מערכת COL | יום כ' שבט ה׳תשע״ח 05.02.2018

'ישראל היום': ספרים בשווי מיליוני דולרים נעלמו

ב'ישראל היום' מתפרסמת כתבה תחת הכותרת: "ספרים בשווי מיליוני דולרים נעלמו", המתארת את מאבקה של חב"ד להשבת ספריית חב"ד לניו יורק • "רוסיה מסרבת להחזיר ספרים חרף קנסות ענק, חסיד חב"ד מכר ספרים לכל המרבה המחיר, ובבתי מכירות התגלו כתבי יד נדירים", נכתב בפתיח לכתבה • לסיפור המלא
'ישראל היום': ספרים בשווי מיליוני דולרים נעלמו
ספר אדמו"ר המהר"ש מוחזר לידי חב"ד
משה ניסנבוים

ספרים שהיו שייכים לאדמו"רי חב"ד, בשווי של מיליוני דולרים, מצאו את דרכם אל בתי מכירות שונים ומופיעים בקטלוגים תחת מחירים גבוהים. אחרים מוסתרים ברוסיה וחרף קנסות ענק, במוסקבה מסרבים להשיבם. זהו רק חלק מסיפור מסתורי, שהתחיל מאות שנים אחורה, אי שם ברוסיה, ומגיע עד ימינו.

"ספריית שניאורסון" היא אוסף עצום של ספרי קודש, בהם כתבי יד נדירים ביותר, שאספו חמשת האדמו"רים הראשונים של החסידות. מדובר באוצר עצום של יודאיקה יהודית, יקרת ערך רוחני, בעלת חשיבות עליונה לחסידות וליהדות בכלל.

עם עזיבתו של האדמו"ר החמישי של חב"ד את העיירה לובביץ', נלקחו הספרים והועברו למחסן במוסקבה, על מנת שיישמרו עד סיום מלחמת העולם הראשונה. שם בוצעה עבודה מקיפה ונרחבת, במסגרתה קוטלגו הספרים, אך לאחר המהפכה האדומה הולאמו המחסנים והספרים בידי שלטונות ברית המועצות ואלו הועברו לספריית לנין. ב-1919, כמה שנים לאחר המלחמה, ניסו החסידים ההמומים לקבל את הספרים בחזרה, אך ניסיונות אלו לא צלחו ולא היה ברור מה עלה בגורלם.

עם נפילת מסך הברזל יצאה משלחת שליחים מטעם הרבי האחרון למדינה, ולאחר חיפוש ממושך נמצאו הספרים. הם נפגשו עם מנהיג המדינה ג'ורבצ'וב, אך חרף קביעת בית המשפט במדינה שהספרים יוחזרו, הקרמלין התמהמה וסיפק תירוצים מדוע הספרים לא הושבו לבעליהם. עם הזמן, בהחלטת הנשיא ולדמיר פוטין, הועברו הספרים בחלקם למוזיאון היהודי במוסקבה. גורלם של חלקם לא ידוע.

חסידי חב"ד לא נכנעו וגייסו חברי סנאט אמריקנים רבים לנושא וכן פנו לאפיקים משפטיים, אך חרף קריאות ודרישות ברוסיה מסרבים להחזיר את הספרים הנדירים. לפי החלטת בית משפט אמריקני, בכל יום שעובר מחויבת רוסיה לשלם קנס של 50 אלף דולר. הקנס וההחלטה חסרות ערך עבור הרוסים וכרגע עומד הקנס על כ-87 מיליון דולרים.

ספרים נדירים למכירה

לאחרונה החלו להופיע ספרים שנעלמו בקטלוגים של בתי מכירות שונים, ובהם "קדם" ו"מורשת". הספרים הוצאו מהספרייה במוסקבה, ככל הנראה תמורת שוחד, והוצעו לכל המרבה במחיר. הדבר עורר את זעמם של השליחים – הרב אהרונוב והרב חיים קונין, שפועלים בנושא. אהרונוב אף הגיע, בחן את הספרים ודרש להשיבם לספריית חב"ד בברוקלין. "עורכי הדין של חב"ד חושדים שפקידים או סוכנים רוסיים סייעו לצד שלישי לקבל את הספרים או שלא מנעו את גניבתם", סיפר קונין.

