מערכת COL | יום י"ט שבט ה׳תשע״ח 04.02.2018

כובשים את הכפר בתורה: מגידי השיעורים התכנסו

במוצאי שבת קודש פרשת יתרו, התכנסו כ-70 ממגידי ומארגני שיעורי התורה וראשי הכוללים בכפר חב"ד, לכנס ייחודי וראשון מסוגו בכפר – במטרה לחזק ולהעצים את כלל שיעורי התורה הרבים המתקיימים בכפר חב"ד • בכינוס נאמו: המד"א הרב מאיר אשכנזי. הרב אשר אייזנבאך. הרב יעקב קעניג. הרב מנחם מענדל ווהבה. הרב מנחם מענדל אלפרוביץ. הרב לוי קנלסקי והרב שניאור אשכנזי • הנחה את הערב: הרב זושא וולף • לכתבה המלאה
כובשים את הכפר בתורה: מגידי השיעורים התכנסו
כובשים את כפר חב"ד – על-ידי תורה: תחת הכותרת הזו התכנסו במוצאי שבת קודש פרשת יתרו, כשבעים ממגידי ומארגני שיעורי התורה וראשי הכוללים בכפר חב"ד, לכנס ייחודי וראשון מסוגו בכפר – במטרה לחזק ולהעצים את כלל שיעורי התורה הרבים המתקיימים בכפר חב"ד.

הכנס הייחודי נערך על ידי הוועד הרוחני של הכפר, וביוזמת המרא דאתרא הגה"ח הרב מאיר אשכנזי.

בערב חג השבועות האחרון פורסם על ידי הועד הרוחני החוברת "כפר של תורה", המרכזת את כלל שיעורי התורה בכפר. כפר חב"ד הנו מעצמה תורנית, ומידי יום מתקיימים בו עשרות שיעורי תורה בנגלה בחסידות ובהלכה, בחמשה עשר בתי הכנסת הפעילים בכפר. שיעורי תורה אלו בחלקם מתקיימים בקביעות מזה עשרות בשנים ובחלקם הנם שיעורים צעירים, ולצידם פועלים שורה של "כוללי ערב", ומיזמים תורניים נוספים בכפר המתפתחים ומתחדשים כל העת.

כדי לחזק ולהעצים את כלל שיעורי התורה בכפר, נערך עבור מגידי השיעורים, השדרה התורנית של כפר חב"ד, ערב ייחודי, להעלות רעיונות חדשים ולשמוע האחד את רעהו, כיצד לכבוש את הכפר על ידי תורה.

המעמד הייחודי נערך בקביעות זו, במוצאי שבת יתרו פרשת מתן תורה, ובסמיכות לחמשה עשר בשבט, היום בו עורר והכריז הרבי בשנת תשל"א אשר "עכשיו הזמן שצריכים "לכבוש" העולם על ידי יגיעה והוספה ביתר שאת וביתר עז בלימוד התורה", ואת המעמד אירח בית הכנסת לצעירים "רייטשיק שול".

כנס מגידי-השיעורים החל בשעה תשע בערב, על ידי המנחה הרב זושא וולף, חבר ועד הרוחני וממארגני המעמד. הרב וולף הציג בפני מגידי השיעורים את מטרת ההתכנסות לטכס עצה יחד "איש את רעהו יעזורו" להשיג את המטרה בכיבוש הכפר בתורה. בדבריו ציין הרב וולף גם אשר הפעמים היחידות שמופיע בדברי הרבי הביטוי "נתמלא הבית אורה" אודות חדרו הקדוש, היו כאשר הרבי קיבל ספרים תורניים, ספר מתורת הגאון הרוגוצ'ובי וכן כרך חדש מה"אנציקלופדיה תלמודית". ומכך, שהדרך המרכזית להאיר את כפר חב"ד, על כל העניינים החיובים שבו – היא על ידי תורה.

המעמד נפתח בהקרנת מראות קודש מהרבי מהשיחה האמורה מחמשה עשר בשבט תשל"א, בה הרבי דרש אשר הוספה זו בלימוד התורה "צריכה להיות גם אצל הבעלי עסקים, דאף שעל פי דין ישנם שיעורים קבועים בכמות הזמן שצריכים ללמוד.. הנה צריכים הם "לגזול" גם משעות העסק ולנצלם ללימוד התורה".

