מערכת COL | יום י"ז אייר ה׳תשע״ח 02.05.2018

הרבי והרב משאש - סגירת מעגל בפאראד ● שניאור זלמן ברגר

פגישת הרב שלום משאש עם הרבי בל"ג בעומר ה'תש"נ יחד עם שלושה רבנים נוספים, היווה סגירת מעגל מיוחדת ורבת שנים, אותה חושף החוקר החב"די ר' שניאור זלמן ברגר ● סגירת מעגל בפאראד
הרבי והרב משאש - סגירת מעגל בפאראד ● שניאור זלמן ברגר
הרב שלום משאש זצ"ל אצל הרבי בל"ג בעומר ה'תש"נ (ארכיון 'חב"ד במרוקו')

הרב שניאור זלמן ברגר

בפאראד בשנת תש"נ, הרבי תמה כיצד המנורה עשויה מקשה אחת אך מתפצלת לשבעה קנים.

והשיב כי כך הוא עם ישראל, מצד אחד שבעה קנים - סוגים שונים בעבודת ה' ומצד שני, כולם כיכר זהב מקשה אחת - אחדות ואהבת ישראל. בזמן שהרבי נשא דברים אלו, ישבו בקהל שלושה מחשובי רבני מרוקו - הרב שלום משאש זצ"ל באותם ימים רבה של ירושלים, ורבה של קזבלנקה לשעבר, הרב אהרן מונסיינגו שליט"א כיום רבה של מרוקו, והרב דוד בוסקילה שליט"א מתרגם התניא לערבית [ודוד עורך "משפחה" יוסי אליטוב].

שלושת האישים הללו, עמדו לימין חב"ד במרוקו כל השנים, ועבדו יד ביד עם שלוחי הרבי למרוקו - הרב מטוסוב, הרב פינסון, הרב רסקין ויבלחט"א הרב איידלמן - זאת למרות השוני במנהגים ושיטות לימוד, וכפי שהרבי אמר המנורה למרות שמחולקת לקנים, עשויה מקשה אחת.

בתום הפאראד שלושת הרבנים נכנסו ל-770 ובאו ליד פתח חדרו של הרבי. לאחר שיחה קצרה, הרבי בירך את חברי המשלחת, וגם ליוה אותם, תוך עידוד השירה לכבודם. תמונת הרבי עם הרבנים יוצאי מרוקו, פורסמה אז וגם בספר "חב"ד במרוקו", אך רק לאחר צאת הספר בפגישה עם הרב אליהו אברג'יל - תלמיד לשעבר במוסדות חב"ד במרוקו וכיום ראב"ד ירושלים -  התברר כי ביקור הרב משאש אצל הרבי בפאראד בשנת תש"נ, היווה סגירת מעגל רוחנית ייחודית.

הכל החל כאשר הרב משאש כיהן כרבה של קזבלנקה, והוצע לו לכהן כרבה של חיפה, אך הרבי תבע ממנו להישאר בקזבלנקה בה הנהיג את הקהילה ביד רמה וכדי לשכנעו, שיגר הרבי מסרים מיוחדים דרך הרב שלמה מטוסוב מנהל מוסדות חב"ד במרוקו, ובשלב מאוחר יותר, בא כח הרבי לאירופה וצפון אפריקה- הרב בנימין גורודצקי הגיע למרוקו והעביר מסר ברור מהרבי, ולבסוף הרב משאש נענה לבקשת הרבי להמשיך במשרתו כרבה של קזבלנקה.

אך חלפו מספר שנים, והרב משאש קיבל הצעה לכהן כרבה של ירושלים, וכאשר כתב על כך לרבי, לא נענה  וכעבור זמן עלה לארץ הקודש ומונה לכהן כרבה של עיר הקודש. אולם, בתקופה הבאה, כאשר כתב לרבי לא קיבל מענות, והרב הבין כי הנתק מצד הרבי, בא כתוצאה מנטישת הקהילה בקזבלנקה.

כדי ליישר ההדורים, הרב משאש כתב מכתב מיוחד לרבי, ושיגרו עם הרב אליהו אברג'יל וביקש ממנו למסור את המכתב ישירות לרבי, ולא דרך גורם שלישי. היה זה מספר חודשים אחרי האירוע הבריאותי בשמחת תורה תשל"ח, אך הרב אברג'יל התעקש ולבסוף נכנס ליחידות, בה מסר את המכתב ומסר מסרים בשם הרב משאש, אך את תוכן הדברים הרב אברג'יל לא מוכן לגלות עד היום הזה.

