מערכת COL | יום ו' ניסן ה׳תשע״ח 22.03.2018

מתמים לשליח: הכנת הבחורים של חב"ד לשליחות • טור

מהו שלום בית?... בהמשך לטור הקודם מלפני שבועיים, חשבתי להבהיר כמה נקודות יסוד שעליהן תושתת תכנית הכנה לנישואין לבחורים ואברכי כולל • "המעבר מהיותו של הבחור לבדו ומסתפק במועט לאחריות על צרכי בית אפילו של זוג צעיר הוא חד ופתאומי. מסיבה זו חשוב ביותר שהבחורים יקבלו סיוע והכנה לפני החתונה" • לטור המלא >>>> נקודה כואבת: מדוע בנות לומדות על הבית היהודי, ובחורים לא?
מתמים לשליח: הכנת הבחורים של חב
בקטן: כותב השורות; ארכיון COL

מאת: הרב אוהד מעון

***

מהו שלום בית?... בהמשך לטור הקודם מלפני שבועיים, חשבתי להבהיר כמה נקודות יסוד שעליהן תושתת תכנית הכנה לנישואין לבחורים ואברכי כולל. התכנית כוללת הסבר כללי על עניין הנישואין. כלומר: על פרטים שיהיו שונים עבור הבחור אחרי חתונתו.

מטרת הנישואין מלשון נשיאת ראש, הינה להעלות ולהשלים את בני הזוג. לא טוב היות האדם לבדו נאמר הן לגבר והן לאשה. שהרי המילה אדם כוללת את הזכרים ואת הנקבות.

כמובן הנישואין בעולם הזה משקפים ומקבלים במידת מה לפחות, לנישואין האמיתיים של הקדוש ברוך לכנסת ישראל. וכמו-כן, היות ומדובר בבחורים המיועדים, או לפחות חלק מהם, לצאת לשליחות, חשוב מאד שתהיה הבנה והכנה לחיי נישואין, כי הרבה מאד אנשים מתארחים ומבקרים בבתי אנ"ש השלוחים ברחבי הארץ והעולם.

אחת התגובות לטור הקודם נגעה בעניין חשוב זה, הצורך להכין את הבחורים לשליחות. לכן טען כותב התגובה, אל לנו להפריע להם ולא לשנות את מסגרת הלימוד הקיימת. ההיפך הוא הנכון. כאדם שהתקרב על ידי שלוחים של הרבי, זכור לי היטב איזו השפעה לא טובה הייתה עליינו כאשר הזוג שאירח אותנו לא היה בהרמוניה. 

הרבה פעמים בעלי תשובה, הן בשלבים הראשונים של שמירת התורה והמצוות והן יותר מאוחר, רואים בשלוחים יועצים ומדריכים בכל פרטי החיים בכלל ובשלום בית בפרט. אשר על כן יש חשיבות יתר לכך שבמסגרת הכנתם של בחורים לשליחות תיכלל גם הכנה חסידית מלאה לחיי הנישואין.

כמו-כן, חשוב ביותר להעניק לבחורים הדרכה בניהול כספים נכון וכיצד לשלב פרנסה בצורה מתאימה לחיי הזוג. זאת משום שאחת מנקודות המחלוקת התדירות ביותר בין בני זוג הינה הפרנסה. הרבה מאד מתח, אי הבנה ומריבות לעיתים קשות ביותר יכולים להיווצר בהקשר למצב הכלכלי. משום כך, יש צורך שהבחורים ילמדו כיצד לנהל מערכת כספית ולו גם בצורה בסיסית.

המעבר מהיותו של הבחור לבדו ומסתפק במועט לאחריות על צרכי בית אפילו של זוג צעיר הוא חד ופתאומי. מסיבה זו חשוב ביותר שהבחורים יקבלו סיוע והכנה לפני החתונה.

הרבי נשיא דורנו לא רצה חתונות יקרות, אלא הורה להורים ולכל אנ"ש שצריך להשקיע בצרכי הבית. לתת מתנות כגון כלים איכותיים סירים ומכשרים חשמליים, מצעים וכדומה.

מובן וברור שתמיד יש אילוצים ושינויים, אך כאשר יש הכנה והבנה לאספקט הכלכלי לשני בני הזוג, אזי לפחות התחלת החיים המשותפים תהיה יותר בתאום.

היבט נוסף של חיי הנישואין, הינו הבנת חלוקת התפקידים של בני הזוג. הרבה פעמים אין הבחור מודע מספיק, ולצערי אף גברים נשואים למהות תפקידו הרוחני כבעל ואב. תובנה חשובה זו יש להקנות לבחורים שעיקר תפקידו של הבעל הוא לקבוע את הכיוון בבית בכל הקשור לקדושה בכלל והנהגות אנ"ש בפרט. וראש וראשון ומעל לכל ללמוד תורה הן לבדו וגם עם בת זוגתו.

אין מילים לתאר את החשיבות ללימוד ההלכות הנצרכות לניהול בית בישראל. הרבי התבטא כמה וכמה פעמים שעל בחורים לפני הנישואין להיות בקיאים לכל הפחות בחלק 'אורח חיים' בטור ובשלחן ערוך, בכדי שיכולו לענות לנשותיהם, באם תעורר שאלה הלכתית בשבת או כל זמן אחר שאין אפשרות לשאול רב.

לכן, מומלץ להחדיר לבחורים את המחשבה שלימוד בישיבה, בקבוצה ולימודי הסמיכה הוא על מנת להיות בעל משפחה שיכול לכוון את ביתו בתורת החסידות ובדרכיה.

עוד עניין מהותי הוא, שעל הבעל ליזום התנהגות שתשמח ותעודד את זוגתו. לדוגמא הרבי נשיא דורנו היה מביא לרבנית פרחים כל ערב שבת וחג לשמח את ליבה. בכלל ניתן ללמוד מרבותינו נשיאנו כיצד לכבד את האישה.

ידוע הסיפור בגמרא על רבי עקיבא שקם לכבוד רחל אשתו, ושתמהו התלמידים על כך, ענה להם: שכל מה שיש לי ולכם הוא בזכותה.

הגמרא אומרת, והרבי מביא זאת הרבה פעמים שבזכות נשים צדקניות נגאלנו ממצרים ובזכות נשים צדקניות נזכה לגאולה השלמה. משום שכאמור לעיל הנישואין של בני זוג יהודים בעולם הזה הינם שיקוף קטן של נישואי ה' יתברך עם כנסת ישראל.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.