מערכת COL | יום י"א אייר ה׳תשע״ח 26.04.2018

האם טענות החב"דניקים מצפת נכונות? ראש העיר אילן שוחט מגיב

בחירות מקומיות תשע"ט: ראש העיר צפת ענה לשאלות גולשי COL • במסגרת פרויקט "תושבים כותבים לראש העיר", פנה COL אל עו"ד אילן שוחט, ראש עיריית צפת, והפנה אליו מס' שאלות שאתם - הגולשים שיגרתם אלינו באמצעות מערכת התגובות • פרוייקט מיוחד - פרק שלישי: התשובות • לתגובה המלאה > תושבי חב"ד בצפת: מה השאלות שלכם אל אילן שוחט? • חלק ג'
האם טענות החב
אילן שוחט, ראש עיריית צפת; צילום: פייסבוק

מאת: מנדי זילברשטרום, COL

***

בחלק השלישי פנינו לראש העיר צפת, עו"ד אילן שוחט. ואלו 7 השאלות שבחרנו להציג בפניו, מתוך עשרות רבות שהגיעו למערכת התגובות.

***

א. תחבורה ציבורית > ראשית - שואל גולש יקר: התחבורה הציבורית הפנימית, הן האוטובוסים הפנימיים והן החיצוניים לא לוקחים בחשבון את שכונת חב"ד ושיכון כנען. בתחבורה הציבורית החיצונית: חלק גדול מקווי האוטובוסים המגיעים לעיר מסיימים בתחנה המרכזית ולא עולים לשכונת כנען ושיכון חב"ד. מדוע?

"הסוגיה הזאת של התחבורה שמאפיינת את שכונת כנען, היא לאו דווקא של השכונה הספציפית, אלא של שכונות נוספות בעיר - כמו: נוף כנרת ועכברה, שכל אחת סובלת מבעיה אחרת.

"יש לנו בעיה בנושא התחבורה הציבורית בצפת. כרגע אנו עובדים ביחד עם משרד התחבורה בנדון, ויש לנו 'תכנית אפ' לחידוש הקווים בעיר, שעונה על כל הצרכים שהגיעו בעקבות גידול האוכלוסייה והשכונות. ברגע שנסיים ליצור את ה'תכנית ה-אפ' של שדרוג מערכת תחבורה ציבורית בעיר, והיא תקבל את האישור של הגורמים הרלוונטים - רק אז משרד התחבורה אכן יוכל לתגבר את הקווים העירוניים והבינעירוניים, להוסיף תחנות, להוסיף תדירות וכו'.

"ישנה חברה חיצונית שבונה לנו את התכנית יחד עם מיפוי העיר - בעלות של מאות אלפי שקלים, ואנחנו כעת בסיום הבנייה שלה. נכון להיום, ללא ספק, התוצאות שלה מראות כי צפת נמצאת רחוק מאוד בכל מה שקשור לתחבורה ציבורית, ושכונת כענן ביניהם.

"אני רק יכול לומר, ששכונת כענן היא חלק מתכנית כוללת, לא ניתן לעשות ולהוסיף משהו ספציפי באזור מסוים בעיר. כי כל קו שאני רוצה להוסיף - נקרא 'תקן' במשרד התחבורה, שרוצה לדעת - מדוע מוסיפים, האם בגלל שחסידי חב"ד ביקשו או כי אכן יש צורך. עכשיו אנחנו בשלב ההגשה של התכנית".

ב. הזנחת השכונות > טוען גולש נוסף: גבעת שושנה ואף שכונת כנען - חלק גדול ללא מדרכות, ללא גישה, ללא גן משחקים, ללא בית כנסת או שטח ציבורי. מדוע?

"ראשית, מדובר בהערה מאוד כללית, ולא ספציפית. ולכן אני אחלק אותה ל-2.

א'. לגבי סוגיית גבעת שושנה - אכן הטענה נכונה. לצערי הרב, כששכונה זו נבנתה, היזמים שבנו אותה, לא לקחו בחשבון את הנושא החברתי ותרבות הפנאי, אלא השקיעו את כל התקציב והשטחים לבניה. במצב שכזה היא הפכה להיות שכונה מרובת בתים מאוד צפופים, שאחד משקיף לשני, ללא שטחים לגני משחקים.

