימות דחופות ביותר הנוגעות למוסדות חב"ד, ונקווה בע"ה שיהיו בשורות טובות בעניינים אלו. ראש העיר כאמור הראה לאחרונה נכונות לסייע לקהילת חב"ד, במיוחד בנושא המוסדות והמוכנות לשנת הלימודים הבעל"ט. כפי שאמרתי לו באופן אישי, הצלחת קהילת חב"ד בעיר ביתר תהיה הצלחתה של העיר ביתר כולה.

בדיוק כמו "משל הציפורים", אנחנו צריכים להפסיק לחשוב כמו ציפורים, להתנהג כמו ציפורים, אז במילא היחס אלינו ישתנה, כמו ההתייחסות לכל קהילה נורמלית בעיר הזאת".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.