כעבור זמן קצר, הרב בנימין גורודצקי הגיע במיוחד לירושלים, ונפגש עם הרב משאש, ולאחר שיחת הבהרה זו, הנתק הסתיים ומאז הרב משאש עמד לימין חב"ד בכל דבר וענין [ובשנת תשמ"ג קיבל אגרת מהרבי ובה האיחול להצלחה בירושלים: "להצלחה בעבודת הקדש בעיר הקודש ירושלים"] ובשנת תש"נ, הרב משאש יחד עם הרבנים הנזכרים, הגיע לפאראד וכאמור, נפגש עם הרבי [מאחורי הקלעים עמלו רבות על ארגון הפגישה - הרב שמריהו בן הרב שלמה מטוסוב, והרב אליעזר אבצן].

וכדי להשלים את התמונה אציין כי מצד אחד לרבי היה קשר אישי ומיוחד עם גדולי רבני ומנהיגי היהדות במרוקו ומצד שני הרבי השיב באגרות אישיות ליהודים פרטיים ותלמידי מוסדות חב"ד במרוקו, ורשימות של מקבלי אגרות הודפסו בספר "חב"ד במרוקו" ורבים מתרגשים ומתגאים על כך ששמם מופיע כמי שקיבלו אגרת מהרבי.

[מתוך דברים שנאמרו בהתוועדות פסח שני תשע"ז ב-770] היה זה יום שישי י"ז אייר תש"נ, ושכונת קראון הייטס כולה מתכוננת לפאראד הגדול בהשתתפות הרבי; מוצגים הולכים ונבנים, ילדים מתאמנים על תופים, וכל השכונה בהכנות אחרונות לקראת המעמד הגדול ובעוד כולם עוסקים בהכנות, נודע למשפיע הרב שמריהו מטוסוב - מתושבי קראון הייטס, ובנו של השליח הרב שלמה מטוסוב מנהל מוסדות חב"ד במרוקו - כי הרב שלום משאש רבה של ירושלים באותה תקופה ורבה של קזבלנקה לשעבר, שוהה בניו יורק ומיד צץ במוחו רעיון להזמין את ידיד חב"ד במרוקו, ובאופן אישי ידיד אביו הרב שלמה מטוסוב - לפאראד עם הרבי. את היוזמה המיוחדת גילה לבן דודו הרב אליעזר אבצן, אשר בשנות בחרותו פעל בשליחות הרבי במרוקו ויחד ניגשו אל מזכיר הרבי הרב יהודה לייב גרונר, אשר הסביר כי להזמין את הרב משאש זו יוזמה טובה, אך מפגש עם הרבי באופן אישי, לא יוכל להתקיים. יש לציין כי בל"ג בעומר בו מתקיים פאראד, הרבי דיבר שיחות בפני הילדים, ולאחר מכן צפה בתצוגות והילדים, ובהמשך הרבי נסע לאוהל ולפני כן נהג לעבור דרך הפארק בו נהנו הילדים ממתקני משחקים. ופשוט שביום כזה, אין פנאי לנושאים אחרים. בשבת בזמן סעודה שלישית, ר' שמריהו מטוסוב ור' אליעזר אבצן צעדו עד לבית הכנסת "בוסקילה" שם התפלל הרב משאש, והוא שמח מאוד לראות את האורחים המיוחדים. השניים הציעו לרב להגיע ביום ראשון לפאראד, והוסיפו כי פגישה אישית לא תוכל להתקיים בהזדמנות זו, והרב שמח להזמנה והודיע שיגיע ביום ראשון לפאראד. על ההפתעה לפני תחילת הפאראד ועל המפגש מספר ר' שמריהו מטוסוב: "לקראת הפאראד הגיעו הרב שלום משאש, הרב אהרן מונסיינגו [כיום רבה של מרוקו], הרב דוד בוסקילה [מתרגם התניא לערבית] ובנו הרב גד בוסקילה [רב קהילה בניו יורק]. וזמן קצר לפני שהחל הפאראד, הרב גרונר הודיע לנו כי לפני שהרבי חוזר מהפאראד לחדרו, נביא את הרב משאש לגן התחתון 'כדי להגיד שלום'. זו היתה הפתעה לא צפויה וההתרגשות היתה כמובן גדולה. הושבנו את הרבנים צמוד לבימת הרבי, בשורה הראשונה במקומות המיועדים לזקני החסידים, ואף דאגנו לכיבוד קל עבור הרבנים הנכבדים. ובשעת תרגום שיחות הרבי לאנגלית על ידי הרב הכט, תירגמתי את השיחות עבור הרבנים האורחים, והם היו מלאי התפעלות מהפאראד. הפאראד הסתיים, הרבי החל לחזור לחדרו, ויחד עם המשלחת ניגשנו לגן עדן התחתון. בתחילה, הרבי ביקש לדעת על כל אחד מהנוכחים מה שמו ותפקידו, ובסיום שיחה קצרה, הרבי ליוה את הרבנים עד הדלת האחורית במקום שהרבי יוצא לרכבו, והרבי החל לנגן 'כי בשמחה תצאו'. הפגישה תמה, והרב משאש היה כולו אחוז התפעלות מהרבי".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.