מערכת COL | יום כ"ב תמוז ה׳תשע״ח 05.07.2018

הכנסת הצדיעה לחב"ד: מי ניסה לפגוע באירוע המכובד? • הצצה

עשרות שרים וחברי-כנסת מכל סיעות הבית נהרו אל האולם בו התקיים טקס הצדעה לרבי ולחסידות חב"ד, במשכן הכנסת בירושלים - בירתה של ארץ-הקודש • בראיון בלעדי ל-COL, מספר יוזם האירוע - ר' אריאל למברג, מזכ"ל 'אגודת חסידי חב"ד' - על מאחורי הקלעים של הטקס • האם היו פוליטיקאים שלא רצו להשתתף ומדוע? איזה נבחר ציבור הכי הפתיע אותו בדבריו? • וגם הוא עונה: האם היו כאלה שניסו למנוע את 'טקס ההצדעה' לחב"ד? • ראיון נטול כפפות >>>
הכנסת הצדיעה לחב
בעיגול: למברג על רקע האולם בו התקיים הטקס; ארכיון COL


מאת: מנדי זילברשטרום, COL

***

מי לא הגיע להצדיע השבוע ב'משכן הכנסת' לרבי ושלוחי חב"ד בארץ ובעולם. עשרות שרים וחברי-כנסת מכל סיעות הבית נהרו אל האולם בו התקיים אירוע ההצדעה - ממפלגות הימין ואף השמאל.

אחד מהמארגנים של האירוע, הוא ר' אריאל למברג מזכ"ל 'אגודת חסידי חב"ד' בארה"ק, שטרח רבות להצלחת המעמד. בראיון בלעדי ל-COL, הוא מספר וחושף פרטים על מאחורי הקלעים של הטקס.

האם היו פוליטיקאים שלא רצו להשתתף ומדוע? איזה נבחר ציבור הכי הפתיע אותו בדבריו? וגם הוא עונה: האם היו כאלה שניסו למנוע את 'טקס ההצדעה' לחב"ד?

***

ראשית. כמה זמן עובדים 'מאחורי הקלעים' על ביצוע של אירוע מכובד כזה?

"זכיתי לעבוד תחת יו"ר אגודת חסידי חב"ד הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב, איש שלא יודע מנוח, ומניע את כל סביבתו לעשייה בלתי פוסקת. באחד הימים העמוסים הוא שאל אותי בדרכו הייחודית שלא ממתינה לתשובה אך מניעה לפעולה, "מתקרבים לי"א ניסן ולג' תמוז ולא נראה לי שיש לך תכניות ברורות", וכך אני מוצא את לפני מספר חודשים יחד עם סגן שר החינוך הרב מאיר פרוש בלשכתו יושבים וחושבים מה ניתן לעשות לכבודו של הרבי לקראת הכניסה לשנת החצי יובל לג' בתמוז ובקשר עם שנת הארבעים להצהרת נשיא ארה"ב על יום החינוך ברחבי אמריקה.

"ר' מאיר חושב כמו חסיד, הוא מעלה רעיונות ושואל על כל רעיון, "אתה חושב שהרבי אכן רוצה את זה?" ללשכתו נכנס אז ר' שניאור רוזן, איש מבריק ברוך כשרונות, ובעל אבחנה מהירה וחדה שאומנם משמש כדוברו ויועצו האסטרטגי של סגן השר, אך כבר מזמן הפך להיות מוסד בפני עצמו של עזר ואחיסמך למוסדות חב"ד. הוא מתיישב ומחליטים לקחת ולעבד מספר רעיונות. מיד התחלנו בהנחיית סגן השר לפעול מיידית עבור הצהרת יום החינוך שהיתה אכן השנה לשם לכבוד ולתפארת לראשונה בארצנו הקדושה, אך נתקלה בקשיים משפטיים לא מבוטלים, אך הצוות של שר החינוך נרתם גם הוא לעשייה. באותו יום של הצהרת החינוך י"ב בניסן, החלטנו שאכן קופצים למים, נפגשתי לאחר הפסח עם ר' מתניה טוכפלד ור' שלמה פלס והשאר היסטוריה".

איך מכינים כזה אירוע ומה הייחודיות שלו השנה?

"אירוע בכנסת זה דבר מורכב מאוד, רק חבר כנסת יכול להזמין אולם בכנסת (גם לא שר) ויש כללים מאוד נוקשים בהם צריכים לעמוד. השנה האירוע היה סופר מורכב, וכלל שלושה שלבים שונים. הראשון כלל את ועדות הכנסת השונות שדיברו ברמה הפרקטית על איך מגדילים ומפתחים את מפעלו של הרבי ומורידים קשיים מכתפי השלוחים. המושב השני והמרכזי היה אירוע ההצדעה שכלל את כל הקשת הפוליטית וההיערכות אליו היא אדירה, והמושב השלישי תפקידו היה להביא את המעיין עצמו אל הכנסת וללמוד מאמר חסידות של הרבי בתוך הכנסת ובנוכחות חברי כנסת.

