מערכת COL | יום י"ז אדר ה׳תשע״ח 04.03.2018

הכפלת המסילות בכפר חב"ד: הוגשו התנגדויות • כל הפרטים

המועצה האיזורית עמק לוד הגישה השגה על תכנית לאומית תת"ל 33 – מסילה רביעית באיילון הכוללת דרישה למיגון אקוסטי, והקמת 'רצועה ירוקה' • ועד כפר חב"ד הגיש גם הוא השגה מטעמו. כפר חב"ד מבקש שלא יינתן היתר בנייה לקווי הרכבת עד לבניית מיגון אקוסטי לכל אורך המסילה • תושבים בכפר חב"ד הגישו התנגדות נפרדת ומפורטת • כל הפרטים
הכפלת המסילות בכפר חב
תחנת הרכבת בכפר חב"ד (ארכיון COL) למעלה מימין: הדמיה של תכנית תת"ל 33 (חברת נתיבי ישראל)

צבי סופר, COL

המועצה האיזורית עמק לוד (בשמה החדש 'שדות דן') הגישה השגה על תכנית לאומית תת"ל 33 – מסילה רביעית באיילון.

את ההשגה מגישה המועצה מטעם היישובים גנות, משמר השבעה, אחיעזר וכפר חב"ד, בנימוקים שהועלו על ידם.

תכנית הרחבת המסילות, באה בעקבות הקווים הרבים העוברים בין גוש דן לבין שאר חלקי הארץ והעוברים בסמוך לכביש מספר 1, ובצמוד ליישובים הנ"ל, בכדי "לתת מענה לביקושים הצפויים בעתיד".

כיום יש שתי מסילות, ובשלב בניית מחלף חב"ד יש כוונה להניח קו מסילה שלישי ורביעי, כאשר הרביעי מתוכנן לפעול באמצעות הינע חשמלי עילי. כלומר, הכפלה של קו מסילות הברזל הקיימות, ובהיקף גדול הרבה יותר מהקיים (מרחב תכנוני), ובנוסף כאמור, הינע חשמלי עילי, על כל השלכותיו.


צילום אילוסטרציה: רכבת ישראל

באחד הסעיפים לתכנית נקבע כי רוחבה המירבי של המסילה יהיה 50 מטרים, וכי קו הבניין מציר המסילה יהיה 120 מטר ולא יפחת מ-60 מטר, בעוד שבכפר חב"ד וביישובים נוספים קיימים מבני ציבור ומגורים במרחק של 30-45 מטר מקו המסילה המתכוננת!

בהתנגדותה, המועצה מדגישה כי התכנית תגרום בהכרח למפגעים אקוסטיים ותכנוניים לתושבי היישובים הגובלים עם המסילה, כפר חב"ד, אחיעזר, משמר השבעה וגנות. המועצה דורשת הקמת תכנית תחבורתית כוללת אחת לכל מערך התחבורה, ולא במספר תוכניות במקביל.

ביחס למפגעים האקוסטיים והנופיים, דורשת המועצה שייקבעו פתרונות אקוסטיים ברורים במסגרת התכנית, והקמת מיגון אקוסטי ונופי ליישובים אשר בתיהם סמוכים לדרך (סעיף 9).

מעיון ראשוני בסעיף הנ"ל, לא ברור מה מידת היקף ואורך ה"מיגון האקוסטי" הנדרש, מהיכן הוא יתחיל ואיפה בדיוק יסתיים. האם יימשך לאורך כל היישובים? או שמא רק בסמוך ל"בתים הסמוכים לדרך"?

מעבר ל'מפגע אקוסטי', בשבתות ובחגים מטרדי רעש קשים עלולים להפריע מאוד לתושבי כפר חב"ד, כידוע.

כמו כן, לא ברור בהתנגדות מה הן הדרישות לאותו "פתרון אקוסטי", מה יהיה גובהו, אורכו, החומר ממנו עשוי, וכיו"ב.

בסעיף נוסף, דורשת המועצה "הקמת רצועה ירוקה לאורך קטע המסילה בין כפר חב"ד לעיר לוד משני צדדיה, שתכלול פיתוח סביבתי לרבות שביל להולכי רגל ואופניים".

