מערכת COL | יום י"ט שבט ה׳תשע״ח 04.02.2018

טומסק: השלטונות השיבו בית כנסת היסטורי שבנו הקנטוניסטים

לאחר משא ומתן שנמשך שנים רבות השיבו השלטונות בעיר טומסק שבמרכז סיביר את בית הכנסת ההיסטורי שהקימו קנטוניסטים יהודים שהוגלו על ידי הצאר הרוסי באותם ימים לסיביר הרחוקה • לסיפור המלא
טומסק: השלטונות השיבו בית כנסת היסטורי שבנו הקנטוניסטים
צילום: וולרי קאסטקין
לאחר משא ומתן שנמשך שנים רבות השיבו אתמול השלטונות בעיר טומסק שבמרכז סיביר את בית הכנסת ההיסטורי שהקימו קנטוניסטים יהודים שהוגלו על ידי הצאר הרוסי באותם ימים לסיביר הרחוקה.

בית הכנסת העשוי כולו מעץ נבנה על ידי קנטוניסטים יהודים לפני למעלה ממאה שנה, שהתפללו בו במסירות נפש עד שהועלם על ידי הקמוניסטיים והפך למבנה מגורים בו התגוררו כ-17 משפחות.

בשנים האחרונות נעשו מאמצים מרובים להשיב את המבנה לידי הקהילה היהודית בטומסק שבראשות רב העיר והמחוז ושליח חב"ד הרב לוי קמניצקי. בכדי לזרז את התהליך המושל אף הבטיח לדאוג למגורים חילופיים, ל-17 המשפחות שהתנחלו במשך השנים במבנה ההיסטורי והקדוש. ולאחרונה התבצע הפינוי כשהעירייה מצידה העניקה דיור חלופי הולם למשפחות שהתגוררו במקום.

טקס העברת הבעלות התקיים במעמד מרגש במיוחד, בהשתתפות רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר. כשעה קלה טרם האירוע הפתיע יהודי שסבו היה גבאי בית הכנסת, והביא למקום ספר תורה שהיה שייך למקום ונכתב ע"י הקנטוניסט המפורסם ביותר - צבי הרש יענקלוביץ, ששמו אף מופיע בראשי תיבות על פרוכת ספר התורה שנשמר באדיקות עד עתה.

טרם המעמד עצמו הגיע הרה"ר לרוסיה הגר"ב לאזאר לטקס מיוחד שנערך בבניין העירייה. ראש העיר מר איוון קליין וסגנו היהודי מר מיכאל רטנר, סיפרו על השתלשלות העניינים ועל ההחלטה שהביאה להעברת הבעלות של המבנה ההיסטורי לידי הקהילה היהודית.

בתום חתימת המסמך הרשמי המאשר את העברת הבעלות, נסע הגר"ב לאזאר יחד עם ראש העיר ובכירי העירייה למבנה המדובר, כשעשרות מיהודי העיר משתתפים בטקס המיוחד שנערך מחוץ לבית הכנסת, בקור עז של מינוס 25 מעלות.

ראש העיר השמיע דברי ברכה ומסר את מפתחות בית הכנסת להגר"ב לאזאר. לאחר מכן עין לא נותרה יבשה כאשר ספר התורה הובא למקום והגר"ב לאזאר אחז אותו בהתרגשות והקהל פותח ספונטנית בניגון מסירות הנפש של יהודי רוסיה "נייעט נייעט ניקאוו", ובריקודים סוערים דקות ארוכות בקור המקפיא.

כפי שנמסר, בכוונת הקהילה היהודית בטומסק בראשות רב העיר והמחוז השליח הרב לוי קמינצקי, לשקם את המקום ולהשיב לו את כבודו הראשון.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.