רב בית הכנסת המארח, הרב אשר אייזנבאך, נשא דברי תורה וברכה בשם בית הכנסת "רייטשיק שול". בדבריו הוא סקר את המגוון הרחב של שיעורי התורה המתקיימים בבית הכנסת, ואת המיזם הייחודי של 'חברותות' הנערך בקהילה, כך שכל מתפלל בבית הכנסת יש לו חברותא שבועית קבועה, ואת ההשפעה הגדולה של השיעורים על כלל חברי הקהילה.

את המשא המרכזי בהתכנסות מגידי השיעורים מסר המרא דאתרא הגה"ח הרב מאיר אשכנזי. בדבריו המרתקים סקר הרב את כללות גישתו של רבינו הזקן בהלכות תלמוד תורה על החיוב המוטל על כל יהודי לעסוק בתורה, וכן את דרישת הרבי שכל תושב בכפר יהיה לו לפחות שיעור בנגלה ושיעור בחסידות, ומכך – החיוב לעשות כל שביכולתנו להרחיב להגדיל ולהעצים את כלל שיעורי התורה.

הרב אשכנזי הביע במשאו את הוקרתו וברכתו לכלל מגידי השיעורים הפעילים בכפר, אשר בחלקם מוסרים שיעורים קבועים שלושים שנה ויותר, למרות כל האתגרים והשינויים.

אחרי נאום הרב אשכנזי, נערך רב-שיח בהשתתפות מגידי ומארגני השיעורים המרכזיים בכפר חב"ד. כנציג בית הכנסת "ישראל ארי' לייב" דיבר הרב יעקב קעניג, חבר וועד הכפר, מייסד ומוסר שיעור יומי בגמרא בבית הכנסת מזה כשלושים שנה; כנציג בית הכנסת "מענדל'ס שול" דיבר הרב מנחם מענדל ווהבה, ראש הכולל הפועל בבית הכנסת; כנציג בית הכנסת "בית מנחם" דיבר המשפיע וחבר הוועד הרוחני הרב מנחם מענדל אלפרוביץ, מייסד "כולל ליל שישי" הפועל בהצלחה ב"בית מנחם", וכנציג בית הכנסת "בית נחום יצחק" דיבר הרב לוי קנלסקי, העומד בראש שורה של מיזמי לימוד תורה ב"בית נחום יצחק" ובכפר בכלל, ובהם שיעורי "תא שמע" בגמרא המתקיימים בכפר.

במשך שעה ארוכה חלקו משתתפי הרב-שיח עם מגידי השיעורים תובנות מאלפות ומרתקות מתוך ניסיונם רב השנים, כיצד לתחזק שיעור בקביעות במשך שנים למרות תהפוכות הזמן; כיצד להביא קהלים חדשים אל השיעור; כיצד להאהיב את השיעור על המשתתפים; כיצד לגייס כספים ל"כולל ערב"; כיצד מתמודדים מול הכלים הטכנולוגיים העלולים להפריע לשיעור, ושורה של נושאי דיון נוספים, אשר מטרתם אחת – להעצים ולהגדיל עוד את שיעורי התורה ומשתתפי השיעורים בכפר, ומגידי השיעורים המאזינים מצידם תורמים תובנות משלהם.

הנואם האחרון בערב זה היה המרצה פה מפיק מרגליות הרב שניאור אשכנזי, שליח ורב בית הכנסת המרכזי בראשון לציון. הרב אשכנזי נשא נאום מרתק ובנוי לתלפיות, בהתבסס על אגרת קודש של הרבי הריי"צ אל מוסרי שיעורים. שיעור מוצלח, קבע הרב אשכנזי, הוא שיעור הגורם עונג למשתתף, עונג הגורם לו לשוב אל השיעור, ולהביא משתתפים נוספים.

בהמשך לכך, הציג הרב אשכנזי שורה של תובנות, בהתבסס על ה"הגדה של פסח", כיצד מאהיבים את השיעור על המשתתפים, והופכים את השיעור משיעור רגיל לשיעור מרתק, עם היבט מעשי ואקטואלי לכל המשתתפים.

בסיום הערב, לקראת חצות, הוענק לכל אחד מהמשתתפים הספר "תורת מנחם -הדרנים על הש"ס והרמב"ם", ומגידי השיעורים הודו לרב אשכנזי ולחברי הוועד הרוחני על אירוע תורני חשוב זה, שפירותיו לבטח יהיו ניכרים ויסייעו לכבוש את הכפר בתורה, כרצון הרבי.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.