מערכת COL | יום י"א ניסן ה׳תשע״ח 27.03.2018

"חלק מ'קומנדו' חב"ד": ראיון עם שגריר ישראל בניגריה • חלק ד'

י"א ניסן: אלפי שלוחי חב"ד מתפרסים ב-100 מדינות ברחבי תבל ופועלים למענם של היהודים הנמצאים בתפוצות • לקראת יום הולדתו ה-116 של הרבי, שוחח COL עם שגרירים ישראלים מכמה מדינות ושמע מהם על: המפגש הראשון עם חב"ד. מדוע הוא חושב שהשגרירות ובית חב"ד לא מתחרים? מה יש להם לומר על הרבי מליובאוויטש? • וגם: משתפים ברגע המיוחד שלהם עם שליח חב"ד במדינתם • בחלק הרביעי: שגריר ישראל בניגריה - אפריקה, מר גיא פלדמן • לראיון המלא >>>פרויקט לי"א ניסן - שגרירי ישראל מדברים: חלק א' > שגריר ישראל בגיאורגיה • לראיון המלא חלק ב' > שגריר ישראל בגרמניה • לראיון המלא חלק ג' > שגריר ישראל באו"ם (ניו-יורק) • לראיון המלא
השגריר במשרדו בניגריה; באדיבות: אתר השגרירות

מאת: מנדי זילברשטרום, COL

***

י"א ניסן: אלפי שלוחי חב"ד מתפרסים ב-100 מדינות ברחבי תבל ופועלים למענם של היהודים הנמצאים בתפוצות.

לקראת יום הולדתו ה-116 של הרבי, שוחח COL עם שגרירים ישראלים מכמה מדינות ושמע מהם על: המפגש הראשון עם שליח חב"ד. האם השגרירות ובית חב"ד לא מרגישים מתחרים? מה יש להם לומר על הרבי מליובאוויטש? ... וגם: משתפים בסיפור מיוחד שלהם עם שליח חב"ד.

בחלק הרביעי: שגריר ישראל בניגריה - אפריקה, מר גיא פלדמן.


בתמונה: מר פלדמן לצד הרב אוזן, בקביעת מזוזה בניגריה.

***

ספר על המפגש הראשון עם שליח חב"ד במדינה שלך.

"דבר ראשון נתחיל בהיכרות שלי עם חב"ד בכלל. בתחילת שנות השמונים, סיימתי קורס טייס של חיל האוויר, שם שירתתי 22 שנה. בסיומו, נסענו כל חברי הקורס לשבת בכפר חב"ד, שם בילינו לצד תושבי הכפר. אני זוכר את השבת כחוויה אחרת לגמרי. הכפר היה עולם אחר מהיום, האנשים היו חסידים בניחוח של העבר.

"שנית, לגבי ההיכרות של שליח חב"ד, אני רוצה לציין שזהו תפקיד שני שלי כשגריר ישראל בחו"ל, ושליחות רביעית שלי מטעם מדינת ישראל בתפוצות. כיהנתי כשגריר ישראל באריתראה שבמזרח אפריקה, ולפני-כן כיהנתי כסגן שגריר בפיליפינים ובווינה. בכל מקום פגשתי בשלוחי חב"ד.


בתמונה: הרב אוזן וילדיו צועדים ברחובות ניגריה.

"המפגש הראשון שלי עם שליח חב"ד בניגריה, הרב ישראל אוזן, היה בשלהי קיץ 2016 (תשע"ו), לפני חודש החגים. אז הוא עסק בפתיחת גן ילדים יהודי. החיים שלו כאן, הם לא כמו חייהם שלוחי חב"ד במדינות רבות בעולם. ניגריה היא המקום הקשה של אפריקה, ומגיע לו כל הכבוד על פעילותו.

"הרב אוזן פועל עם הקהילה היהודית רבות. הוא מפעיל גני ילדים, קייטנות, אירועים ועוד... אני יכול לומר לך שהוא ממש כוכב-על פה. מרוב העשייה שלו במקום, קשה לי לעקוב אחריו". 

שתף בסיפור או רגע מיוחד שהיה לך איתו.

"יצא לי להסתובב בהרבה מקומות בעולם. הבן שלי עובד בשגרירות הישראלית בוושינגטון, והייתי אצלו פעמיים ביום הכיפורים. נולדתי בקרבה ליום-כיפור, ואנו נפגשים בחג הזה. את התפילות אנו מתפללים כמובן בבית חב"ד, ושם כולם מכירים את כולם, וגם את השליח של חב"ד שמדינה שלי.