"יש לי כסף להשקיע בגני ילדים בשכונה, אך אין לעירייה שטח לבנות בו. לכן, כרגע בשיתוף עם חבר המועצה החב"די משה אוחיון ובשיתוף עם מנהיגי הקהילה הרב קפלן והרבנית ביסטריצקי, אנו מנסים להגיע להסכמה על שטחים מסוימים שישמשו את כלל הציבור, כולל כניסה ראויה ובטיחותית לשכונת גבעת שושנה.

ב'. לגבי שכונת כנען - היא שכונה מאוד גדולה ורק בשנתיים האחרונות שיפצנו שם 4 גני-משחקים, הרחבנו את רחוב 'השבעה' שהיה עורק ראשי - בהחלפת מדרכות וקווי ביוב ומים. בנוסף, בכל שכונת כנען שמנו פחים חדשים מוטמנים, כך שזה הוסיף לאסתטיקה ואיכות החיים - ולכן, לבוא ולומר "אין ואין" זה לא נכון. אנחנו כן משקיעים משאבים, כן נותנים לתושבים - והמשובים חיוביים. מה שכן, אנו נמשיך לעשות עוד ועוד לטובת התושבים.

"דרך אגב, כאחד שגדל בשכונת כנען, היא מאוד יקרה לליבי, ואני עושה בה טיפול אינטנסיבי - הכולל כאמור את: שביל לטיפת חלב, גני משחקים, ציר הרחוב הראשי 'השבעה', רחבת בית כנסת חב"ד, כניסה לחניון של קופת חולים, פחים מוטמנים ועוד".

ג. מתנ"ס קהילתי > ביטלו לנו את המתנ"ס. האם יש או יהיה תחליף? אולי מותר לנו לחלום על ספריה ראויה?

"קודם-כל, צריך להבין שאנו נמצאים בשלב ביניים. הייתה לנו מצוקה גדולה שבית-ספר חב"ד בנים, כבר הפך להיות לא-תיקני בגלל מספר התלמידים, לא היה מספיק כיתות ולא היה מקומות לימוד - כולל בקראוונים שלא סיפקו מענה.

"הייתה לנו דילמה היכן אנו מוצאים מקום להכיל את כל מאות התלמידים של חב"ד. בעצה אחת עם סגן ראש העיר ונציג חב"ד משה אוחיון, עשינו מהלך היסטורי בשכונת כנען והוצאנו את ה'פסגה', שהיא פיתוח סגל הוראה של משרד החינוך, שהיה צמוד לחב"ד בנים, הוצאנו אותם משם והעברנו אותם לתוך המתנ"ס, כפתרון זמני על מנת לשחרר את הלחץ של בית ספר חב"ד בנים - ואני מדבר על 12 כיתות לימוד בנוסף לבניין שלהם, שלולא היינו עושים זאת, לא היה לתלמידים מקום ראוי ללמוד.

"אני חושב שלהעניק מקום ל-12 כיתות של חב"ד בדחיפות היה יותר חשוב באותו הרגע מהמתנ"ס. והנה, אני שמח לבשר, כי לפני כשבועיים קיבלנו אישור ממשרד החינוך, לבנות 'פסגה' חדשה בתקציב של עשרות מיליוני שקלים - ולאחר שהיא תיבנה, נפנה מהמתנ"ס את ה'פגסה' - והיא תחזור לתושבים.

"אני ראש העיר היחיד עד היום שראה את הצורך ההכרחי לבצע כזה מהלך. אני מבין את התושבים ואנו מנסים למצוא להם פתרונות אחרים בתוך השכונה. בסופו של יום, יהיה לנו גם מתנ"ס גדול וראוי וגם מקום רחב וטוב לכיתות תלמידי חב"ד בנים".

ד. בית ספר בנות > טוען גולש: ביה"ס חב"ד בנות, שבו לומדות יותר מ-500 תלמידות כ"י, נמצא כעת במצב שאין לו מרחב מחיה ראוי. למה אתה לא מטפל בעניין?