בהמשך ההתנגדות, מייחסת המועצה באופן נקודתי לטווחי בטיחות מבתי משפחות ב'משמר השבעה' ונקודות התנגדות נוספות הקשורות ליישוב (סעיפים 11 ואילך).

 • התנגדות המועצה המלאה לתכנית תת"ל 33 - לקריאה

***
ועד כפר חב"ד הגיש גם הוא השגה מטעמו, כשהוא מציין את הנזקים העלולים להגרם במישרין לכפר חב"ד ולתושבים, בדגש על נזק כבד בדמות מפלסי רעש כבדים, של כמעט 600 רכבות ביום, ו-90 בשעות הלילה (!) חישמול קווי הרכבת, ועמודי חשמל ומפגע אלקטרו מגנטי משמעותי קרוב לבתים, וירידת ערך משמעותית של הנכסים.

בהשגה של ועד כפר חב"ד אמנם לא מצויינת רשימת דרישות קונקרטיות, וזאת משום שלא היתה בידי כפר חב"ד שהות הולמת ללמוד את הוראות התכנית, אך הוא מגיש את השגתו תוך שמירה על זכותו להוסיף טיעונים ואסמכתאות בהמשך.

בהשגה של הכפר מציינים כאמור, את החסרים בתכנית כשלא נבחנה כלל השפעת הקרינה על היישוב, מפגעים סביבתיים, מטרדי רעש ובכללם מערכות הכריזה של הרכבת, ועוד.

כפר חב"ד מבקש, בין היתר, שלא יינתן היתר בנייה לקווי הרכבת עד לבניית מיגון אקוסטי לכל אורך המסילה.

לסיכום מבקש הועד, לזמנו לדיונים במסגרתם יוכל להציג את טיעוניו ולקבל את התייחסות הגורמים הרלוונטיים.

התנגדות וועד כפר חב"ד לתכנית תת"ל 33 - לקריאה


*

תושבים בכפר חב"ד הגישו גם הם התנגדות לתכנית. המגישה בשמם היא הגב' רבקה סטמבלר. יש לציין כי בהתנגדות זו, הפרטים והדרישות ממוקדות יותר, וברורות:

לגבי מיגונים, מציינים בהתנגדות דרישה לבניית מיגונים לאורך כל מקטע המסילה העובר בסמוך לכפר חב"ד, ובצורה שלא תביא להכבדה חזותית ולפגיעה בתחושת המרחב.
"המיגון לא יכול להראות כגושי בטון אפורים. המיגון צריך להיות אובייקט אדריכלי שייתן את מירב ההגנה האקוסטית, אך יחד עם זאת שיהיה שקוף עד כמה שאפשר כדי לא לפגוע בתחושת המרחב".

נושא חשוב נוסף בהתנגדות זו, לגבי הקמת מערך הינע חשמלי למסילה הרביעית:
"נדרש תיאום בין יזם התכנית והגוף המבצע, לבין מגישי ההתנגדות, בכל הנוגע לאמצעי
המיגון מקרינת אלמ"ג ולחזות מערך החשמול כמפורט בדוח בסביבתי המצורף.

"נדרש להתנות את תוספת תנועת הרכבות בתשתית המסילתית הקיימת והמתוכננת
בחשמול המסילות בהדרגה, עד לחשמול מלא. קביעה זו תואמת את מדיניות משרד
התחבורה".

התנגדות התושבים לתכנית תת"ל 33 - לקריאה

רצועה ירוקה לכל אורך תוואי המסילה בכפר חב"ד

כפיצוי על ההשפעות הסביבתיות של תוספת מסילות וחשמול מערך הרכבת דרושים מגישי התתנגדות – בדומה להתנגדות המועצה - הקמת רצועה ירוקה. אך כאן הדברים ברורים יותר ומפורטים:
"הקמת רצועה ירוקה בחזית הדרומית של רצועת הרכבת, לכל אורך תוואי המסילה בכפר חב"ד, בעורף המיגון האקוסטי הנדרש. הרצועה תכלול שביל להולכי רגל ולרוכבי אופניים ופיתוח סביבתי נוסף. הרצועה הירוקה תהווה כעין טיילת ותשמש גם אמצעי להגדלת הקישוריות והנגישות מהכפר למעברים ולדרכים קיימות ומתוכננות.

*

התכניות המלאות בהפקדה: לעיון - לחץ כאן

COL ימשיך לעקוב ולעדכן.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.