מערכת COL | יום ב' סיון ה׳תשע״ח 16.05.2018

גירוש טורקיה אז והיום • שניאור זלמן ברגר

הצביעות הטורקית בלתי נתפסת: בעוד הם מגרשים את שגריר ישראל מר איתן נאה וגם את הקונסול, כצעד המביע חמלה על טרוריסטים ערבים המנסים לפגוע ביהודי ארץ ישראל, הטורקים כנראה פשוט שכחו כי לפני כמאה שנה, הטורקים גירשו את משפחת הסבא של השגריר ר' דוד פניגשטיין וגם את משפחתו העניפה ובהם הגאון החב"די הנודע בשיעורים, הרב ר' חיים נאה ● לסיפור המלא
גירוש טורקיה אז והיום • שניאור זלמן ברגר
מימין: השגריר איתן נאה. משמאל: ילדי ר חיים נאה במצרים הרב ברוך נאה וחיה מייזליש


הצביעות הטורקית בלתי נתפסת: בעוד הם מגרשים את שגריר ישראל מר איתן נאה וגם את הקונסול, כצעד המביע חמלה על טרוריסטים ערבים המנסים לפגוע ביהודי ארץ ישראל, הטורקים כנראה פשוט שכחו כי לפני כמאה שנה, הטורקים גירשו את משפחת הסבא של השגריר ר' דוד פניגשטיין וגם את משפחתו העניפה ובהם הגאון החב"די הנודע בשיעורים, הרב ר' חיים נאה.

נתחיל מסיפור קורע לב - ברית ללא אבא!
בימי מלחמת העולם הראשונה הטורקים גירשו "נתיני מדינות אויב" ובהם יהודים אזרחי רוסיה ופולין, הללו נעצרו בכוח ולעיתים באלימות ברחובות הערים, הובלו לנמל יפו, שם הועלו על אוניות שהפליגו למצרים. המחזות היו מזעזעים, כאשר היהודים נדחסים בצפיפות נוראה באוניה, בעוד הטורקים מצליפים בשוט כדי לזרז את העליה לאוניה. הרבנית דבורה נאה - אחות סבו של השגריר - היתה בחודש השמיני להריונה, כשעמדה לעלות לספינת הגירוש, ובגין זהירותה מפני הדחיפות, הקדימה בעלה הרב ר' חיים נאה ועלה לאוניה עם צרורם הדל, ולפתע החיילים הטורקים עצרו את העליה לספינה, והרבנית דבורה נותרה מאחור ועמה עוד יהודים, אשר חלק מבני משפחתם עלו לאוניה, והטורקים אטמו אוזניהם משמוע את הזעקות וההפצרות, והאוניה יצאה לדרכה.

הרבנית נאה פרצה בבכי חסר מעצורים, וכאשר נרגעה צעדה לבית הוריה - בעיר יפו - הרב שאול יצחק ומרת ריבה פניגשטיין - הסבא והסבתא הגדולים של השגריר איתן נאה ובביתם התגורר באותם ימים גם בנם הצעיר דוד, סבו של השגריר. כעבור כחודש, ילדה הרבנית נאה, בן והרך הנולד הוכנס בבריתו של אברהם אבינו ללא נוכחות אביו, ונקרא שמו בישראל - ברוך - הלא הוא הגאון הרב ברוך נאה. זמן מה לאחר הלידה, הרבנית נאה יחד עם בנה הרך, ואחיה ר' לייבוש הוגלו למצרים, וכך התאחדה הרבנית דבורה נאה עם בעלה ר' חיים נאה. ומלבד ר' חיים נאה, הוגלו למצרים גם הוריו וגם האחים ובהם ר' בערל נאה, אשר לימים התחתן עם גב' חיה (סנדר-פניגשטיין) הסבתא של השגריר.

המלחמה נמשכה, והטורקים המשיכו להתעלל באכזריות ביהודי ארץ ישראל, ובשנת תרע"ז החלו בגירוש יהודים מהעיר יפו לערים אחרות, וזאת בטענות שונות ומשונות, של הגנה על האזרחים מפני אפשרות של פלישה בריטית, אלא שההקפדה היתה לגרש בעיקר יהודים... וכך משפחת ר' שאול יצחק פניגשטיין וילדיו ובהם דוד - הם זקניו של השגריר - גורשו מבתיהם ועברו תלאות רבות. הטורקים בודאי זוכרים את ההיסטוריה ויודעים, שגירוש היהודים בימי מלחמת העולם הראשונה, הפך יהודים רבים לפליטים, אשר סבלו מתנאי מחיה קשים, מה שגרם למחלות ואף לנפטרים בקרב המגורשים והגולים.

נסיים בטוב.
הרב ר' חיים נאה ואביו הרב ר' מענדל נאה, שניהם מעמודי התווך של חב"ד בארץ הקודש, הקימו במצרים ישיבה מיוחדת עבור הגולים, ופעלו רבות למען הגולים בגשמיות וברוחניות ובתום המלחמה שבו לירושלים עיר הקודש והמשיכו בפעולות ברוכות למען הכלל.

ולדברים אלו מצורפת תמונה נדירה מגלות מצרים ובה נראים ילדי הרב ר' חיים נאה: הרב ברוך נאה ומרת חיה מייזליש ע"ה, בני דודים של יוסף נאה אבי השגריר איתן נאה.

(ע"פ הספרים 'נודע בשיעורים', 'בתי ורשה' ועוד)
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.