מתן תורתנו: ראש 'כולל חסידות' בביתר-עלית ב'שיחת חג' • מרתק
מאת: מנדי זילברשטרום, COL
***
"קול-תורה": בבית-מדרש מרווח השייך לחסידות סדיגורא במרכז עיר התורה והחסידות - ביתר עלית, יושבים אברכים יראי-שמיים ומתפלפלים בתורה הקדושה.
לרגל חג מתן תורה, ראש הכולל, הרה"ח ר' שלום רבינוביץ' - בראיון מיוחד ל'מגזין שבועות' ב-COL ומדבר - על מהות עניינו של החג עפ"י החסידות, וכיצד מתכוננים בפועל לחג?
בראיון מסביר הרב רבינוביץ', את ההבדל בין אברך כולל חב"די לפולישער'ס, מהו ההבדל בין קביעות עיתים לתורה של בעה"ב לאברך כולל?..
וגם: האם הוא נחשף לאברכים שוויתרו על ה'גשמיות' לטובת לימוד התורה?...
***
כבוד הרב, נפתח בשאלה המתבקשת כל-כך בשעות אלו: איך מתכוננים לחג השבועות?
"אתה שואל היאך מתכוננים לחג השבועות?... ללומדי החסידות בקביעות ובפרט לאברכים "שלומדים" סדר בחסידות, אזי המעלה של תורה ושל אדם שלומד תורה הוא דבר שאמורים לחיות איתו ולהפנים אותו כל השנה.
מהו עניין חג שבועות בימינו, עפ"י החסידות?
"לפי עניות דעתי, דווקא הפלאת לומדי תורה עפ"י משנתה של תורת החסידות וכפי שמבואר בהרבה מקומות ובראש ובראשונה בפרק ה' בתניא הוא בעין ערוך לכולל הפלאת לומדי התורה בשאר הספרים.
"וכשמגיע חג השבועות "זמן מתן תורתנו" אזי הדברים מתעצמים שבעתיים ומקבלים מיימד מחודש לגמרי וכפתגם רבותינו נשיאנו: שנזכה לקבלת התורה "בשמחה ובפנימיות".
הרב מכהן כראש כוילל בביתר-עלית עיר החסידות. שתף מעט את הקוראים עליו -כמה שנים הוא קיים, כמה אברכים לומדים בו...?
"ב"ה וזכינו ש"כולל להוראה וחסידות" קיים בעיר התורה וחסידות כ"עשור". הכולל מונה היום קרוב ל-100 אברכים, כשקרוב לארבע מניינים הם מאנ"ש, ושאר האברכים הם משאר החוגים - מסלתה ושמנה של אברכי העיר. ואילו יכולנו, היינו מכניסים עוד "מאות" אברכים שמתדפקים, והכל מכוח סייעתא דשמיא מיוחדת".
מה ההבדל בין כוילל של אברכים חב"דיים בלבד, לכולל מעורב עם 'כלל חסידים'?
"כשיושב אברך חב"די עם אברך מחוג אחר, הוא "לומד" איתו ומקבל עוד סגנונות של לימוד, של הבנות, והעיקר שהוא חייב ללמוד ולהגדיר את העניינים בחסידות כדי להעביר אותם בצורה מדויקת והבנתית ברמה מאוד גבוהה, ובפרט שה"מקבל" הוא אברך ת"ח, וזכינו שמאות אברכים שיצאו מהכולל התחברו באופן פנימי לעניינים של חסידות ולשיחות הקדושות של הרבי שאנחנו הוגים בזה בצורה מיוחדת".
מה ההבדל בין קביעות עיתים לתורה של בעה"ב לאברך כוילל?
"ההגדרה של אברך כולל במשנתו של הרבי וזהו גם התנאי להמשך לימודו של האברך בכולל הוא "איך ער קאך זאך אין לערנען" האם יש לו "קאך" – חמימות – תענוג בתורה.
"ידוע החידוש של הרבי בענין הקובצים שהוציאו והסיבה העיקרית בזה שזה גורם "לחיות" בלימוד התורה, וזה אנחנו מנסים להחדיר ע"י שיעורים מיוחדים וע"י רבנים גדולים ומכל החוגים שמגיעים ומוסרים שיעורים וע"י שימוש למעשה שאנחנו יושבים עם האברכים.
"ויש תקופות בכולל שכל אברך מוסר שיעור בענין מסוים וזה גורם לו ל"קאך" ולמסירות לגמרי לענין ולסוגיא שמוסר עליו את השיעור".
לסיום. האם הרב נחשף לאברכים שוויתרו על ה'גשמיות' שלהם כדי ללמוד תורה?
"זה דבר ברור שכל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול דרך ארץ. בהקשר לזה אני יספר, שיש לנו במסגרת כמה "יחידי סגולה" אברכים משכמם ומעלה המחתנים צאצאים והוגים בו בזמן ב"נגלה ובחסידות" וכשהגיעו לחתן ילדים ראו פלאות בס"ד.
"כמובן שאין זה הוראה לרבים, אבל אנחנו צריכים לדעת שיש כאלה דברים, ועד שאחד מהאנשים שיש להם משרה יפה ומכבדת בגשמיות, ניגש אלי, ואמר לי, 'תראה אותי, איזה ס"ד יש לו אני שאני מרוויח וכו' לא מצליח להסתדר יותר ממנו'.
"והעיקר, שנזכה לאיחול לקבלת התורה בשמחה ובפנימיות, שזהו גם תביעה מאתנו שכל אחד לפי ערכו שיקבל את התורה בשמחה ובפנימיות".