מערכת COL | יום כ"ו ניסן ה׳תשע״ח 11.04.2018

הסבא החב"דניק של אהרן ברק • שניאור זלמן ברגר

"לכל איש יש שם" התפייטה המשוררת זלדה - בת דודתו של הרבי והיא אכן צודקת, צודקת באלף אחוז. והנה לאחרונה התברר לי כי אחד מאושיות המשפט הישראלי אהרן ברק הוא נין רב חב"די חשוב מהדור הקודם" ● החוקר שניאור זלמן ברגר חושף: הסבא החב"דניק של אהרן ברק ● מי היו הסבים שלו, אותם ניסה אדמו"ר הריי"צ להציל ומה עלה בגורלם? ● הסבא החב"דניק של אהרן ברק
הסבא החב
מימין בכיון השעון: הרב בצלאל כץ, הרב אברהם מאירוביץ, והשופט אהרן ברק
שניאור זלמן ברגר

"לכל איש יש שם" התפייטה המשוררת זלדה - בת דודתו של הרבי והיא אכן צודקת, צודקת באלף אחוז. במהלך תחקירים היסטוריים אודות השואה, כאשר אני נובר במסמכים וזכרונות, לעיתים אני "נפגש" ביהודי אנונימי, ללא אבא ואמא, וגם לא ברור מה עלה בגורלו, ולפתע מפה ומשם צצים שביבי אינפורמציה, אשר לאחר תחקיר מציירים יחד את האיש ופועלו, מה עלה בגורלו, וגם מי הם צאצאיו. והנה לאחרונה התברר לי כי אחד מאושיות המשפט הישראלי הוא נין רב חב"די חשוב מהדור הקודם ומפני קוצר היריעה אכתוב את תמצית הדברים.

הרב בצלאל כץ רבה החב"די של העיר ראקשיק בליטא, וחתנו הרב אברהם מאירוביץ רבה של העיירה אבעל בליטא - שני רבנים המוזכרים ברשימות ההצלה והבקשות לויזה, שנשלחו על ידי אדמו"ר הריי"צ בתקופת השואה, ולצד הרשימות שנדפסו בשנים האחרונות בספר תולדות חב"ד בפולין יש פיענוח קצר לגבי זהותו של הרב כץ, ואכן שמו נזכר גם על ידי כותב השורות באחד המאמרים אודות השואה, אך גם בקצרה. לא מכבר, ניסיתי לאתר מידע נרחב יותר על הרב כץ וחתנו הרב מאירוביץ, ואט אט התקבצו שביבי אינפורמציה מיוחדים ואז הגיעה ההפתעה- מתברר כי הרב אברהם מאירוביץ הוא סבו של מר אהרן ברק נשיא בית המשפט העליון לשעבר ומעמודי התווך של מערכת המשפט בארץ הקודש, והרב בצלאל כץ שהיה מחשובי רבני חב"ד בליטא הוא זקנו הגדול של מר אהרן ברק. בניסיון לאתר מידע נוסף פניתי לצאצא המפורסם, והוא סייע לי להגיע לבת משפחה שאוצרת מידע בנידון.

אז מי הם הסבים של אהרן ברק, אותם ניסה אדמו"ר הריי"צ להציל ומה עלה בגורלם?

הרב בצלאל כץ ע"ה - בתחילה כיהן ברבנות בעיירה קטנה ליד דווינסק שבלטביה, ולאחר מלחמת העולם הראשונה עבר לכהן בעיר ראקשיק. בספר זכרון לעיר ראקשיק, מספרת בתו מרת נחמה מאירוביץ שטיין כי כל החסידים בעיר התלכדו סביבו, וכבוד גדול רחש לו האדמו"ר מליובאוויטש [אדמו"ר הריי"צ] במהלך ביקורו בעיר ראקשיק. הרב כץ שקד על לימודו יומם ולילה, וכתב ביאורים בחסידות. נפטר בתקופת מלחמת העולם השניה - בשמחת תורה תש"א והוא בן 96.

הרב אברהם מאירוביץ הי"ד - חתנו של הרב בצלאל כץ, למד בישיבות ליטאיות (מיר, וולוז'ין וסלבודקה). הרב מאירוביץ שכיהן כרבה של העיירה אבעל, היה תלמיד חכם, והבין גם בענייני עולם וידע רוסית וגם גרמנית, ולעיתים קראו לו לדון דיני תורה בעיר פונוביז'. ולצד היותו רב, עסק גם בניהול בנק. במקורו השתייך לחוגי המתנגדים, ובשנים הבאות היה קשור גם לחוגי ה'מזרחי'. נהרג על ידי הנאצים. הי"ד.

היה זה בקיץ שנת ת"ש, כשנה לאחר פרוץ השואה - אדמו"ר הריי"צ הגיש בקשת לויזות למאות יהודים, כדי להצילם מאירופה המדממת, ולדאבון לב, הויזות התקבלו, אך רובם כבר לא הצליחו לצאת מאירופה. בתוך רשימות אלו, מופיעים גם שמותיהם של הרב כץ והרב מאירוביץ.

הסבא והסבא הגדול הלכו לעולמם בתקופת השואה, ואילו הנכד-נין, מר אהרן ברק אשר היה ילד רך בשנים בתקופת השואה, בחסדי בורא עולם, ניצל בניסי ניסים ולימים טיפס במעלות מערכת המשפט הישראלי, עד אשר הגיע לתפקיד נשיא בית המשפט העליון.

* מסמכי ההצלה מתוך תולדות חב"ד בפולין, הפרטים הביוגרפיים על פי ספר זכרון ראקשיק ופרסומי הצאצאים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.