מערכת COL | יום כ"ז סיון ה׳תשע״ח 10.06.2018

תיעוד הראיון שהרב אליהו העניק על ה"יחידות" החשאית ● מיוחד

ביום חמישי האחרון, כ"ה בסיון, חל יום השנה השמיני לפטירתו של הגאון המקובל רבי מרדכי אליהו זצ"ל, מי שהיה הראשון לציון והרב הראשי לישראל. היחידות האחרונה לה זכה, בו' חשון תשנ"ב, התקיימה בבניין ספריית אגו"ח הסמוכה ל-770. במהלך ה'יחידות', שבחלקה התנהלה בארבע עיניים, שוחח הרב אליהו עם הרבי אודות מינוי רב ראשי לרוסיה ● לימים, שחזר הרב אליהו זצ"ל חלקים מהיחידות: "אמרתי לרבי כי בעקבות התרשמותי הרבה מאישיותו התורנית ומפעילותו הרבה של הרב לאזאר, ראוי שיהיה רבה הראשי של רוסיה. הרבי שאל אותי, "האם אתה חושב שהוא מתאים לתפקיד זה"? ומה ענה הרב אליהו? ● מיוחד ● היחידות החשאית
תיעוד הראיון שהרב אליהו העניק על ה
הרב מרדכי אליהו זצ"ל, עם יבדלח"ט הכותב, הרב זושא וולף


הרב זושא וולף

ביום חמישי האחרון, כ"ה בסיון, חל יום השנה השמיני לפטירתו של הגאון המקובל רבי מרדכי אליהו זצ"ל, מי שהיה הראשון לציון והרב הראשי לישראל. הרב אליהו זצ"ל עמד בקשרי ידידות הדוקים עם כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, ואף זכה למספר יחידויות ממושכות.

היחידות האחרונה לה זכה, בו' חשון תשנ"ב, התקיימה בבניין ספריית אגו"ח הסמוכה ל-770. במהלך ה'יחידות', שבחלקה התנהלה בארבע עיניים, שוחח הרב אליהו עם הרבי אודות מינוי רב ראשי לרוסיה.

לפני שתים עשרה שנה, בשלהי שנת תשס"ו, הופיע הספר "דיעדושקא – הרבי מליובאוויטש ויהדות רוסיה". בשלבי עריכת הספר, על פי הנחיית הרב הראשי לרוסיה הרב בערל לאזאר, נפגש עורך "דיעדושקא" הרב זושא וולף עם הרב אליהו זצ"ל, כדי לשמוע ממנו במפורט על תוכן דברי הרבי אליו ביחידות בענין זה.

במהלך הפגישה, שנערכה בחול המועד פסח תשס"ו במעונו של הרב אליהו בשכונת גבעת שאול בירושלים, העניק הראשון לציון ראיון נדיר לעורך הספר הרב וולף, וחשף לראשונה את התוכן המלא של דברי הרבי אליו בעניין זה, והרקע לתוכן זה.

במהלך הפגישה העניק הרב וולף לראשון לציון "הגדה של פסח" עם ביאורי הרבי שהופיע באותם ימים על ידי מכון "היכל מנחם" בירושלים, והרב אליהו עיין בספר בחיבה ובקורת רוח מרובה.
לפנינו תוכן דברי הרב אליהו בראיון הנדיר, כפי שהתפרסמו בספר "דיעדושקא":

בראשית חודש ניסן תנש"א ביקר במוסקבה הרב הראשי לישראל דאז, הראשון לציון הגאון רבי מרדכי אליהו שליט"א, לרגל כינוס ראשי קהילות ורבנים מכל קהילות רוסיה ועריה. היה זה הביקור הראשון של רב ראשי מישראל ברוסיה הסובייטית ובקהילותיה. במהלך הביקור עמד הרב אליהו על המהפכה שהחלה להתחולל באותם ימים ברוסיה, הוא ביקר במרכז חב"ד במארינא ראשצע, בבית-ספר חב"ד במקום, ובישיבת "תומכי תמימים" בעיר.

בפגישה שנערכה לאחר מכן בין האורח ושלוחי הרבי ברוסיה, שמע הרב אליהו מהרב בערל לאזאר על פעולות השלוחים בשיקום יהדות רוסיה. הרב אליהו התרשם עמוקות מכל אשר ראה ושמע, ונצר את הדברים בליבו.

ביום ראשון ו' חשון תשנ"ב, הגיע הרב אליהו לחצרות קדשנו, והתקבל ל'יחידות' אצל הרבי (שהתקיימה בבניין ספריית אגו"ח הסמוכה ל-770). במהלך ה'יחידות', שבחלקה התנהלה בארבע עיניים, דיווח הרב אליהו לרבי על ביקורו ברוסיה מחצית השנה קודם לכן, ואודות הפגישה והשיחה שהייתה לו עם הרב לאזאר.



על קטע מהפגישה, סיפר הרב אליהו לעורך הספר:
"אמרתי לרבי כי בעקבות התרשמותי הרבה מאישיותו התורנית ומפעילותו הרבה של הרב לאזאר, ראוי שהרב לאזאר יהיה רבה הראשי של רוסיה. הרבי שאל אותי, "האם אתה חושב שהוא מתאים לתפקיד זה"? השבתי, "בהחלט, בהחלט". הרבי ענה "אם כן, טוב מאוד, טוב מאוד"".

הרבי אף ביקש מהרב אליהו שינצל את כל ההשפעה שבידיו לקידום רבנותו של הרב לאזאר. בסיום הדברים הפנה הרבי את הרב אליהו אל מזכירו הרב חדקוב, כדי להמשיך לעמוד בקשר בנושא.

חלפו מעט יותר משמונה שנים, ורצונו של הרבי התממש. בימים ט-י' סיוון תש"ס, נערכה במוסקבה וועידת הקהילות היהודיות ברוסיה, בהשתתפות יותר ממאה ראשי הקהילות היהודיות ברוסיה, ומשתתפי האסיפה המיוחדת בחרו ברב לאזאר לרבה הראשי של המדינה. את הכינוס יזמו ראשי שבע הקהילות היהודיות הגדולות ברוסיה, בעקבות ניסיונות לפגוע במערכת היחסים הטובה שבין הקהילות היהודיות לממשל הרוסי, ובעקבות מספר תקריות אנטישמיות שאירעו באותה תקופה.

הנה כי כן, במדינה שבמשך שבעים שנה רדפה את חסידות חב"ד, גירשה מאות מהם למחנות כפייה, שילחה רבים אל מותם והושיבה את מנהיגיה מאחורי סורג ובריח - הוכתר חסיד חב"ד לרבה הראשי.

עם הכתרתו של הרב לאזאר, גילה הרב מרדכי אליהו את תוכן שיחתו ב'יחידות', וכי מינויו של הרב לאזאר לרב הראשי הייתה מימוש רצונו של הרבי מלפני שמונה שנים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.