מערכת COL | יום כ"ז סיון ה׳תשע״ח 10.06.2018

מזעזע: הקרן החדשה, יד ביד עם קבוצת שוליים מסיתה

מזעזע: פעילי קבוצת "הפר–דת" סבורים שחסידי חב"ד הם "טפילים", וכי יש לאסור דוכני תפילין ולהימנע מחבישת כיפה במרחב הציבורי. לאחרונה המליצה הקרן החדשה על תכנית עבודה של קבוצה קיצונית זו, כדי לקדם 'ניצחון החילונים בבחירות' - כהגדרתם • לכתבה המלאה
מזעזע: הקרן החדשה, יד ביד עם קבוצת שוליים מסיתה
ארכיון COL

מאת: ישי פרידמן, מקור ראשון

הקרן החדשה ממליצה לאמץ תכנית עבודה של שני פעילים אנטי-דתיים במאבק על הבחירות לרשויות המקומיות, על מנת להגדיל את אחוז הבוחרים החילונים. שני האקטיביסטים, מתו גוטמן ורון בודנר, מנהלים את עמוד הפייסבוק "הפר- דת". בו, מפרסם בודנר דרך קבע אמירות פוגעניות ומסיתות כלפי הציבור החרדי והדתי. את חסידי חב"ד כינה "טפילים ומלאכי חבלה" ואף שיתף בעמוד זה תמונה של בעל חיים עליו מונחות תפילין, רח"ל. נציין כי הקרן החדשה המליצה על עמוד הפייסבוק "הפר- דת" כמקור מידע של 'אקטיביזם חילוני' כהגדרתם, וכארגון שכדאי להתחבר אליו לקראת המירוץ לבחירות לרשויות המקומיות.

על המסמך המליצו אנשי הקרן החדשה במסגרת מיזם פוליטי הקרוי "פורום ערים חופשיות". מי שעומדת בראשו היא אפרת יגור, המוגדרת בתפקידה: "מארגנת לשינוי חברתי -חופש דת". המיזם מרכז את המאבק בנושא דת ומדינה לקראת הבחירות המקומיות. מהי עיר חופשית? תלוי את מי שואלים בקרב העוסקים במיזם, אך באתר הקרן החדשה נכתב כי "עיר חופשית, היא עיר בה קבוצה של תושבים החליטו לקום ולפעול מול הכפייה הדתית העירונית –העירייה, נבחרי הציבור והמסגרות החינוכיות".

מטרת המיזם היא לקדם מועמדים ורשימות מפלגתיות שיבטאו אג'נדות חילוניות, ויש שיאמרו גם אנטי דתיות. "בערים השונות מתמודדים עם אתגרים כמו השתלטות על המרחב הציבורי, חלוקה לא הוגנת של כספי עירייה ומבני ציבור, עמותות שנכנסו לעיר מתוך רצון להגביר את העשייה הדתית, שחיתויות סביב כספי ציבור", נכתב באתר. מתוך כך חברה הקרן החדשה לארגונים ופעילים העוסקים במאבק נגד המגזרים הדתיים והחרדים, ובפרט, חסידי חב"ד, עמותות דתיות ומוסדות חינוך כמו מכינת עלי. בין הארגונים השותפים גם הם לפרויקט: הפורום החילוני, ישראל חופשית, ארגונים רפורמיים וגם פעילים אקטיביסטים בענייני יחסי דת ומדינה שמפעילים עמודי פייסבוק כמו "הפר–דת" ומגזין "הומניסט".

כאמור, הקרן החדשה הפיצה לאחרונה את תכנית העבודה של בודנר וגוטמן לקראת הבחירות המקומיות. השניים נאבקים נגד מה שהם מכנים 'כפייה דתית ופלישת הדת למרחב הציבורי', ואף ייסדו את קבוצת הפייסבוק "הפר-דת", אותה הם מנהלים. גוטמן הוא עורך "הומניסט", מגזין אינטרנטי ששואף להיות "מגדלור של חשיבה רציונלית ונאורה", בזמנים בהם "הפונדמנטליזם הדתי גואה במזרח התיכון בכלל ובישראל בפרט". השניים, יחד עם אנשי הקרן החדשה הקימו את 'השדולה החילונית' בכנסת.

המסמך שנכתב על ידי בודנר וגוטמן והופץ על ידי הקרן החדשה, הוא למעשה תכנית עבודה לפעילים לקראת הבחירות המקומיות. השניים כותבים מה המטרות שצריכות לעמוד לעיני הפעילים, אלו נושאים צריך להדגיש בבחירות, כיצד להתחיל קמפיין בעזרת הקרן החדשה ואלו פעולות מעשיות יש לבצע בפועל.

המטרה הראשונה במסמך היא הגדלת אחוז ההצבעות בקרב הציבור שאינו שומר תומ"צ לע"ע. במסמך, מציעים הכותבים לזהות את המועמדים "החילונים באמת", כלשונם, ולנתב אליהם קולות. בנוסף, הם קוראים לייצר "תו תקן חילוני" למועמדים ו"להציף את המרחב הציבורי בבעיות דת ומדינה".

מה הנושא הראשון? פעילות חסידי חב"ד

אלו נושאים יש "להציף" לקראת הבחירות? גוטמן ובודנר מפרטים: הנושא הראשון הוא פעילות חסידי חב"ד. בחגים, כותבים השניים, "יש הצפה של פעילויות חב"ד, ביניהן קייטנות לילדים, ואין מספיק תכניות של העירייה". הכותבים מציעים לייצר "מאבק נגד תמיכת העירייה בפעילות חב"ד ופעילויות דת אחרות".

