מערכת COL | יום כ"ז שבט ה׳תשע״ח 12.02.2018

מאירופה לישראל: מסע בר מצווה ל-100 בני-נוער לארץ-ישראל

100 נערים ונערות מאירופה הגיעו ביום ראשון השבוע למסע מצוות בישראל • במהלך השבוע הם יבקרו באתרים ומקומות קדושים בצפון ובמרכז הארץ • בסוף השבוע יחגגו קבלת תפילין ופמוטות ברחבת הכותל המערבי • המסע נערך ביוזמת אגף 'מורשה' שב'מרכז רבני אירופה' • לכתבה המלאה
מאירופה לישראל: מסע בר מצווה ל-100 בני-נוער לארץ-ישראל
צילום: איציק בלינקו

עד לפני חודשיים לא ידע הילד אלכסנדר קרייזברג, שמתגורר עם הוריו בעיר אופנבך בגרמניה, כי הוא יהודי. אלא שאז שמעה אמו מאחד החברים שלו כי רב העיר הרב מנחם גורביץ', שותף למסע בר/בת מצווה שעורך 'מרכז רבני אירופה' לנערים ונערות בני 12-13. היא הגיעה אל הרב גורביץ' ושאלה הם יוכל הבן שלה להצטרף למסע.

הרב גורביץ', שעד אותו הרגע כלל לא הכיר את בני המשפחה, הסביר כי המסע נועד לילדים יהודיים בלבד. "אנחנו יהודים", אמרה האמא. היא התבקשה להציג מסמכים והוכחות ואלה הוצגו בתוך ימים ספורים. בירור מעמיק העלה כי אכן מדובר בילד יהודי ללא ספק.

אלא שאז עלתה בעיה נוספת. ההרשמה למסע הבר מצווה נסגרה ימים אחדים קודם לכן ולכאורה נראה היה כי לא ניתן לצרף ילד נוסף. בעוד הרב גורביץ' מנסה להסביר את הבעיה הוא קיבל הודעה שאחד הילדים שנרשם למסע לא יוכל להגיע. "יש מקום", הוא בישר בשמחה לאמא. ואז בירר מתי אמור הילד להכנס לעול מצוות.

לצפייה בווידאו - עליה לתורה - לחץ כאן!

כשתרגם את התאריך הלועזי לעברי הוא גילה כי הילד יהיה בן 13 היום, יום שני כ"ז שבט. "נחגוג לו בר מצווה בישראל", הוא בישר לאם המאושרת. היום, יום שני, כשהוא נרגש כולו ומברך לאט את ברכות התורה עלה חתן הבר מצוה לתורה כשחבריו למסע מברכים אותו בחום ואנשי 'המרכז' מתרגשים יחד איתו.

למעלה ממאה נערים ונערות יהודים מרוסיה, אוקראינה, איטליה, גרמניה, הונגריה, צרפת וספרד הגיעו אתמול, יום ראשון, לשבוע של מסע יהודי בישראל במסגרת מסע בני ובנות מצווה ייחודי אותו הם יקיימו במשך שבוע באתרים ומקומות קדושים בכל רחבי הארץ. המסע נערך ביוזמת אגף 'מורשה' שב'מרכז רבני אירופה'.

זו השנה התשיעית בפרויקט להבאת נערים ונערות בגילאי בר ובת מצווה למסע חינוכי, לימודי וחווייתי בארץ ישראל, כשבשיאו יתקיים טקס עלייה לתורה בכותל המערבי. הנערים והנערות רובם ככולם רחוקים מיהדות ומקשר לזהות היהודית. את הנערים מלווים רבני הקהילות ונשותיהם מערי המוצא של הנערים והנערות. לכל קבוצה צמוד לכל אורך המסע מדריך הדובר את שפתה.

בנוסף לסיורים ולאטרקציות, יתקיימו גם פעילויות חינוכיות-חברתיות. חלק מהפעילויות יהיו במסגרת הנפרדת של כל קבוצה וקבוצה וחלק במסגרת הכללית של המשלחת כולה. התוכנית נבנתה באופן שבו בכל הימים ינתן דגש על מה יכולים הנערים והנערות לקחת מהחוויה להמשך חייהם.

סמנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג מסר: "מטרת מסע זה לחבר את הנערים ליהדות ולערכיה, דרך קישורם לארץ ישראל ולירושלים וחגיגת בר/בת המצווה בכותל המערבי. הישגי חיבור זה ייבחנו ע"י שמירת הקשר של משתתפי המסע עם רבני הקהילות שלהם למשך שנות נערותם".

בשלושת הימים הראשונים של המסע ישהו הנערים והנערות בצפון הארץ. הם יבקרו, בין השאר, בכפר התלמודי קצרין, בו יראו כבישת זיתים לייצור שמן זית ויפגשו סופר סת"ם ממנו ישמעו על תהליך כתיבת פרשיות התפילין וייצור ה'בתים'. בהמשך השבוע הם גם יקיימו ביקור חוייתי בפרדס אתרוגים ומאפיית מצות בכפר חב"ד וישמעו על שרשרת הדורות. בשעה שבה הנערים יפגשו סופר סת"ם הנערות יקיימו הפרשת חלה.

בחלק החוייתי של המסע הם, בין השאר, יעשו שיט על הכנרת, יערכו מסע ג'יפים, יבקרו במיני ישראל, יטפסו את מסלול מצדה וירחצו בים המלח.

אנשי 'מרכז רבני אירופה' שבאגף 'מורשה' פועלים בקרב קהילות יהודיות ובפרט קהילות הקטנות במזרח ובמערב אירופה להביא זהות יהודית דרך פעילות סביב השנה ובפרט בחגים. פרויקט הדגל הוא מסע בני ובנות מצווה לישראל, שמסכם לימוד נושאים יהודיים במשך 3 חודשים, ואשר נמשך שבוע ברחבי ארץ ישראל, בו משתתפים הנערים והנערות
מסע בני ובנות מצווה נערך לילדים וילדות שלא זכו לחוש שבת או ימי שבוע כמו יהודים, כיוון שאינם מתגוררים בסביבה יהודית. מנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב מנחם מרגולין ציין כי: "הילדים חוגגים בארץ ישראל את כניסתם לעול המצוות. המסע בארץ ישראל טווה בליבם של הילדים את הקשר לתורה, ארץ ישראל והקב"ה".

גולת הכותרת של המסע צפויה להתקיים ביום חמישי. ברחבת הכותל המערבי יקבלו הנערים תפילין, במעמד בראשות רב הכותל והמקומות הקדושים הג"ר שמואל רבינוביץ' ואישי ציבור. חלק מהתפילין נרכשו בסיוע תרומה נדיבה של איש העסקים רמי לוי.

בערב קודם לכן ייערך במערת צדקיהו, אירוע ייחודי בהשתתפות מאות אנשים שבמרכזו סעודת בר מצווה חגיגית בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו לצד השר זאב אלקין ואישי ציבור.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.