מערכת COL | יום ו' ניסן ה׳תשע״ח 22.03.2018

ההוצאה גדולה מן ההכנסה: 15 טיפים לניהול כלכלת בית נכונה

ערב חג הפסח, הוצאות עמך בית ישראל מרובות הן: ביגוד, אוכל, מוצרים חדשים לבית ועוד • במיוחד למגזין שישי ב-COL, מאמן המשפחות החב"די ר' רונן עטיה מקהילת חב"ד בלוד, מגיש 15 טיפים לגולשים - החל מניהול כלכלת בית, מעקב אחר ההוצאות השוטפות, וכלה בשיפור תהליכים קיימים • לקריאה >>>
ההוצאה גדולה מן ההכנסה: 15 טיפים לניהול כלכלת בית נכונה
בקטן: כותב השורות; ארכיון COL

מאת: ר' רונן עטיה

***

מה זה אימון משפחות? רובנו מעוניינים לעשות שינוי בחיינו כמובן לטובה. רובנו מתקשים בזיהוי התהליכים והמחסומים המונעים מאתנו להתקדם, ועקב כך נשארים תקועים במקום ללא שינוי ונשארים מתוסכלים על המצב שנוצר

מטרת המאמן לזהות יחד עם המאומן את הקשיים והדרכים לפתרונות. לעקוב כל פגישה על השינויים שנעשו בעקבות החלטות שהתקבלו בפגישה הקודמת ויעדים שנקבעו. המילה אימון מגיעה מעולם הספורט, אך גם בחיים האמיתיים צריך מאמן שיעקוב אחר ההתקדמות בדרך ליעד.

האימון נועד לכל תחום בחיים - רוחני וגשמי חינוך ילדים, זוגיות, עבודה וכו'. באימון משפחות להצלחה של ר' רונן עטיה, מקהילת חב"ד בלוד, בוגר תקשורת ותוצאות - של אלון גל ניתן לשפר את הכל בדגש על הנושא הכלכלי - ושיפור המצב הכלכלי על ידי מאזן הכנסות/הוצאות של המשפחה, ניהול תקציב, מעקב, מציאת מקורות הכנסה נוספים, ושיפור תהליכים קיימים.

להלן, 15 טיפים לאברך החב"די:

***

טיפ 1:

חוסר תיאום בין בני הזוג:

ערכו תקציב מדויק לכל הוצאה בבית. שכירות/גנים/בתי ספר/קניות שוטפות/הוצאות שוטפות/מעשרות וכו'. יש תקציב - קונים. אין? לא קונים! ככה יהיה הרבה יותר פשוט.

טיפ 2: 

גם עם משכורת של 50,000 ש"ח, אי אפשר לסגור את החודש:

יש לנו נטייה לחשוב שאם יהיו לנו משכורות יותר גבוהות, נוכל לסגור את החודש בכיף ובלי לחץ, אבל זה לא מדויק. אם לא תתנהלו נכון, גם כאשר ההכנסות גבוהות, סביר להניח שגם אתם תמצאו את עצמכם לא סוגרים את החודש.

טיפ 3: 

עוברים דירה:

במעבר דירה צריך לשים לב לכל ההשלכות הכרוכות בכך: שטח הדירה. עלות ארנונה חודשית. הוצאות חשמל - אם יש מזגן מרכזי בבית. תשלום ועד בית חודשי. דלק ותחבורה למקום העבודה. בית כנסת. מוסדות. רכבת וכו'.. כמובן גם עלות הובלה. לפעמים מעבר לדירה אחרת, יכול לחסוך הרבה כסף ולצערנו גם גורם להוצאות מרובות. עשו לכם טבלה של לפני ואחרי.. תהיו ערוכים ולא תופתעו.

טיפ 4:

אני רוצה שתקנה רכב יוקרה:


ולטוס ליעד הכי נחשק בעולם. ובית שלושה מפלסים... אבל היי. תבדוק שזה עומד בתקציב שלך! בין אם אתה משלם בפריסה לתשלומים, או אם אתה משלם בתשלום אחד, אל תפעל בצורה אימפולסיבית. תחשוב אחרת יהיה מאוחר.

טיפ 5:

מינוס זה לא פלוס:


נשמע פאתטי נכון? אז זהו שלא! 90% ממשקי הבית חושבים שאם יש להם מסגרת, הם יכולים להמשיך ולמשוך כסף או לגהץ, אבל האמת הפוכה! כל שקל שאתם לוקחים מעבר למסגרת נקראת הלוואה. לקחתם 100 שקל? בהמשך תחזירו 110 ש"ח. תתנהלו נכון.

טיפ 6: 

מעקב שנתי:

אחת לשנה עשו סקר שוק של נותני השירות שלכם: סלולר. אינטרנט. קופות החולים. בנקים וכו'. תעשו השוואה בין כל נותני השירות ותגלו שאפשר לחסוך מאות שקלים בשנה.

טיפ 7: 

חינוך לכלכלה נכונה כבר בגיל קטן:


כבר בגיל קטן שנותנים לילדים דמי כיס יש להסביר לילד מה זה כסף. על איך הכסף מגיע. חיסכון. מעשרות וכו'. ילד נבון, כבר בגיל קטן שומר חלק מהכסף למתנה גדולה וחלק קונה עם זה משהו קטן. זה ישפיע עליו בכל תחנה בחיים שלו. ועדיף שילמד זאת כבר בתחנה הראשונה.