בהוראת בית המשפט, בהתאם לאמנת האג, נדרשו בתי המכירות הפומביות לספק עדויות כיצד רכשו את הספר ולחקור את מוכרי הספרים. השופט הכריע כי הספרים שייכים לחב"ד ועל בתי המכירות להוציא את הפרטים ממכירה. בית המכירות "קדם" השיבו את הספרים, אך ב"מורשת" סירבו לעשות זאת. הם טענו כי "לא התקבל מסמך רשמי מבית המשפט בישראל", ואין הדבר בסמכות בית משפט פדרלי. עוד טענו בבית המכירות כי חלק מכתבי היד הגיעו לידיים פרטיות בדין וכי בחב"ד לא הביאו הוכחות לבעלות, זאת בניגוד למוכר שהוכח את בעלותו.

"בית המכירות מיתמם, למרות שברור לו שישנה סיבה חשודה לכך שהספר הגיע למכירה", אמר מנגד גורם בחסידות שהביע תרעומת על הטענות. "בית המשפט אמר את דברו וההיסטוריה של הספרים ידועה. הספרים צריכים לחזור לחסידות". יו"ר מפעל השליחות של חב"ד בישראל, הרב יוסף אהרונוב, ציין כי "אותנו לא מעניינים הקנסות והכספים אלא רק השבת הספרים".

"לראות את הספר באתר מכירות פומביות זו תחושה קשה. לחסיד, זה פשוט כאב פיזי ונפשי עצום לראות ספר כזה כשהוא מוצע למכירה לכל המרבה במחיר. הרבי ייחס חשיבות עצומה להחזרת לידי תנועת חב"ד. הוא התבטא בחריפות בעניין ואמר שמי שהספרים אצלו מחזיק פצצה בבית – בין אם הם נגנבו או נלקחו", הוסיף הרב אהרונוב.

"נעשה הכול כדי שהספרים יחזרו. חב"ד לא תרים ידיים עד שהספר האחרון יגיע למקום שאליו הוא שייך - הספרייה של הרבי. לא ניתן שאפילו דף אחד לא יגיע לשם", הוסיף הרב אהרונוב ושיבח את ממשל ארה"ב שעומד לימינם, כמו גם בית המכירות "קדם" שהשיב את הספר שנעלם.

חסיד מכר ספרים לסוחרים

לא מדובר בפעם הראשונה שבה ספרים הוצאו מספריית חב"ד ונמכרו בשוק. ב-1985 החליט גורם בתוך החסידות להוציא ספרים מהספרייה בבניין החסידות ה-770, ולמכור אותם תמורת מיליוני דולרים. כמות הספרים המדויקת שנמכרו אינה ברורה. הספרן הראשי בערל לוין כתב כי מדובר ב-456 ספרים ואחרים טוענים שהיו כ-500 ספרים. מתוכם נמכרו כ-100 ספרים, חלקם בסכומים גדולים במיוחד.

כך, נמכרה הגדה של פסח משנת תקי"ז ב-96 אלף דולרים לסוחר שוויצרי, שהעביר אותו תמורת 150 אלף דולר לסוחר עתיקות. מאוחר יותר נודע שאותו שוויצרי פנה לבית מכירות ששייך לכנסייה במנהטן, אך אלו שללו את העסקה מחשד שמדובר סחורה גנובה.

אז המחלוקת המשפטית הייתה בנוגע לגורם שלו שייכים הספרים – אדמו"רי חב"ד או החסידות כולה. לאחר דיונים ארוכים הוחלט כי הספרים שייכים לחב"ד ולא לאיש פרטי ולכן יש להשיבם את הספרייה. בעקבות הניצחון הפך יום זה לחג בחסידות. לכבוד האירוע הולחן ניגון בשם "דידן נצח" – הצד שלנו ניצח – והחסידים שרים אותו עד היום.

בבית המכירות "קדם" מסרו כי הספר הוחזר לחב"ד וכי אינם מעוניינים להגיב מעבר לכך. מבית המכירות "מורשת" נמסר כי הם אינם מעוניינים להגיב על הכתבה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.