"בהמשך לשאלה הקודמת. אותה מצוקה שהתפתחה ברבות השנים ב'חב"ד בנים', נמצאת וישנה ב'חב"ד בנות'. הגשנו בקשה למשרד החינוך להרחבה של בית ספר בנות, ואנו לפני שינוי ייעוד של שטח - עבור בניית קומות וכיתות נוספות. בנושא הזה מטפל באופן אישי נציג חב"ד בעירייה משה אוחיון, ואני מקווה שבקרוב נתבשר על אישור בנייה לחב"ד בנות, שתהיה ראויה ומכובדת לקהילה.

"חשוב להדגיש. בעיר יש גידול באוכלוסיה. בהנהלת העיר צפת תמיד הייתה חשיבה על אותו הרגע, ולא חשיבה קדימה, לעתיד. לכן אנחנו מתמודדים עם המצב שגלגלו אלינו קודמינו לתפקיד, ואנו מחפשים ומוצאים פתרונות שיעזרו להווה ואף לעתיד".

ה. תקצוב לחסידי חב"ד > מדוע העירייה לא מתקצבת את תהלוכות ל"ג בעומר בצורה מסודרת. איך יתכן שאירועים חדשים מקבלים מימון מלא לעומת אירוע שמתקיים בכל שנה, כבר כמעט 40 שנה?...

"אני רוצה לומר כך, אירוע ל"ג בעומר בצפת, הוא מודל ודגל לאירועי ל"ג בעומר במדינת ישראל. עיריית צפת מתקצבת באופן קבוע בלמעלה מ-50,000 ש"ח את האירועים של חב"ד, שהם למעשה האירוע המרכזי והיחידי בעיר. אין אירוע של העירייה ואירוע של חב"ד, זה 'האירוע' של צפת.

"כך שאותו גולש שכתב את התגובה הזאת, אין לי מושג ממה הוא ניזון, הוא מוזמן לפנות לחבר מועצת העיר משה אוחיון ולשמוע ממנו, על הסכומים והתמיכה שלי ושל העירייה בל"ג בעומר. אנחנו גם בונים את הבמות, ומממנים את ההגברה והסדרנים ועושים זאת בחפץ לב".

ו. גני משחקים > הגן ליד מגדל המים שנשרף כבר מעל לשנה, העירייה הודיעה בזמנו שהם לא בטיחותיים והבטיחה שהם יוחלפו במתקנים חדשים... אנחנו עדיין ממתינים. מדוע עבורך הילדים של חב"ד לא קיימים?

"השאלה הזאת תמוהה בעיניי. הייתה שריפה בשכונת כנען. אכן נשרף גן המשחקים, אך אנחנו פנינו לביטוח של העירייה, קיבלנו את הכסף של הפיצויים ובנינו שם גן משחקים יותר משודרג ויפה. זה אחד מהדברים הראשונים שעשינו לאחר השריפה הקשה - שיפוץ הגן המדובר. אמנם לקח לנו 3 חודשים, אך הוא קיים ופועל".

ז. יחס שונה ואפליה > לסיום, מקשה אחד הגולשים: מדוע על כל דבר ודבר, שמגיע לנו ב'זכות' ולא ב'חסד' כתושבי העיר - צריך לעמוד, להתחנן ולהתווכח ולא לקבל מיידי וכמובן מאליו?...

"אני לא מכיר את הטענה הזאת. חבל שהגולש לא נתן דוגמא יותר אינפורמטיבית וספציפית. אני יכול להפנות אותך לחבר המועצה החב"די שתשמע ממנו על מה שחסידי חב"ד מקבלים.

"התושבים של קהילת חב"ד הם שותפים שלנו לכל דבר ועניין, ואפילו בחלק מהדברים הרבה יותר מאחרים, אני בקשר עם כל ראשי המוסדות והטענה הזאת מאוד כללית.

"אני גאה בקשר עם קהילת חב"ד, ובעזרת השם אנחנו עושים ונמשיך לעשות למענם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.