"גם בוונציה ניגש אלי חב"דניק והציע לי להניח תפילין. אמרתי לו מי אני, ומיד הכרנו שלוחי חב"ד משותפים. העולם ממש קטן.

"לשאלתך, על סיפור או רגע מיוחד שאתה רוצה?!.. אז הראשון - היה בחג חנוכה. אני והרב אוזן מחב"ד פעלנו יחד בכדי שנוכל להדליק חנוכייה בבית השגריר. ניגריה זו מדינה מוסלמית, וזה דבר לא פשוט. ההדלקה הייתה מרגשת מאוד. סיפור נוסף מיוחד היה בחג הפורים. הגעתי לבוש בתחפושת לקריאת המגילה, והחזקתי אותה בשעת הקריאה. רק בסיומה, כאשר הורדתי את התחפושת מעליי, המשתתפים הבחינו כי מדובר בשגריר".


בתמונה: השגריר בטקס קבלת פנים אצל נשיא ניגריה.

תפקידך הוא הרי לדאוג לישראלים במקום. בית חב"ד הוא הבית השני של אותם ישראלים ויהודים. האם אתה רואה באנשי חב"ד כמתחרים?

"תראה, אני כאמור הסתובבתי הרבה בעולם. במנילה שבפיליפינים הייתי חלק מה'קומנדו' של חב"ד. היות ובית הכנסת היה בקרבה לשגרירות, השליח היה מצלצל אליי, ואני הייתי מגיע להשלים מניין לקריאת התורה.

"את חב"ד פגשתי בהרבה נקודות בגלובוס. עם ישראל זה לא משהו שיש לו גבולות. ככל שתרחיב את הפעילות - "כן ירבה וכן יפרוץ", אני לא רואה שום מקום של תחרות, אלא אדרבה, יש מקום לכולם. כל מי שפועל בתבל מתקבל ומצליח, בין אם מדובר במשרד החוץ, חב"ד או שאר ארגונים". 

חסידי חב"ד מציינים הלילה את יום הולדתו של הרבי. שלוחי חב"ד, חזון של איש אחד. מה יש לך לומר על הרבי מליובאוויטש?


בתמונה: נשיא ניגריה עם שליח חב"ד בכותל המערבי.

"את הרבי אמנם לא פגשתי פנים אל פנים, אך גדלתי בזמן בו הוא היה איתנו כדמות מאוד מוחשית. חב"ד היא לא חצר רגילה של "הרעבע". אלא חסידות לכל עם ישראל.

"אני זוכר את הרבי כאיש רחב אופקים, מעמיק, בעל ידע עצום, וכל שואי-עולם התדפקו על דלתו. אני זוכר שהיינו רואים בתקשורת ובטלוויזיה שראש ממשלה היה מגיע אליו, נשיא מדינה, אישי ציבור ועוד. הרבי היה חלק מהחיים של היהודים, הרבה מעבר לחצר חסידות חב"ד.

"גם בשנת 1994 (ג' בתמוז תשנ"ד), זכור לי שבמשכן הכנסת בירושלים עשו אירוע מיוחד באותו היום לזכרו. הרבי היה דמות דומיננטית בחיים של כולנו. הוא אולי הרבי של חסידות חב"ד, אך תמיד ההרגשה הייתה מעבר - שהוא הרבי של כולם.

"אני בטוח שאת כוחו של הרבי כל שליח חב"ד מרגיש. אני לא יודע מאיפה הם שואפים את הכוחות הללו. הרב אוזן רק פותח את המפרש, והרוח של הרבי מעיפה אותו קדימה. אני מדגיש שוב - ניגריה לא מקום קל, ואני באמת מוריד את הכובע בפניכם.

"אני עוקב אחרי חב"ד מאז היות בן 19, כאשר התארחתי כחייל צה"ל, שבת שלמה בכפר חב"ד. שיחת הטלפון הזו היא סגירת מעגל עבורי, וכל מילה שלי על חב"ד היא מהלב.


בתמונה: השגריר הישראלי, מר פלדמן, עם נשיא ניגריה.

מילותיך לסיום?

"אני רוצה לומר, שלפעמים שמים דגש לצערנו רק כאשר ישנו מקרה חירום וכל עם ישראל מתגבש ופועל יחד בשיתוף פעולה מלא. הסיפור המיוחד של חב"ד, הוא שכאשר השגרה קיימת, והכל כביכול "בסדר", גם אז לשלוחי חב"ד יש את הדרייב, וזה מה שמקסים פה, שכאשר אין סיפור מיוחד - אתם, שלוחי חב"ד - נמצאים שם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.