מערכת COL | יום ג' אדר ה׳תשע״ח 18.02.2018

ישיבת חב"ד בסרט "אגאדיר" • שניאור זלמן ברגר

"הוזמנתי לאירוע יום הזכרון השנתי לרעידת האדמה באגאדיר באולמי מונראט באשדוד, והופתעתי שיש חריגה מהתוכנית - הקרנת סרט המתעד את אגאדיר בכלל ובפרט את גבעת טלבורג' עליה שכנה ישיבת חב"ד באגאדיר, זו שקרסה ברעידת האדמה" • ישיבת חב"ד בסרט אגאדיר
ישיבת חב
צילום מתוך הסרט: ישיבת חב"ד בסרט "אגאדיר"

הרב שניאור זלמן ברגר

הוזמנתי לאירוע יום הזכרון השנתי לרעידת האדמה באגאדיר באולמי מונראט באשדוד, והופתעתי שיש חריגה מהתוכנית - הקרנת סרט המתעד את אגאדיר בכלל ובפרט את גבעת טלבורג' עליה שכנה ישיבת חב"ד באגאדיר, זו שקרסה ברעידת האדמה. מפיק הסרט הוא מוריס-ארי חיון אדריכל מקנדה, אשר בבניין בבעלות משפחתו, שכנה הישיבה, והמשפחה גרה בסמוך, כך שבני המשפחה הכירו היטב את הישיבה. הסרט התחיל עם פרי יצירתו של מוריס חיון -  הקמת האנדרטה לנספים, שתחנך בחודשים הבאים בפארק אשדוד-ים ובקרוב יוקם בסמוך מבנה הנצחה מיוחד, בו יתועדו שמות הנספים ובהם גם תלמידי ישיבת חב"ד ובמקביל במבנה תהיה הסברה בנושא רעידת האדמה, מטעם פיקוד העורף. נציין כי גם הקבלן והתורם של האנדרטה - שמעון צרפתי - למד בישיבת חב"ד בקזבלנקה.

התמונות התחלפו ועד מהרה על המרקע, נראה בניין ישיבת חב"ד באגאדיר, וההתרגשות גדלה; לידי ישב מפיק האירוע והאנדרטה- מר מוריס אוחיון - יו"ר ברית יוצאי אגאדיר, אשר התגורר מול הישיבה בעת רעידת האדמה והוא הגיב בהתפעלות: "הנה בניין הישיבה של חב"ד", ובקהל תלמידי הישיבה - ניצולים אשר מראה בניין הישיבה על המרקע החזיר אותם 58 שנים לאחור, ללילה בו ניצלו בנס.

לאירוע המפואר שהתקיים באולמי מונראט באשדוד, הגיעו ניצולים ובהם תלמידי ישיבת חב"ד באגאדיר וגם אורח מעבר לים - הרב רפאל כהן מחסידי חב"ד בפריז, ניצול רעידת האדמה: "הייתי ילד קטן וקשה לזכור, אני ניצלתי ברוך ה', אך אחותי נהרגה". בין הנוכחים בלטו נציגי העירייה, סופרים המתעדים מרוקו, אישי ציבור ועוד. ואי אפשר בלי אקטואליה - איציק גל יועץ ראש העיר אשדוד, בא לאירוע לייצג את ראש העיר (מר יחיאל לסרי, נולד בזכות מופת גלוי של הרבי), ובדבריו קרא לתושבי אשדוד ללמוד מיוצאי אגאדיר: "כולכם מכירים את הידידות והאחווה שיש לאגאדירים, ומזה צריכים ללמוד כל תושבי אשדוד לאור הסערה סביב שמירת השבת, כאשר ראש העיר שואף להגיע לאחדות בין כולם, והלוואי שכך יהיה".

לאירוע באשדוד, הגיעו גם אורחים מבית שאן - צ'ארלי ומימי לוי. צ'ארלי הוא אח של האחים המפורסמים מקסים לוי ז"ל (ראש עיריית לוד במשך שנים רבות) ויבדל לחיים טובים דוד לוי (שר החוץ לשעבר). צ'ארלי מספר על הקשרים של האחים עם חב"ד והרבי, ואילו מימי ממשיכה את הקשר החב"די, באופן תדיר באמצעות בית חב"ד בית שאן. אך השניים באו מבית שאן לא כדי לספר על הקשר עם חב"ד, אלא כדי להפוך עולמות ולמצוא את אחיה של מימי - יעקב פורטל - תלמיד ישיבת חב"ד באגאדיר, הנעדר מאז רעידת האדמה. האחות מימי לוי סיפרה לי בכאב רב:

"מאז שיצא הספר חב"ד במרוקו, אני כל יום פותחת ומעלעלת ברשימות הרב שלמה מטוסוב, ומתקשה להבין מה קרה לאח שלי. תמיד ידענו שאיננו, שאין מידע מה קרה לו, והנה יש רשימות שונות, באחת לא כתוב עליו מאומה, בשניה מצויין כ"לא נודע" וברשימה שלישית נחשב ל"חי". קיבלתי ממך תמונות ואינפורמציה, ואני יודעת שיעל אוחנה, ניסים קינן ואחרים, פועלים לאתר את התלמידים הנעדרים. ובכל אופן אני מבקשת לפרסם, כי אם מישהו יודע פרטים על מי שבילדותו הגיע מאגאדיר וקוראים לו יעקב פורטל, שיצור קשר בדחיפות".

חסידי חב"ד יקרים אתם המפוזרים בכל רחבי העולם, אם שמעתם על יוצא אגאדיר בשם יעקב פורטל בשנות השישים לחייו, אנא צרו קשר בדחיפות במייל:

[email protected]
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.