מערכת COL | יום י"ב שבט ה׳תשע״ח 28.01.2018

"שכתוב ההיסטוריה": ביקורת חריפה על החוק הפולני

הפרלמנט הפולני אישר ביום שישי בהצבעה ראשונה חוק שאוסר על אזכור מעורבותה של פולין בפשעי השואה וכן שימוש במונח "מחנה השמדה פולני", בהם הנאצים רצחו בשיטתיות מליוני יהודים על אדמתה במהלך מלחמת העולם השנייה • על פי החקיקה החדשה מי שיעבור על החוק, גם מחוץ לפולין, צפוי לעונש של עד שלוש שנות מאסר • בארץ: תגובות סוערות על החוק הפולני: ראש הממשלה מגנה בחריפות בישבת הממשלה • בכתבה המלאה: הרב יעקב יהושע לאופר שיחי' בן 86 מזקני חסידי חב"ד, מספר על הרדיפות של פולנים אנטישמיים את בני משפחתו בזמן השואה • לכתבה המלאה
תמונה ממחנות ההשמדה - אושוויץ ובירקנאו בפולין (צילום: יוסי רייניץ, ארכיון COL)

הפרלמנט הפולני אישר ביום שישי בהצבעה ראשונה חוק שאוסר על אזכור מעורבותה של פולין בפשעי השואה וכן שימוש במונח "מחנה השמדה פולני". על פי החקיקה החדשה מי שיעבור על החוק, גם מחוץ לפולין, צפוי לעונש של עד שלוש שנות מאסר.

סגן שגריר פולין בישראל זומן לשיחת הבהרה בעקבות החוק הפולני החדש.
בפגישה עימו במשרד החוץ בירושלים, הובעה בפניו התנגדותה הנחרצת של ישראל לנוסח ונאמר לו מפורשות: "אנו מצפים כי ממשלת פולין תשנה את נוסח החוק".

ראש הממשלה נתניהו מתח היום ביקורת חריפה על החוק הפולני במהלך ישיבת הממשלה. "אין לנו שום סובלנות לסילוף האמת ושכתוב ההיסטוריה או להכחשת השואה", אמר. "הבעתי בצורה ברורה את עמדתנו שחייבים לשנות אותו. לא נקבל בשום פנים ואופן כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה, לא נקבל שום הגבלה על חקר האמת ההיסטורית".

במרכז ויזנטל קראו הבוקר לממשלת פולין לשקול מחדש את החקיקה הבעייתית. הרב אברהם קופר ומנהל המכון לענייני מזרח אירופה, ד"ר אפרים זורוף, מתחו ביקורת חריפה על הצעת החוק שאוסרת שימוש במונח "מחנות המוות הפולניים" וקובעת כי טענה בדבר שותפות פולנית בפשעי השואה היא עבירה פלילית.

"אמנם אנו מסכימים שהשימוש במונח מחנות המוות הפולניים הוא עיוות מסוכן ומזיק של תולדות השואה, אך איננו יכולים לקבל כל ניסיון להתעלם מהפשעים שבוצעו בפולין או בכל מדינה אחרת נגד היהודים במהלך השואה", אמרו לחדשות 2. "בעוד שהמדינה הפולנית כבר לא הייתה קיימת עוד, אלפי פולנים רצחו יהודים או הודיעו עליהם לנאצים, תופעה שתועדה בהרחבה על ידי היסטוריונים פולנים בעלי מוניטין".

הם הזכירו מקרים שבהם יהודים שניסו לברוח מהנאצים נרצחו בידי אנשי "ארמיה קריובה", המחתרת הלאומנית שהייתה הזרוע הצבאית של הממשלה הפולנית הגולה בלונדון, והוסיפו: "כל ניסיון להסדיר פשעים כאלה אינו מקובל לחלוטין ומהווה עלבון בלתי נסבל לנפגעי הנאצים".

יש לציין כי ידועים מקרים על פולנים שחרפו נפשם והצילו יהודים בתקופת השואה, וזכו על כך בתואר 'חסידי אומות העולם'.

ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי הגיב בפוסט שפרסם לגינויים הרבים: "אושוויץ-בירקנאו הוא לא שם פולני ו'העבודה משחררת' אינו נחשב לביטוי פולני".

*

הרב יעקב יהושע לאופר שיחי' בן 86 מזקני חסידי חב"ד, משוחח עם אחיינו הרב יונתן שטנצל על הרדיפות של פולנים אנטישמיים את בני משפחתו בזמן השואה:

להאזנה - לחצו כאן>>

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.