מערכת COL | יום כ"א אדר ה׳תשע״ח 08.03.2018

נקודה כואבת: מדוע בנות לומדות על הבית היהודי, ובחורים לא?

ברוב המכריע של המקרים לבחור חב"די פשוט חסר מידע בסיסי על חיי הנישואין. הדבר חוזר ונשנה בשיחות עם הורים ואברכים • אני לא בא לבקר מישהו מהעבר שלא טיפל בנושא. הדבר הנצרך הוא להכניס תכנית דומה לבחורים בישיבה הגדולה, בדומה ובמקביל לתכנית שנלמדת בסמינרים של הבנות • מדוע בחב"ד הבנות לומדות טרם הנישואין על 'הבית היהודי', ואילו את הבחורים לא מלמדים דבר? • לטור המלא >>>
נקודה כואבת: מדוע בנות לומדות על הבית היהודי, ובחורים לא?
בקטן: כותב השורות. ארכיון COL

מאת: הרב אוהד מעון

בתוקף עיסוקי כיועץ נישואין אני נתקל בנקודה כואבת. ברוב המכריע של המקרים, לבחור חב"די פשוט חסר מידע בסיסי על חיי הנישואין. הדבר חוזר ונשנה בשיחות עם הורים ואברכים.

לפני שנתיים, בעת שהותי אצל הרבי, נתבקשתי כמה פעמים להישאר ולהעביר קורסי הדרכת חתנים בעברית ובאנגלית. כאשר התעמקתי בנושא, התברר לי שגם שם ישנה בורות מוחלטת כמעט בין בחורי הקבוצה ושאר הבחורים, לגבי 'הבית היהודי' וכיצד מנהלים בית יהודי וחסידי בכל המובנים. דבר זה חייב להשתנות.

לעומת זאת, בשיחות שהיו לי עם בנות בשידוכין או ממש לפני החתונה מצאתי מצב הפוך. בסמינרים, הבנות לומדות על ה'בית היהודי' כשלוש שנים! לכן ישנו פער ממשי בין גישתן של הנערות ושל הבחורים לפני החתונה, לאחרי ובמשך החיים. מטבע הדברים - הרי ברור יש כאן קרקע פורייה מאוד לאי הבנה, חיכוכים ולא מעט לצערנו, אף שבירת נישואין.
 
אני לא בא לבקר מישהו מהעבר שלא טיפל בנושא. הדרך שהתווה הרבי, היא לא האם לעשות, אלא מה ואיך. הדבר הנצרך הוא להכניס תכנית דומה לבחורים בישיבה הגדולה (לדעתי) משיעור ב' ואילך. בדומה ובמקביל לתכנית שנלמדת בסמינרים של הבנות.

התכנית המוצעת - היא לקחת את כל מאמרי החסידות ושיחותיו של הרבי ולהסביר דרך החומר הנפלא, המקיף והעצום הזה לבחורים - מה הן חיי נישואין. לדוגמא: השיחה בפרשת נח תשנ"א, העוסקת בתפקידן של הנשים בהפצת המעיינות ואם על האישה לעבוד או לא. כמובן שאף ההכנה הטובה ביותר אינה יכולה להבטיח שלום-בית, אבל הדרכה נכונה ומעמיקה יכולה להוסיף לשמחתם של בני הזוג.

בכמה מהחסידיות האחרות קיימת הדרכה יסודית ובכמה מהן, אף מצמידים לבחור מדריך מגיל שבע עשרה ואילך. להדרכה מקיפה ומעמיקה נחיצות לכל אדם ולכל החיים. מידע הוא כלי חשוב ביותר בחורים המקבלים החלטות מכריעות בחיים ללא המידע המתאים.

הרבה מאי ההבנות הקיימות אצל זוגות צעירים נובעות מהפער ביידע וההבנה של ערכי החיים בין בני הזוג. לנשים יש רקע בכל העניינים של הבית לפחות במידה מסוימת, ולגברים אין.

דוגמא לאור ששופכת החסידות על חיי שלום-בית, היא שהנשים הן מספירת המלכות. המתפתחת מנקודה לפרצוף שלם ואז מתכווצת חזרה. משום כך נעות הנשים על הקשת הרגשית הזו בכל חודש וחודש. הבחורים לא מבינים את העובדה שהנשים מונעות על ידי רגש ואין לבחורים דרך להתחבר לעניין זה.

על כל תכנית שכזו המוצעת להיות ברור ביותר, מסודרת ומותאמת לאורך החשיבה והחיים בישיבה ובקבוצה. כמו-כן, על התכנית להיות מושתת על ערכי החסידות ודרכיה. וכן אלו המוסרים שיעורים והדרכות - צריכים להיות מקצועיים, מלומדים בחסידות ובעלי ניסיון.

לא ולא, כאן אין מקום לקאוצ'רים וכל לומדי הקורסים ואין כאן מקום לקיצורי דרך. הבסיס לכל זה הוא ספר התניא וספרי יסוד אחרים. הרבי התייחס כמה וכמה פעמים לחשיבות היחס של הבעל לאשתו. לדוגמא, הרבי אמר שעל הבעל לצאת עם אשתו פעם בשבוע בלי ילדים ועסקים. יחס אישי.

מסופר שמישהו שאל את הרבי בדבר הסגולה לשלום בית, 'לקפל את הטלית במוצאי שבת'. הרבי ענה לו, "סגולה לקפל את השרוולים ולעזור בבית"...

בין הדברים שמומלץ ללמד את הבחורים - הוא, שהאישה והגבר משלימים זה את זו, וזו את זה. פירוש המילה נישואין - היא התעלות לרמה שלמה מעל לזו שהיה לפני הנישואין.

ולסיום, מאמר חכמינו ז"ל: "שמחה בלב זו אישה וכן אישה בעלה משמחה". אל לנו לאבד זמן.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.