טיפ 8: 

תקציב זה שם המשחק:


בדיוק כמו עסק, בית חייב להתנהל עם תקציב תקציב שוטף לכל החודש. הכנסות/הוצאות, הלוואות אם קיימות, מעשרות וכו'. אי אפשר להתנהל ללא תקציב. עסק שלא מנוהל נכון עם תקציב, לא יוכל להתקיים. כנ"ל גם בכלכלת משפחה. בית = עסק.

טיפ 9: 

הלוואה זו לא מילה רעה:


לעיתים קורה שנאלצים לקחת הלוואה מהרבה סיבות טובות ורעות, לא משנה מה גובה ההלוואה, כשניגשים לקחת הלוואה, צריך לשקול כמה דברים חשובים: 1. גובה הריבית – עשו סקר שוק ובדקו את גובה הריביות שמציעים לכם. ניתן להתמקח על כך כמו כל מוצר. 2. גובה ותקופת ההחזר – בדקו שאכן תעמדו בהחזר החודשי לאורך כל התקופה, על פי הכנסתכם כיום.

טיפ 10:

לחסוך רק מהפלוס:

רבים מהזוגות נוטים לטעות וחוסכים בכל מחיר, אפילו שנכנסים לגירעון עקב ההפקדה לחיסכון, חוסכים בכל זאת. וטועים 2 טעויות גדולות. 1. הם יוצרים חיסכון מדומה של סכום כסף שבפועל את אותו סכום ואף יותר הם חייבים לבנק. 2. בעוד שעל חיסכון בבנק יקבלו ריבית אפסית, ישלמו ריבית גבוהה מאוד לבנק על המינוס. הפיתרון? ערכו מאזן חודשי של הכנסות/הוצאות ובדקו, אם לאחר עריכת התקציב תשארו עם יתרה. יש יתרה? תחסכו!

טיפ 11: 

תוציא מעצמך יותר:


כל אחד רוצה להתקדם בחייו, בעבודה, לממש את עצמו ולהשיג את המטרות שלו בחיים.
לכל אחד יש תחום שתפור עליו בול, זה יכול להיות העיסוק העיקרי שלו וזה יכול להיות גם בנוסף. מה שחשוב הוא, שלא תוותרו על החלום. ניתן לממש כל רעיון דרך לימוד באינטרנט, חיפוש מוסדות לימוד חלקם במימון מלא, ואף עם מלגת קיום. וחלקם בפריסה לתשלומים ללא ריבית. מה שחשוב הוא שלא תתעוררו בגיל 50 ותשאלו את עצמכם, למה לא עשיתם מה שאהבתם. תיזמו דברים, תשנו, ואל תעמדו במקום.

טיפ 12: 

באים מוכנים לחגים:


התקופות עם ההוצאות הכי גדולות הם הימים שלפני החגים. ההוצאות לא מפסיקות להגיע. חייבים להגיע לחג מוכנים ולא לשכוח דבר. כולם חייבים להיות מצוחצחים ומדוגמים. אך על החשבון לא חושבים. על מנת שההוצאה לא תכביד בעתיד, חייבים להיות מתוכננים. עשו לכם רשימת קניות מפורטת עם צפי לעלות משוערת. גם אם תחרגו טיפה לא נורא, העיקר שתהיו ערוכים גם לזה. רק ככה תגיעו מוכנים לחג. ורגועים!

טיפ 13: 

יש לכם רעיון? על תדחו אותו:

קורה שעולה לאדם מחשבה לעשות או ליזום משהו גדול, אך עקב הסחת דעת הוא דוחה אותה למועד אחר, חבל! כי בדרך כלל הרעיון נשכח מהראש וכך אתה מפספס משהו גדול.
יש לך רעיון? תרשום אותו ביומן, על דף, בטלפון, שלח לאדם קרוב. רק אל תשאיר אותו באוויר. אחרת הוא יתפוגג. תעשה צעד קטן לרעיון גדול.

טיפ 14: 

כנס למגרש, אל תהיה בקהל:

לכל אחד יש את היכולת לשנות, לתמוך להיות כתובת למשהו. אל תעמוד בצד. בכל רגע יש לך אפשרות להיות שחקן ולא קהל. בכל רגע אתה יכול להיות מוביל ולא מובל. הרבה דברים קורים סביבנו אך בגלל שנוח לנו אנחנו מעדיפים להיות קהל. צאו מאיזור הנוחות! תעשו פעולות, תגיבו, תשתפו, תחיו. אל תישארו בקהל. רק שחקן יכול לשנות!

טיפ 15: 

הכי חשוב - הכל זה מלמעלה:


בשורה תחתונה ההצלחה מגיעה מהקב"ה. צריך לדעת שכל מה שנעשה או שלא נעשה זה משמים. לדעת שיש בורא לעולם שרק הוא יודע מה טוב בשבילנו והוא מכוון אותנו. צריך לעשות, להשתדל, לשנות, לקנות, ולמכור. אך לא לשכוח שהכל מאת הקב"ה ושום דבר לא תלוי בנו. לנו נשאר להתפלל ולקוות שכל המאמצים שלנו יישאו פרי.

בהצלחה!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.