"בתור חסידים שיודעים מה פעולה של לימוד תורה ובפרט דברי חסידות יכולה לפעול באויר העולם ובפרט שנלמדת ע"י עשרה יהודים ויותר, קשה לתאר איזו תחושה מרוממת זו שעשרות רבות של שלוחים (ושלוחו של אדם כמותו) ומנהלי מוסדות חב"ד לומדים מאמר של הרבי במקום הזה. לי אין ספק שתהיינה למושב הזה תוצאות טובות ופירות טובים בכל ארץ הקודש ובכלל.

"מי שהתגייסה להרים את האירוע היא חברת הכנסת הגב' שולי מועלם, היא עשתה זאת בעוז ובתעצומות ובלהט של אמונה ולשם כך גייסה את כל צוות לשכתה המורחב, היא משמשת כראש סיעת הבית היהודי ויש לה כח פוליטי לא מבוטל, כח שנתן בידה את היכולת להרים את האירוע הזה, האירוע התחיל בשעה 9 בבוקר והסתיים בשעה 17.30 בערב, בכל משך הזמן הזה הגב' מועלם דיברה והינחתה כמעט את כל הועדות והמושבים השונים כחסידת חב"ד ממש ומבלי להתעייף, היא אמרה לי איך אפשר להתעייף כשרואים את העוצמה הזו?!..." 

האם יש פוליטיקאים שלא רצו להשתתף באירוע - ומדוע?

"התשובה היא חד משמעית לא. כולם בלי יוצא מן הכלל (למעט הח"כים הערבים) הביעו את רצונם להגיע, מי שלא הגיע הסביר כי עשה זאת אך ורק מחוסר יכולת. יום שני האחרון היה נחשב ליום עמוס במיוחד. פגש אותנו בכנסת באותו יום שני, מר ירון דקל מפקד גלי צה"ל לשעבר, הוא סיפר לנו שהגיע לשדר עם צוות הרדיו במסגרת יום שידורים מהכנסת, מכיון וזה יום מיוחד במינו וראשוני, בו שרי הממשלה סוקרים בפעם הראשונה בפני ועדות הכנסת השונות את תכניות העבודה של משרדיהם, כך שהשרים וחברי הכנסת מכונסים בחדרי הוועדות ודנים בפרויקטים והמיזמים הכי אדירים במשק "משחקים במליארדים" כלשונו.

"ניקח בחשבון שבאותו יום נערכה ההצבעה המפורסמת על 'חוק הגיוס', ובכלל בכל יום שני נערכות ישיבות הסיעה בהם משתתפים חברי המפלגות באסיפות הסיעה של מפלגותיהן, צריך להיות לא קל לפנות את הלו"ז הקשיח כל כך ולהגיע לאירוע של חב"ד, כל אחד שהגיע עשה מאמצים גדולים לעשות זאת ואנחנו מאוד מעריכים זאת".

מה יוצא לחב"ד - אנ"ש והשלוחים - ממעמד כזה ב'משכן הכנסת'?

"הרבה מאוד. יחד עם זה מדובר על דבר הדרגתי. אספר לך אנקדוטה, בשנת תשע"ה נערך אירוע דומה בכנסת בהובלתו של השר אופיר אקוניס, האירוע היה מאוד מוצלח והשרים וחברי הכנסת אמרו משפטים (שחזרו עליהם גם השנה) כמו "תשתמשו בנו אנחנו נעבוד עבור חב"ד", השר אקוניס לקח אותנו לחדרו ואמר לנו, "תקשיבו טוב, מי שלא מכיר את המקום הזה יכול להתייאש, אחרי אירוע כזה שכולם מחבקים ומנשקים אותך ורוצים לעזור לך אתה לא מבין מדוע הארנק שלך עדיין ריק?...

"צריך לעבוד מסודר, עליכם להכין תכנית עם יעדים לתקצוב וכו' ל10 שנים קדימה לא פחות, במשך אותם עשר שנים תמשיכו לעשות כאלה אירועים בכנסת כי רוב חברי הכנסת מתחלפים כל מספר שנים, אותם אירועים יתנו דלק ליישום אותה תכנית עשור, האירועים הללו משפיעים עלינו-חברי הכנסת מאוד". 

מה הכי הפתיע או ריגש אותך במהלך הכינוס ומדוע?

