מערכת COL | יום כ"א שבט ה׳תשע״ח 06.02.2018

הרבנית בפעילות חשאית ● שניאור זלמן ברגר

הרבנית הצדקנית חיה מושקא ע"ה, היתה ידועה בצניעותה המופלגה ו'כל כבודה בת מלך פנימה'. לא רבים ידעו על פעילות הציבורית החשאית העניפה, בה הרבנית נטלה חלק ● הסופר החב"די הרב שניאור זלמן ברגר חושף זווית מרתקת בפועלה מאחורי הקלעים; הרבנית היתה מעורבת בפעילות הציבורית של אביה האדמו"ר הריי"צ, בתפקידים שונים ובתקופות שונות, אך הכל ביצעה בחשאיות גמורה ● הרבנית בפעילות חשאית
הרבנית בפעילות חשאית ● שניאור זלמן ברגר
קטע ממכתב עם חתימתה של הרבנית, בשם אביה האדמו"ר הריי"צ

שניאור זלמן ברגר

הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא ע"ה הסתלקה, וכולנו דיברנו על צניעות מופלגה, וכל כבודה בת מלך פנימה, מבלי לדעת על פעילות הציבורית החשאית העניפה, בה הרבנית נטלה חלק.

אבל בחלוף השנים, מצטיירת תמונה הפוכה לחלוטין; הרבנית היתה מעורבת בפעילות הציבורית של אדמו"ר הריי"צ, בתפקידים שונים ובתקופות שונות, אך הכל ביצעה בחשאיות גמורה. 

ממלאת מקום בלנינגרד

לנינגרד, כשנתיים לפני המאסר הידוע של אדמו"ר הריי"צ, המשטרה החשאית עוקבת ללא הרף אחר כל פעולה חב"דית ברחבי ברית המועצות, והחסידים בהוראת אדמו"ר הריי"צ מקימים חדרים וישיבות, מחזיקים מקואות ומניינים חשאיים, זאת חרף כל הרדיפות.

האדמו"ר הריי"צ בחירוף נפש, מגייס תרומות ומשגרם לישיבות, חדרים ורבנים בכל רחבי ברית המועצות. ומה יהיה כאשר אדמו"ר הריי"צ יצא לזמן-מה מלנינגרד, מי ינהל את כל מערך התרומות וחלוקת הכספים למוסדות המחתרתיים? לכך מונתה ממלאת מקום - הבת הרבנית חיה מושקא: מסמך רישמי מעיד על כך, שאדמו"ר הריי"צ ממנה אותה לאחראית לקבלת ומשלוח כספים, קבלת דברי דואר, מברקים ועוד.


חתימתה של הרבנית חיה מושקא, בשם אביה כ"ק האדמו"ר הריי"צ

וכעבור זמן, אדמו"ר הריי"צ נסע מלנינגרד, ומפעם לפעם שיגר אגרות מיוחדות לבתו הרבנית חיה מושקא, והורה ממי לקחת כסף ולמי להעביר, מתי ומאיפה לקחת חבילות מסויימות ועוד ועוד. ובאותה תקופה הרבנית חיה מושקא אף מדווחת כי אחד העובדים בבית רבי, מאחר לעבודתו, ואדמו"ר הריי"צ משיב גם על כך.

הודיעה לחסידים את בשורת הגאולה

אדמו"ר הריי"צ נאסר ונשלח לגלות בקסטרמה, ומי ממשפחתו נוסע עמו לגלות? הרבנית חיה מושקא, ובי"ב תמוז, היא אשר מודיעה לחסידים את בשורת הגאולה.

גזברות בפריז

חוקים בירוקרטיים שונים בשנות הצ', גרמו לכך שקופת אדמו"ר הריי"צ הועברה לידי הרבי אשר התגורר בפריז. תרומות מכל רחבי העולם זרמו לפריז, ולפי הוראות אדמו"ר הריי"צ, הכספים שוגרו ימה וקדמה צפונה ונגבה למוסדות ורבנים חב"דיים בעולם כולו.

היתה זו עבודה מורכבת ומסועפת, ועד מהרה לעבודת הגזברות צורפה הרבנית חיה מושקא, ובהמשך גם אחותה הרבנית שיינא ובעלה הרב מענדל הורנשטיין.

מזכירה זמנית

אדמו"ר הריי"צ נסע לצרפת ולמדינות אחרות, למטרות ציבוריות ופרטיות, ומי שסייע לו רבות בנסיעותיו היו הרבי והרבנית, וכאשר היה צורך לעסוק בעבודות מזכירות - לשלוח מכתבים בשם הרבי למשל, היה עושה זאת הרבי, וישנו מכתב בו הרבנית עצמה חותמת בשם אביה, ובמכתב זה ומכתב אחר כתב ידה מופיע על גבי המעטפות שנשלחו מאדמו"ר הריי"צ לחסידים.

ומה לנו יותר מהעובדה שאדמו"ר הריי"צ מכנה את הרבנית "מזכירה זמנית".

לעניות דעתי, כל הנזכר כאן הוא מעט מן המעט, ומי יודע אולי עם הזמן נדע יותר על פעילות ציבורית חשאית של הרבנית חיה מושקא ע"ה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.