מערכת COL | יום כ"ה אדר ב ה׳תשס״ה 05.04.2005

פנקס קהילה: בית הכנסת ומוסדות חב''ד באילת

חיים נחתומי מעיתון "הצופה" מביא במדורו פנקס קהילה את סיפורה של קהילת חב"ד באילת. המקום: בית הכנסת והמרכז הקהילתי הגדול של מוסדות קהילות חב"ד, הנמצא בלב שכונת הדקל. הדובר: הרב מנחם קליין, האחראי על פעולות חב"ד וגבאי בית הכנסת.   היסטוריה: הרבי מלובביץ ראה בחזונו את העיר אילת כיעד לפעילות רוחנית וחסידית עניפה. הוא שיגר לשם את שליחו, הרב יוסף הכט, יליד ניו-יורק, שהצטרף לרב משה הדאיה, רבה של העיר. רישומה של הפעילות הרוחנית והחסידית של השניים ניכרה כבר באותם הימים. בית חב"ד, הקטן והצר, משך אליו את תושבי אילת: פועלי הנמל, עובדי ההוראה, עובדי המלונות ו"עמך", שחיפשו מקום חם ונעים להתפלל בו. המניין הלך והתרחב והרב הכט, שרצה "להפיץ מעיינותיך חוצה", יצא לגני הילדים ולבתי הספר, בכדי ללמד את הילדים על חגי ומועדי ישראל. "עד היום", מספרים המתפללים", מגיעים לבית חב"ד נערים ונערות צעירים שמספרים כי מסריו ופעילותו של הרב הכט השאירו עליהם רושם עז".   המשך בכתבה מלאה
פנקס קהילה: בית הכנסת ומוסדות חב''ד באילת
עם התפתחות המניין, לפני 25 שנה, פנה הרב הכט לעיריה וביקש סיוע בהקצאת מגרש מתאים, שיוכל לשמש בית קבע לבאי בית הכנסת. אלא שהעניין הסתבך כאשר פעילי שמאל קיצונים שמעו על הבקשה, התקוממו נחרצות ואף יצאו לרחובות להחתים אנשים כנגד הרעיון. טענתם העיקרית היתה כי מעורבות החב"דניקים בעיר תוביל לסגירת עסקים בשבת ו"תפעיל מערכת של כפיה דתית".

ראש העיר דאז נענה לתביעתם והעתיק את שטח הבניה "אל לב המדבר" בכיוון מזרח. "הסכמנו לרעיון כדי שלא להכעיס אף אחד", מספר קליין, "אך במרוצת הזמן גדלה העיר, התרחבה, שכונות נבנו בה ובית חב"ד נמצא היום, למרות הכל, במרכז העיר".

התפתחות בית הכנסת: בתחילה, התקיים מניין התפילה במרתף בית חב"ד, כאשר בימי שבת וחג החלו להתפלל בשעה תשע בבוקר. תוך כמה חודשים כבר מנו אנשי המניין כ 80 מתפללים קבועים, והיום, בשל הצורך המגיע מהשטח, מפעילים בבית הכנסת שני מנייני תפילה.

בית חב"ד החדש: בשל הדוחק והצפיפות, החלו לפני כחמש שנים בהרחבת בית הכנסת, וביום י"ד אדר א' האחרון נחנך המקום החדש, בו יש 220 מקומות ישיבה לגברים ו 180 מקומות ישיבה לנשים. אלפי חוגגים הציפו את העיר ביום חנוכת בית הכנסת החדש. החגיגות החלו בתהלוכת לפידים של בני הנוער והילדים, ולאחר מכן, חגגו התושבים בריקודים ובשמחת מצווה.

אגב, בשבוע חנוכת הבית התקיימו במקום גם מספר שמחות: שתי בר-מצוות נחגגו במקום ושתי בריתות. האירוח והחגיגה התקיימו על חשבון בית חב"ד, כולל הבאתם של המוהלים מאירגון "ברית יוסף יצחק".

בית חב"ד החדש, מכיל, כאמור, בית כנסת מפואר, אולמות לימוד לכל הגילאים ובעיקר, בית תמחוי המכיל אולם אוכל גדול ומטבח חדש ומאובזר. מתפללי בית הכנסת מבטיחים כי בכל יום ימשיך המטבח הזה לייצר כ 300 ארוחות חמות לכל דורש. בבית חב"ד פועלת גם מסגרת "מתן בסתר", ומתנדבים מבאי המקום מחלקים את המצרכים והאוכל לבתי הנזקקים.

סדרי התפילה: בכל ימות השבוע פועלות במקום מסגרות מגוונות של שיעורי תורה וחסידות. במקביל, מפעיל בית חב"ד ישיבה קבועה, בה חברים כ 15 אברכים, בעלי תשובה, מבני אילת ואורחיה, שהפכו ל"חלוצי הפעילות החב"דית בעיר". האברכים מסייעים לרב הכט ועוזריו הבכירים בהפצת ערכי התורה והחסידות בקרב באי העיר.

מעורבות התושבים: אנשי אילת ותושביה מקורבים לבית חב"ד. "אנו חשים כאן בדיבוק חברים של ממש ובתחושת המשפחה", אומרים המתפללים. עוד הם מספרים כי התושבים המקומיים נענים לכל אתגר שיוזמת תנועת חב"ד בעיר, בראשותו של הרב הכט.

יש תושבים התרומים להמשך הפעילות המקומית וביניהם חשוב לציין את משפחת אביטן המסועפת, שתרמה ספר תורה להיכל בית הכנסת החדש. אכן, חזונו של הרבי מלובביץ קרם עור וגידים והעיר אילת הפכה למוקד פעילות דתית-חברתית.
לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
השליח הראשון לאילת הוא גליצנשטיין
כ"ה אדר ב ה׳תשס״ה
גרמתם עיוות וחוסר הכרת הטוב, לפעמים זה שפיכות דמים

השליח הראשון הוא הרב גליצנשטיין
והוא יזם את הבאתו של הרב הכט
והוא זה אשר ייסד בית חבד
והוא זה אשר קיבל את הקרקע מהעיריה
והוא זה אשר בנה את בניין הבית חבד

אף שציטטתם מעיתון אחר נכון היה אילו הייתם מוסיפים את הערותיכם כנ"ל

בברכה
הרב אוברלנדר
2.
גליצנשטיין לא היה באילת??
כ"ה אדר ב ה׳תשס״ה
פלא שלא הזכרתם אותו

בברכה למכחישי השואה
3.
גליצנשטיין
כ"ו אדר ב ה׳תשס״ה
כמדומני שלפני עשרים וחמש שנה העכט לא הי' כלל באילת, ובאם הי' לא ניהל את כלל את עניני חב"ד אלא בקושי את רבנות העיר, ופלא גדול שלא מזכירים כלל את השליח גליצנשטיין ישראל שהי' 16-17 שנה באילת והוא הוא שהתחיל בבניית הבית חבד וכו'
4.
מי האיש?
כ"ו אדר ב ה׳תשס״ה
מי זה הרב גליצנשטיין שהיה באילת?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.