מערכת COL | יום א' אייר ה׳תשע״ח 16.04.2018

"חילול שבת בפרהסיה": כך נאבק הרבי בחילולי השבת

מכתב מקורי ונדיר, שכתב הרבי בשפת האידיש ונשלח אל "הרבנית פריידה גיטל" [מוריה-ברנדוויין] מירושלים אשת האדמו"ר מסטרטין ובתו של האדמו"ר רבי פנחס מבוסטון, ובו כותב הרבי באריכות על נסיעה באוניה המפליגה גם בשבת • מכתב זה פורסם (ללא שם הנמען) ב'אגרות קודש', וכעת נחשף הצילום המקורי והמלא • "שהנסיעה באנייה כזו... היא איסור ודאי של חילול שבת" • לסיפור המלא

רבות פורסם בעבר על מאבקו של הרבי ללא פשרות בחילולי השבת - על איסור הנסיעה בשבת באונייה - מאבק הרבי בחילולי השבת בהפלגות חברת "צים" בשנות היודי"ם והכפי"ם.

נחשף המכתב המקורי מהרבי - על איסור הנסיעה בשבת באוניה - מאבק הרבי בחילולי השבת בהפלגות חברת "צים" בשנות היודי"ם והכפי"ם.

המכתב מהרבי, על איסור הנסיעה בשבת באונייה. ברוקלין, ניו-יורק, כסלו תשי"ח [1957].
המכתב ביידיש. כתוב במכונת כתיבה על נייר מסמכים רשמי של הרבי, וחתום בחתימת ידו, בתוספת מספר תיקונים בכתב-ידו הק'.

נשלח אל "הרבנית פריידה גיטל" [מוריה-ברנדוויין] מירושלים [אשת האדמו"ר מסטרטין ובתו של האדמו"ר רבי פנחס מבוסטון], ובו כותב הרבי באריכות את דעתו על נסיעה באוניה בבעלות יהודית המפליגה גם בשבת. בין היתר כותב (תרגום מיידיש): "אין כל ספק שהנסיעה באנייה כזו... היא איסור ודאי של חילול שבת, ומאחר שנוסעים בה אנשים רבים - הרי זה חילול שבת בפרהסיה. הדבר אמור גם כאשר האנייה יוצאת לדרך בתחילת השבוע, גם אז הדין כן הוא".

הרבי מתבטא בכאב ומאריך לבאר את חומרת עניין חילול שבת. בסיום מכתבו כותב (תרגום מיידיש): "הנני בטוח אשר בנוגע לבריאותה שכותבת אודותיה, הרי זה שנסיעתה תהיה באופן של שמירת שבת כהלכתה, לא ח"ו ע"י חילול שבת בפרהסיה, רחמנא לצלן, ששבת שקולה כנגד כל המצוות, תעמוד לה הזכות להטבת הבריאות במהרה לרפואה קרובה ולרפואה שלימה" (המכתב נדפס בספר "אגרות קודש", כרך טז, עמ' קכ-קכא, ובתרגום לעברית ב"אגרות קודש מתורגמות", כרך ג, עמ' 13-12, אך בהשמטת שתי השורות הראשונות ושם הנמענת).
כמו שפורסם, בשנת תשי"ז החל הרבי לנהל מערכה ציבורית תקיפה למען כבוד השבת נגד חברת הספנות הישראלית 'צים', שאוניותיה נסעו בשבת בהפלגותיהן לארצות הברית. בשנות היודי"ם התנהלה תנועת הנוסעים מארץ ישראל לארה"ב ובחזרה - בעיקר באמצעות אוניות.

ההפלגה נמשכה למעלה מעשרה ימים, ומשום כך היתה כרוכה בחילול שבת. חברת 'צים' טענה כי ההפלגה נעשית באופן אוטומטי ואינה מצריכה פעולה של בני אדם, אך הרבי שלמד בצעירותו את נושאי ההנדסה והאלקטרוניקה, ושבמשך תקופה אף התמחה בהנדסת אוניות, הפריך את הטענות כאילו ניתן להפעיל את כל מערכות האוניה בצורה אוטומטית למשך כל השבת.

הרבי היה הראשון שיזם ובמשך זמן רב היה היחיד שעמד בתוקף במלחמה זו על כבוד השבת. במסגרת מאבקו שיגר עשרות מכתבים לרבנים ופוסקי הלכה ידועים. רובם הסכימו לדעתו ופסקו שהנסיעה באוניות אלו אסורה. מאבק זה של הרבי נמשך מספר שנים עד אשר ברבות הזמן תפסו הטיסות את מקומן של ההפלגות בים, וקו ההפלגות של 'צים' מישראל לארה"ב בוטל.

מאבקו של הרבי בפרשיה כאובה זו התנהל במקביל הן במישור הציבורי - במכתבים ושיחות שקיים עם אישי ציבור ורבנים ופוסקים ברחבי העולם, והן במישור הפרטי - במכתבים והנחיות לאישים שונים ובעלי השפעה, ולקהל חסידיו שלא לנסוע באוניות אלו, כדוגמת המכתב הארוך שלפנינו.

המכתב המקורי מוצג למכירה בימים אלו בבית המכירות 'קדם' בירושלים, כשמחיר הפתיחה הוא 1000 דולר, אך הערכה היא כי המחיר הסופי צפוי להיות גבוה יותר.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.