"לצערי בגלל שהייתי עסוק במשך האירוע הייתי פחות פנוי, יחד עם זה, היו שני דברים שמאוד ריגשו אותי במשך האירוע: הראשון היה מוקדם בבוקר בוועדת החינוך. באולם הוועדה ישבו קבוצת שלוחים בראשות מנהל האגף בצא"ח הרב נפתלי ליפסקר והרב אליהו קריצבסקי מנהל ה"רשת" והציבו דרישה, "על אף שיש על פתח בתינו בית ספר דתי ואפילו חרדי, אנחנו נשלח את ילדינו אך ורק לחינוך חב"ד והמדינה צריכה לשאת בעול ההסעות של ילדינו".

"הדרישה הזו נשמעת לגיטימית אבל לאו דווקא לאוזניים של חברי כנסת ובוודאי ובוודאי לא לאוזן של פקידי ונציגי משרדי הממשלה והשלטון המקומי שישבו שם מולם בוועדה. ואז פתחה נציגת השלטון המקומי שהצהירה שאנינה דתיה לא היא ולא הוריה אבל חב"ד זה מעל הכל ואנחנו תומכים בדרישה הזו, והטיעון הוא "זה אינטרס של המדינה שיגדלו ויתחנכו עוד שליחי חב"ד ולשם כך צריך לשלם אף את הנסיעות" ונציגת משרד החינוך מאשרת את הדברים בהנהון ראש חיובי מהיר... הדבר השני שריגש אותי היו דבריה של השליחה הרבנית שמולביץ מבית שאן, לאחר האירוע נכנסתי לאתר הכנסת וצפיתי בדבריה, זה פשוט מצמרר, אי אפשר להישאר אדיש, אין עין שנשארה יבשה סביב שולחן הוועדה, אני ממליץ לכל אחד להכנס ולהקשיב לדברים המעצימים".

היו פרסומים על כאלה שניסו למנוע את 'טקס ההצדעה' לחב"ד - האמנם?

"כפי שדיברנו קודם מדובר על אירוע גדול שמקיף מכשולים רבים ובלתי צפויים, ביום ראשון השבוע התקשר עיתונאי מעיתון הארץ ליועץ הפוליטי של חה"כ שולי מועלם אורי שגיא, והחל לתחקר אותו על האירוע של חב"ד, אורי הוא יהודי חריף ומהיר מחשבה שעבד בכל כוחו להצלחת האירוע והוא החל לתחקר את העיתונאי בחזרה והוא סיפר שביום שני במקביל לאירוע של חב"ד ייערך בכנסת אירוע של השמאל הקיצוני אותו מארגנים במשותף ח"הכ הערבים וחברי כנסת יהודים ממפלגת מר"צ, והכנסת מנסה לטרפד את האירוע הזה בכל כוחה, היא הודיעה על תקנון חדש שאוסר במפגשים באולמות הכנסת על הקרנת סרטים, תליית שלטים הצבת רולאפים ודגלים וענידת סיכות לקבוצות.

"עם פתיחת האירוע של חב"ד הגיעו עדת עיתוני ואתרי שמאל הקיצוני לצלם ולתעד את האירוע של חב"ד ולהראות כי הכנסת נוהגת איפה ואיפה, ודרשו לסגור את האירוע של חב"ד כאן ועכשיו. כל הקהל כבר היה ישוב במקומו ומאחורי עומד שומר ממשמר הכנסת עם כיפה על ראשו ואני שומע שאומרים לו באוזניה, "תדאג לקפל את האירוע של חב"ד עכשיו" הוא היה נבוך מאוד, מיד ניגשתי ואספתי את כל הדגלים וקיפלתי את השלטים למול עיניהם הנדהמות של המשתתפים. בינתיים מיהרה גב' מועלם וציוותה לכבות את "השריפה" במזכירות הכנסת והאירוע החל..."

"כל דבר טוב יש לו מניעות ועיכובים, אחרת זה מריח לא טוב, בשביל להתמודד עם הדברים הללו כותבים לרבי ועובדים עם צוות טוב שנותן את כל הנשמה.

"אני רוצה להודות למתי טוכפלד שהכיר לי את חה"כ מועלם, לצוות המדהים שלה שעבד מול כוחות אדירים ויכל להם, לרב מאיר פרוש ולשניאור רוזן ולצוות של צעירי חב"ד הרב נפתלי ליפסקר ולרב מוטי הלפרין שלקח ממני את כל הדאגות ונתן לי לעבוד בשקט, לרב שי צרבינסקי ומנחם לאטאר, לעו"ד שרון גושן ושלום בער אהרונוב, לר' מוני אנדר ראש אגף הדוברות, ולעוד עשרות שעזרו וסייעו בכל הכח ומכל הלב, וכמובן לחברת צבעים מני לרר וישראל נאבול.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.