מערכת COL | יום י"ד סיון ה׳תשע״ח 28.05.2018

האוטובוסים הריקים של משרד התחבורה: מדוע חב"ד מקופחת?

במשך תקופה ארוכה עוקב 'מרכז התקשורת החב"די' COL, אחר הדחייה של בקשת קהילת חב"ד ביתר-עלית המונה כ-700 משפחות ברוכות ילדים, לחיזוק קו התחבורה בין עיר החסידות לבירת חב"ד בישראל • ראש העיר מאיר רובינשטיין טוען כי מנסה לעזור לחב"דניקים, ואילו במשרד התחבורה הגיבו בעבר: "כי לא קיימת הצדקה להוספת קווי שירות" • הבוקר (ב') התפרסמה כתבה ב'ישראל-היום' על האוטובוסים הריקים שיוצאים לנסיעה בכל יום - באישור משרד התחבורה • אם-כן, מדוע לקו 131 היוצא פעם ביום לכפר חב"ד אין חיזוק? • לסיפור המלא> 245 תגבורי קווים: אפס לחסידי חב"ד • ראה"ע: "בעיה בוערת"> מה הגיבו במשרד התחבורה ל-COL על תגבור קו ביתר - כפ"ח?
האוטובוסים הריקים של משרד התחבורה: מדוע חב
רובינשטיין על רקע האוטובוסים, ותגובת משרד התחבורה ל-COL


מאת: מנדי זילברשטרום, COL

***

בעקבות דרישה חוזרת ונשנית של חסידי חב"ד בביתר עילית, הקהילה החסידית השנייה בגודלה בביתר, לחיזוק הקו התחבורה בין ביתר עילית לבירת חב"ד באה"ק כפר חב"ד, יצא COL לפני כמה חודשים לבדוק - האם ישנה סיבה שראש העיר מאיר רובינשטיין ומשרד התחבורה אינם דואגים לכך.

טענת רובינשטיין הייתה כש-COL פנה אליו: "לצערנו, משרד התחבורה החליט כי מכרזי הקווים לכפר חב"ד לא ייצאו במסגרת המכרזים של ביתר, אלא דרך מפעיל אחר".

ובמשרד התחבורה גלגלו את הכדור והגיבו לטענת מערכת חב"ד-און.ליין, כי "המשרד בוחן בכל עת, ובשיתוף עם העיריות והמועצות המקומיות, את אומדן הביקוש או הצורך". עוד נכתב בתגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה בחן בשנית את הנושא והתברר כי לא קיימת הצדקה להוספת קווי שירות נוספים בעיר".

***

אלא, שהבוקר (שני), פרסם אריאל ויטמן כתב 'ישראל-היום', כתבה המעידה כי משרד התחבורה מוציא מאות קווים ש"אין בהם צורך והצדקה", כדברי המשרד למערכת COL.

בכתבה מוכיח הכתב, כי בכל חלקי הארץ, יוצאים קווי אוטובוסים מידי יום לנסיעות קצרות וארוכות, ובהם נוסע אחד ואף פחות, בחישוב משוכלל שנתי.

מערכת חב"ד-און.ליין מציגה את הכתבה במלואה לחסידי חב"ד (ובעיקר, לתושביה החב"דיים של ביתר-עלית), שינסו להבין ולהחליט - האם מישהו מנסה למנוע מהם את הקוו מעיר החסידות לבירת חב"ד בישראל. 

> 245 תגבורי קווים: אפס לחסידי חב"ד • ראה"ע: "בעיה בוערת"
> מה הגיבו במשרד התחבורה ל-COL על תגבור קו ביתר - כפ"ח?

***

הדיווח ב'ישראל-היום':

130 קווי אוטובוס של חברות שונות הסיעו פחות מנוסע אחד בממוצע לנסיעה בשנת 2017, כך עולה מנתונים של משרד התחבורה שהגיעו ל"ישראל היום", ופורסמו בכתבתו של הכתב אריאל ויטמן, וזאת לאחר בקשה לחופש מידע שהגיש ארגון "בצלמו".

בבדיקה מורחבת התגלו 560 קווים שבהם נוסעים פחות מ־- נוסעים בממוצע לנסיעה במשך שנת 2017. קווים אלה נסעו 47 מיליון ק"מ, ובחישוב כולל שילם עליהם משרד התחבורה כ-600 מיליון שקלים.

הכל החל כאשר יהודה פואה מארגון "בצלמו", הנוסע באופן קבוע בקו שריק מנוסעים, החליט לבדוק ברמה הארצית אם יש עוד קווים כאלו. בבקשה שהגיש למשרד התחבורה לפי חוק חופש המידע - הניבה תוצאות מפתיעות.

והוא מבין דוגמאות: הראשונה - קו 6 של סופרבוס בעפולה, שנוסע מתחנה מרכזית לבית העלמין, הסיע 1,122 נוסעים בלבד ב-2,770 נסיעות במהלך 2017. גם בנתיבות יש קו דומה. מדובר בקו 56 של דן בדרום הנוסע לתחנת הרכבת הסמוכה לעיר. בקו השתמשו 1,533 נוסעים והקו ביצע 2,598 נסיעות, כלומר חצי נוסע בממוצע.

דוגמא נוספת שפואה בדק והביא: קו 257 של אגד תעבורה - הנוסע מקריית ארבע לקריית גת ביצע בשנה שעברה 3,471 נסיעות, אך הסיע בסך הכל 851 נוסעים, פחות מרבע נוסע בממוצע לנסיעה.

ועוד דוגמאות נוספות: קו 910 של אגד הנוסע מחיפה דרך השרון לתל אביב, שנסע 717 פעמים בשנת 2017 אך הסיע בסך הכל 459 נוסעים, כלומר הרבה פחות מנוסע אחד בממוצע לנסיעה.

קו 990 של אגד הנוסע מחיפה לאילת דרך ירושלים ביצע 548 נסיעות והסיע רק 441 נוסעים, כלומר פחות מנוסע אחד בממוצע לנסיעה. עלות של הקו הזה בלבד היא כ־3 מיליון שקלים ב־2017.

בשיחה ל'ישראל-היום' אמר פואה: "התחבורה הציבורית המסובסדת לא מייעלת את התחבורה בפריפריה. דווקא שחרור של השוק לתחרות חופשית שתתאים את התחבורה לצרכים של הציבור, יאפשר שירות טוב יותר".

בתגובה לכתבה, מסר משרד התחבורה: "מספר הנסיעות שביצעו קווי האוטובוסים המדוברים מהווה פחות מאחוז אחד מכלל הנסיעות שבוצעו במהלך 2017. יתרה מכך, הנתונים שהוצגו אינם משקפים את המצב הקיים, שכן מספר הנוסעים אינו כולל את החיילים, וכן נסיעות מוזמנות מראש באזורי פריפריה.

"כמו כן, הנתונים כוללים קווי אוטובוסים חדשים, וכן קווים שכבר בוטלו מחוסר ביקוש. אנחנו מחויבים לספק שירותי תחבורה ציבורית ראויים לכל יישוב בארץ, גם כאשר מדובר ביישובי פריפריה רחוקים עם מעט תושבים. עם זאת, המשרד מסיט קווים שבהם הביקוש נמוך, לטובת קווים מבוקשים יותר".

***

מערכת COL תמשיך לעקוב ולדווח בעניין, עד אשר יוטב לקהילת חב"ד בביתר-עלית בנדון.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.