מערכת COL | יום ו' שבט ה׳תשע״ח 22.01.2018

יושר והגינות עם 'בני נוח' ● בעין משפט

'בית המדרש להוראה ומשפט' בראשות הרה"ג מאיר אהרון מגיש לגולשי COL טור שבועי הלכתי על-פי פסקי רבותינו נשיאנו ● הרה"ג יהודה-לייב נחמנסון דיין ומו"צ ב'בית מדרש להוראה ומשפט' ברחובות, מגיש במסגרת המדור ההלכתי והפפולרי 'בעין משפט' הלכות לגבי יושר והגינות עם 'בני נוח'. האם גזילה 'קטנטנה' (פחות משוה פרוטה) מותרת מגוי? ומה הדין כשמדובר בחברה של גויים הנמצאת במרחקים וההחזרה נעשית באמצעות כרטיס אשראי והגויים לא יידעו את זהות המחזיר? ● למאמרים נוספים ושאלות הלכתיות אתר הלכ"ה 
יושר והגינות עם 'בני נוח' ● בעין משפט
בעיגול: הדיין הרב יהודה-לייב נחמנסון, על רקע תמונת אילוסטרציה של מכירת חמץ לגוי בערב פסח (ארכיון COL)

יושר והגינות עם 'בני נוח'
הרב יהודה ליב נחמנסון


1. התורה אוסרת לגזול לא רק מיהודי אלא גם מגוי. ואפילו מדובר בגוי קטן ובגזילה 'קטנטנה' (פחות משוה פרוטה) הדבר אסור מדאורייתא .

2. גם גוי שציער יהודי, אם הוא צער שאין בו דין תשלומים – אסור לגזול ממנו .
3. יש שכתבו שגזילה מגוי חמורה בכמה ענינים מגזילה מיהודי .

4. מותר לגזול מגוי על דעת לשלם לו אחר כך את דמי החפץ ודמי שימוש (מה שאין כן ביהודי גם באופן כזה אסור) .

5. אסור להשתמש ברכוש הגוי ללא רשות על דעת לא לשלם דמי שימוש, מדין 'שואל שלא מדעת' שנחשב 'גזלן' (אלא אם כן מדובר בחפץ שהופקד אצלו על ידי הגוי ).

6. אסור מדאורייתא להטעות מוכר גוי ולקחת ממנו מקח בלי לשלם (כגון לתת כסף מזוייף ), או לשלם פחות מהראוי (כגון שהגוי סומך על המשקל שאומר לו הקונה או שאינו סופר את הכסף), אפילו אם אין שום חשש לחילול ה', כי כאשר הגוי לא קיבל את הסכום שדורש הרי המקח שביד הקונה גזול .

7. כמו כן אסור להטעות קונה גוי ולתת לו פחות סחורה מכפי ששילם, ואפילו בכלשהו .

8. עשיית עוולה לזולת בענייני ממון, אפילו לגוי, היא מהדברים המורידים את האדם מנכסיו, וגם אם נראה בתחילה שנעשה עשיר בעקבות עוולותיו, סופו שלא יראה הצלחה ונכסיו יירדו לטמיון ולא יניח אחריו ברכה, ואפילו אם השעה תעמוד לו ייפרעו מזרעו .

9. עבר וגזל מגוי, או שהטעה אותו במקח, חייב להחזיר לו .

10. קנה מגוי, או שכר ממנו, או קיבל ממנו שירות, והגוי טעה מעצמו ונטל כסף פחות מהמגיע לו, או נתן תמורה יותר מהראוי, אם אין חשש שהטעות תיוודע לו, רשאי היהודי לשתוק ולא להעמיד את הגוי על טעותו. אך ראוי שיאמר לגוי: 'שים לב אתה על החשבון ואל תסמוך עלי', כי אולי הגוי מתכוון לבדוק אותו ונמצא שם שמים מתחלל .

11. גוי שטעה מעצמו בחשבון כנ"ל, ורוצה היהודי להחזיר לו כדי לקדש שם שמים שיפאר את ישראל וידע שהם בעלי אמונה, הרי זה משובח, והרבה שעשו כך גדלו והתעשרו והצליחו בנכסיהם והניחו עושר לילדיהם .

12. אבל אם לא יהיה קידוש ה' בהחזרת טעות הגוי, כגון שמדובר בחברה של גויים הנמצאת במרחקים וההחזרה נעשית באמצעות כרטיס אשראי והגויים לא יידעו את זהות המחזיר, ומאידך אם לא יחזיר לא יהיה שום חילול ה', במצב כזה אינו חייב להחזיר.

13. יש שכתבו שגוי שמקפיד על שבע מצוות בני נוח יש להחזיר לו את טעותו בכל מקרה (ממידת חסידות) .

_____________

שוע"ר הלכות גזלה וגנבה ס"א.
שם.
בן איש חי שנה א כי תצא ז.
שוע"ר שם ס"ד. שם סי' תמ קונטרס אחרון ס"ק יא.
מגן אברהם סי' תעב ס"ק ב. שוע"ר סי' תרלז סי"א. שו"ת חקקי לב ח"א יו"ד סי' מט.
שוע"ר סי' תעב ס"ו. ט"ז יו"ד סי' ס"ק יא. פתחי חושן הלכות גניבה עמ' ט.
שו"ת מעין אומר ח"י פ"ו סי' לח.
שוע"ר הלכות גזלה וגנבה ס"ד.
שוע"ר הלכות מדות ומשקלות והפקעת שערים ס"ב.
ספר חסידים סי' תתרדע. באר הגולה חו"מ סי' שמח ס"ק ה.
שו"ע חו"מ סי' שמח ס"ב. שוע"ר שם.
שוע"ר הלכות גזלה וגנבה ס"ד.
באר הגולה חו"מ סי' שמח ס"ק ה. וראה רמב"ם הלכות גזלה ואבדה פי"א ה"ד. שוע"ר הלכות מציאה ופקדון סל"ח.
על פי רמב"ם הלכות גזלה ואבדה פי"א ה"ד. ושוע"ר הלכות מציאה ופקדון סל"ח. וראה סנהדרין עו, ב.
ספר חסידים סי' שנח. וראה בית יוסף חו"מ ריש סי' רסו. שוע"ר הלכות מציאה ופקדון סל"ח.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.