מערכת COL | יום כ"א שבט ה׳תשע״ח 06.02.2018

ברגישות ונחישות • הרב זלמן וישצקי

"קראתם, תקראו שוב. אני קראתי עשר פעמים את הדברים. יש כאן אמת תורנית, חכמה והכלה, אהבה והבנה, גם תביעה והדרכה ואם לסכם בשתי מילים: רגישות ונחישות" • טור מיוחד של שליח חב"ד בבאזל שווייץ, הרב זלמן וישצקי, לרגל כ"ב שבט • רגישות ונחישות
ברגישות ונחישות • הרב זלמן וישצקי
השליח הרב זלמן וישצקי. ברקע: תמונה מבית הרבי והרבנית ברחוב פרזידנט (ארכיון COL)

הרב זלמן וישצקי

מכירים את הדילמה הזאת שעומדת בפנינו לא פעם, כהורים, אנשי חינוך או רבנים, איך להגיב לילד, חבר או בן קהילה שמספר לך על התנהגות לא הולמת שלו?
האם לומר לו, שמע, אתה רק בן אדם, אינך מלאך, בני אדם נוטים לטעות ואז להוסיף שהעיקר זה ללמוד מהטעות, להתרומם מחדש ולפתוח דף חדש.

או האם לומר, אתה בן אדם, בחיר הנבראים ועוד בעל נשמה יהודית, הייתי מצפה ממך להתנהגות אחרת, ראויה יותר. אולי גם מוסיפים את דברי הגמרא שאדם מועד לעולם בין ער ובין ישן והוא אמור לקחת אחריות על עצמו בכל רגע. ואיך זה התנהגת לא ראוי?

אגב, מעניין שההבדל בין שתי הגישות בא לידי ביטוי גם בבחירת השפה, אידיש או עברית. אם נחליט להקל עליו בלבנו, נגיד: הוא רק בן אדם. ואם נקשה עליו נאמר: הוא בן אדם, אבל לא מענטש.

בעבר הגישה הרווחת הייתה השניה, לומר את הדרישה והציפייה כמות שהיא. אבל בדורנו דומני שלרוב נבחר את הגישה הראשונה, המכילה והמבינה.

אם לומר את האמת, לא פעם אותה הדילמה באה גם כשאנו שופטים את עצמנו, רק שכאן לרוב נבחר את הגישה השניה ונחמיר עם עצמנו.
מסתבר שאפשר גם לשלב בין הגישות.

אין לנו הרבה יידע על הרבנית חיה מושקא ז״ל, היא שמרה בקפידה על פרטיותה ובחרה להיות מחוץ לאור הזרקורים. ותודו, שזו משימה לא קלה ובפרט בליובאויטש שאיך לומר, די טובה בכל הנוגע לפרסום, אבל היה לה את הרבי שנתן גיבוי מלא לרצונה בפרטיות. לכן זה די נדיר לשמוע ממנה או עליה, ורק לפעמים אנו זוכים לשמוע כמה מילים מהאנשים שהיו בקרבתה, ואחד מהם הוא ללא ספק המשב״ק ר׳ חס״ד הלברשטרם.

בהשגחה פרטית נתקלתי בכמה שורות שכתב בשבוע שעבר הרב חס"ד הלברשטרם: סיפור ששמעתי בעצמי מהרבנית חי׳ה מושקא ע״ה. פעם באו אליה זוג צעיר להתייעצות והבעל התלונן לרבנית שאשתו מאוד עקשנית. אז הרבנית פנתה לאישה ואמרה לה תדעי שזה לא אשמתך את בתור יהודייה זה הטבע שלך (עם קשה עורף), אבל זה לא המעלה שלך. המעלה של יהודי שהם רחמנים ביישנים וגומלי חסדים. לכן עליך להתגבר על הטבע שלך ותפעלי לפי המעלות שלך.

קראתם, תקראו שוב. אני קראתי עשר פעמים את הדברים. יש כאן אמת תורנית, חכמה והכלה, אהבה והבנה, גם תביעה והדרכה ואם לסכם בשתי מילים: רגישות ונחישות.

מצד אחד, אני מבינה אותך, זה הטבע שלך. ואני לא מבינה כי כך אני חושבת, אני מבינה כי כך אמרה התורה (כי עם קשה עורף הוא), זו האמת. ובמילים פשוטות: אין סיבה להלקאה עצמית וכאבים מיותרים. אבל יחד עם זאת, לרגע אל תשכחי שיש לך מעלות גבוהות.
אותה התורה גם קובעת שאנו רחמנים, בישנים וגומלי חסדים. אם כן, יש להתקדם וגם לזכור שקיבלנו את הכוחות המתאימים לכך, יש להתגבר על הטבע ולפעול לפי המעלה.
בן אדם, אבל גם מענטש.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.