כמו כן, סוגיית השבת היא נקודת מפתח מרכזית במסמך. על פי המסמך, יש להעלות על סדר היום את המאבק בתחבורה ציבורית בשבת, הפסקת צופרי השבת ודרישה להסעות לים בשבת.

נושא מרכזי נוסף הוא מניעת כניסה של גרעינים תורניים, ו"איסור כניסת עמותות ובנות שרות למוסדות חינוך". הכותבים מציעים למפות כל עיר לפי סוג האוכלוסייה, ולבדוק את אחוזי ההצבעה "כולל פילוג לפי דת". בנוסף, הם מציעים לספור את כמות בתי הכנסת בעיר, מוסדות הדת, מספר המתנ"סים ואופיים ולנטר את "פעילות מוסדות דת (כולל חב"ד) בחסות ו/או במימון ובתמיכת העירייה". במסמך נכתב שיש ליצור רשימת מומחים שיכולים לסייע בבחירות מתוך מאגר המומחים של הקרן החדשה לישראל.

לאסור חבישת כיפה במרחב הציבורי

במסמך, מודים הכותבים לאנשי הקרן החדשה על "הליווי המסור". הקרן החדשה עצמה ממליצה, כאמור, על התכנים של גוטמן ובודנר ברשתות החברתיות, בינהן העמוד "הפר – דת" כמקור למידע ועדכונים על "הפעילות החילונית האקטיביסטית" כהגדרתם. עם זאת, שיטוט בעמוד הפייסבוק, של "הפר- דת", אותו מנהלים גוטמן ובודנר, מעלה שורה של סטטוסים הרוויים באמירות פוגעניות כלפי חרדים, דתיים לאומיים וחסידי חב"ד. מה שמעלה תהיות על ההמלצה של הקרן החדשה לגלוש באתר זה. למשל, כותב המסמך, בודנר, העלה תמונה של תרסיס נגד מקקים ועליו נכתב "אנטי-דת: תרסיס נגד כפייה דתית המרחיק פנאטים, דתיים ומחזירים בתשובה עד ל-12 שעות".

בודנר וגוטמן, הם אכן אקטיביסטים. הם מארגנים הפגנות ומסייעים לפעילים אנטי דתיים במאבקים על נושאי דת ומדינה. בודנר אף פועל לסלק את פעילי חב"ד ודוכניהם מהמרחב הציבורי ומייעץ לגולשים בעמוד "הפר – דת" להתקשר לפקחים עירוניים כאשר הם נתקלים בדוכני התפילין של חסידי חב"ד. באחד הדיונים על פעילות חסידי חב"ד כותב בודנר כי בשבילו, אותם חסידים, הם "טפילים ומלאכי חבלה", עפר לפומיהו.

בעיצומו של העיסוק התקשורתי במערכון 'ארץ נהדרת' ומיצג התפילין שהונח על ראשו של בנט, העלה בודנר בעמוד הפייסבוק של "הפר – דת", תמונה של בעל חיים עליו מונחים תפילין. את "היצירה" הפוגענית והמסיתה, יש יאמרו אף מבחילה, הסביר כאקט של "חילוניות אקטיבית" ומשום ש"נגמרה הסובלנות החילונית כלפי ההתעמרות הדתית. מידה כנגד מידה".

בפוסט אחר, קובע בודנר, יש לאמץ את החוקים שדנים עליהם היום בצרפת ולאסור על סממני דת כמו כיפה וח'יגאב להתקיים במרחב הציבורי. כשגולשים אחרים מנסים לומר לו שאיסור על חבישת כיפה זהו מהלך קיצוני למדי, משיב בודנר:"המו"מ על חבישת כיפה יוצר נקודת יתרון בויכוח עם הדתיים. לא עוד ויכוח על דוכן חב"ד. אלא העברת המלחמה לשטחו של היריב והכנסתו למגננה".

מהקרן החדשה נמסר: "פורום ערים חופשיות פועל למען זכויות הציבור החילוני במרחב הציבורי, על מנת להיאבק בכפיה הדתית בכלל ובערים עם רוב חילוני בפרט. מטרתנו היא שבערים בהן יש רוב חילוני ייבחרו בבחירות הבאות מועמדים/ות שיבטיחו את זכויות החילונים ולא ייכנעו לכוחות הדתיים שהם מיעוט בערים אלו. פורום ערים חופשיות פועל למען פלורליזם עירוני, כך שכל קהילה תוכל לחיות על פי תפיסת עולמה. חוק המרכולים שעבר השנה מהווה תמרור אזהרה לחברה החילונית, ומול חוקים אלו, צריך להתארגן ולהיאבק. אנחנו מעריכים את כל מי שנאבק למען חופש דת, אך הפר-דת הוא ארגון העומד בפני עצמו, אינו נתמך על ידי הקרן, וככזה אין לנו אחריות על תכנים שעולים בדף הפייסבוק שלו".

"רטוריקה אלימה"

מארגון לביא הפועל למען זכויות האזרח נמסר: "הרטוריקה האלימה של פעילי הקרן לישראל חדשה מזעזעת וחריגה בכל קנה מידה, צר לנו שערכי הפלורליזם והסובלנות שבהם מתהדרת הקרן נמוגים כאשר פעילי הקרן רואים את אנשי חב"ד או את ילדי הגרעינים התורניים".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.