מערכת COL | יום כ' אדר ב ה׳תשס״ה 31.03.2005

הלילה: שעון קיץ בישראל

הזיזו את המחוגים: שעון הקיץ בישראל ייכנס לתוקפו מחר לפנות בוקר (יום ו'), כאשר בשעה 02:00 לאחר חצות יוזזו מחוגי השעון שעה אחת קדימה. שעון הקיץ יסתיים במוצאי השבת שבין ראש השנה ליום הכיפורים, בתאריך ה' בתשרי התשס"ו, השמיני באוקטובר 2005. תקופת הקיץ תימשך 191 יום בדיוק. הפרשי השעות בין ישראל לארה"ב יעמדו על שמונה שעות.עוד על המאבקים שסביב הזזת השעון ב'כתבה מלאה'
הלילה: שעון קיץ בישראל
סוגיית שעון הקיץ והחורף הטרידה רבות את חברי הכנסת וסיעות הבית במשך שנים ארוכות. חששם המרכזי של המגזרים הדתיים והחרדים היה מפני משיכתו של שעון הקיץ על-פני תקופה ארוכה מדי, עד לאחר חגי תשרי, מה שהיה מאלצם 'למשוך' את צום יום הכיפורים שעה אחת נוספת. חשש נוסף ממנו ביקשו להימנע היה הארכת החושך בשעה נוספת במשך הקיץ, דבר אשר היה מאלצם לקיים את תפילת הבוקר בשעה מאוחרת מדי.

החילונים, מאידך, ביקשו להאריך את משך שעון הקיץ בטענה כי שעות אור נוספות יתרמו למשק מאות מליוני שקלים בשנה, טענה שהדעות חלוקות עליה בין הגורמים השונים.

הויכוח סביב סוגייה זו פירנס במשך דורות רבים את המחלוקת הפוליטית בין נציגי הציבור. למעשה, מדי תקופה היה קובע שר הפנים, לאחר משא-ומתן פוליטי ממושך, טבלת מועדי שעון קיץ וחורף שתקפה למשך 3-4 שנים. אולם הדרך להשגת פשרה זו היתה ממושכת ומלובת מחלוקת, והיה צורך לחזור עליה מדי תקופה.

על-מנת לפתור את השר ואת הכנסת מחזרה שגרתית תקופתית על מחלוקת זו, ביקשו מספר חברי כנסת מקרב הסיעות החילוניות והחרדיות להגיע להסכמה בעניין שיטת קביעת מועדי שעון החורף והקיץ. כוונתם היתה למצוא שיטה קבועה, רב-שנתית, לקביעת מועדי השעונים, אשר תפטור את הצורך במחלוקת התקופתית המוכרת. שר הפנים החדש, אופיר פז-פינס, הביע שביעות רצון מלאה מכוונה זו ואף הצהיר כי ישמח מאוד 'להפטר' מצרה זו.


פשרה דתית-חילונית

אולם, גם הדרך להשגת הפשרה היתה רצופת מהמורות. שר הפנים הקודם, אברהם פורז, ביקש לקבוע שיטה אשר תתבסס על לוח השנה הלועזי, כלומר על-פי שנת השמש. לטענתו, הקיץ בישראל מתחיל מוקדם מאוד ונמשך זמן רב ואין כל סיבה להתעלם משעות האור, אותן ניתן לנצל לחסכון רב למשק. הוא אף הציע להנהיג שעון קיץ במשך כל ימות השנה ולהאריכו בשעה נוספת במשך חודשי הקיץ.

הדתיים, לעומת זאת, ביקשו לקבוע שיטה שתתבסס על לוח השנה העברי, המבוסס על שנת הירח, הקצרה יותר. לטענתם, חגי ישראל ומועדיה נקבעים על-פי הירח ולכן על שעון הקיץ והחורף להתאים עצמם ללוח השנה.

לאחר ויכוחים נוקבים וממושכים הוחלט לבסוף על פשרה, לפיה מועד תחילתו של שעון הקיץ ייקבע על-פי לוח השנה הלועזי, ואילו מועד סיומו ותחילת שעון החורף ייקבע על-פי לוח השנה העברי. על-פי הפשרה, אשר גם התקבלה לבסוף בהצבעה בכנסת בחוק קביעת הזמן שאושר בתחילת חודש מרץ השנה, יחל שעון הקיץ בכל שנה בלילה שבין הימים חמישי לשישי האחרונים לפני השני באפריל, ואילו שעון החורף יתחיל במוצאי השבת הראשונה של חודש תשרי.

ynet

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.