מערכת COL | יום ב' שבט ה׳תשע״ח 18.01.2018

האדיטש: מעמד הנצחה וזיכרון לע״נ הרב מענדל דייטש הי"ד

‎בכ"ד טבת נחנך בקרית רבינו הגדול האדיטש, שלט הנצחה מיוחד לע״נ השליח הרב מענדל דייטש הי״ד. מייסד היכל האדמו"ר הזקן והכנסת האורחים • לכתבה המלאה
האדיטש: מעמד הנצחה וזיכרון לע״נ הרב מענדל דייטש הי
צילום: שמואל דריי

לאירוע הסרת הלוט קדמה התוועדות חסידית מרוממת ומרגשת במיוחד בהשתתפות מאות רבות מהאורחים שעלו והתכנסו ליומא דהילולא על ציונו הק' של האדמו"ר הזקן.

במהלך ההתוועדות סיפר אחיו של ר' מענדל הי״ד, יבלחט"א המשפיע הנודע רבי חיים שולם דייטש על פעולותיו הכבירות של אחיו ר' מענדל לטובת קרית רבינו הגדול האדיטש, הציון והקמת ההיכל העצום סמוך ממעל לו, וכיצד במשך למעלה משני עשורים דאג והתאמץ ר' מנדל בהתאמצות מופלאה ממש, לטובת המקום, פיתוחו והכשרתו הראויה לקליטה של אלפי אורחים. אבל ר' מענדל היה לא אך איש חזון גרידא, הוא היה גם איש תכלית ומעש. הוא יזם את התכנון וההקמה והיה שותף ומעורב בכל שלביו ופרטיו השונים של פרויקט ההקמה, ואכן סיים רבי חיים שלום, זכינו כי בזכות פעולותיו האדירות של אחי קויים בנו כאן בהאדיטש; "והיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגה מאוד";

מעשרות אורחים בלבד שבאו לפני שנים ספורות, אנו זוכים לחוד בצוותא חדא, עם אלפי יהודים מכל רחבי תבל. כאשר המכנה המשותף בין כל המתכנסים כאן, הוא הרצון להיות קרוב ככל האפשר לאיש הגדול בענקים רבינו האדמו"ר הזקן, לנסות ולגעת בשולי גלימתו ותורתו העמוקה מני ים, כאן ב קרית רבינו הגדול האדיטש. ברוך השם זכה ר' מענדל שאחיינו, ר' שניאור זלמן , בן אחיו הרב משה יבלחט"א שעבדו ביחד במשך שנים וממשיך את דרכו בהחזקת ופיתוח קרית רבינו הגדול. וביד רמה עושה חיל בהרחבת המקום והכשרתו ההולמת לקליטת אלפי משתתפים.

בסיום התוועדות התאספו המשתתפים בלובי הכניסה המפואר של היכל האדמו"ר הזקן. בכניסה המרכזית הוצב שלט הנצחה מיוחד המגולל בקצרה את תולדות חייו רווי הקדושה ומסירות הנפש של ר' מענדל. החל מימי שחרותו ובצעירותו כשליח הרבי בצרפת והקמת עולה של תורה וחסידות במדינה זו. ובהדגש מיוחד על תרומתו המכרעת בהקמה וייסוד היכל האדמו"ר הזקן והכנסת האורחים בהאדיטש.

באירוע נשאו דברים רעיו של ר' מענדל. ביניהם, ידיד נפשו יבדלח"ט ר' צבי סנד שיחי'. שגולל באוזני המשתתפים איך דיבר עמו ר' מענדל לפני קרוב ל 20 שנה, על חזונו הגדול שלו לבנות אצל ציונו של האדמו"ר הזקן, בית גדול לתורה תפילה וחסידות, לצד הכנסת אורחים ומקווה טהרה וכו'. ושכל זאת יהיה באופן היותר מפואר לכבוד ולתפארת האדמו"ר הזקן הספון שם. ר' צבי ששמע הדברים נדבק בהתלהבותו של ר' מענדל וניאות לתרום תרומה נכבדה להקמת המקום. לאחרי כמה שנים , זכה לתשועה גדולה, בכך שעל פי המלצתו החמה של ר' מענדל, בתו וחתנו שנמנע מהם פרי בטן זרע של קיימא אף מספר שנים לאחר נישואיהם, עלו ובאו להעתיר אצל הציון הק', וזמן קצר לאחר מכן, נפקדו בבתם בכורתם שתחי'.

‎לאחר הדברים הנרגשים שנשאו, התכבדו בניו של ר' מענדל, יבלחט"א, הרב שניאור דייטש שליח הרבי ורבה של העיר מינסק – בלארוס, ור' יוסף דייטש, לצד אחיו של ר' מענדל, המשפיע הנודע הרב חיים שולם דייטש והרב משה דייטש, ויחידיו הסירו את הלוט מעל שלט ההנצחה.

ר' מענדל הי"ד נרצח ימים ספורים לאחר ראש השנה תשע"ז, כאשר בין כסה לעשור הוא הוכה במכות רצח ממש ובאכזריות בלתי ניתנת על הדעת, על ידי מרצחים אנטישמיים בני עוולה. כאשר בחול המועד פסח של אותה השנה, הוא נסתלק כתוצאה מכך לבית עולמו והוא אך בן ס"ד שנים.

ובהקשר זה, מן הראוי לציין כי באורח פלא, מספר המיטות שאמורים להיות באגף החדש המערבי בבית הכנסת האורחים הנשלם בימים אלו בסמיכות להיכל האדמו"ר הזקן בהאדיטש, הוא ג"כ 64. מבלי שכמובן שהדבר נעשה באיזשהו תכנון מוקדם (התוכניות נעשו לפני זמן רב).

ובאשר פרויקט הכנסת האורחים הושלם עד כה רק בחציו בבניית האגף המזרחי על סך חדריו, ונותר להשלים בצדו השני היכל האדמו"ר הזקן, את האגף הנוסף – המערבי. והעלויות הנן עצומות ממש, הוחלט להקדיש את בנייתו של האגף הנוסף לשמו ולזכרו של ר' מענדל, כך שכל תרומה שתינתן להשלמת זה הבניין, תהיה כמצווה לקיים דברי המת במובן היותר עמוק ופנימי.

מלבד הנעשה ומצוין בקרית רבינו הגדול האדיטש, ביום ההילולא ובימים הסמוכים לו, מתקיימת במקום פעילות ענפה של לימוד תורה וחסידות, שיעורים והרצאות, סמינרים וסדנאות, שכולם תכליתם לעורר ולהאיר מתורתו של רבינו האדמו"ר הזקן ומדמותו הנשגבה, על כמה שיותר יהודים צמאי דעת וחסידות. כך שהזכות בהצטרפות למפעל כביר שכזה, היא גדולה עד מאוד ושכרה עומד לעד.

ניתן לתרום עלות מלאה של חדר (18,000$) או חציו (9,000$), או כל סכום אחר. כ"א ככל שידבנו ליבו ויכולתו. ניתן לפרוס התרומה עד כ36 תשלומים. וסימנא מילתא הוא מן השמיים, בהקמת הנצחה מופלאה שכזו, במקום שהיה לא פחות ממשאת נפשו ורוחו הגדול של ר' מענדל, ולבטח יהיה הוא מליץ יושר וזכות על התומכים והמסייעים. וזכות האדמו"ר הזקן תעמוד להם ולזרעם בהצלחה בגו"ר ובכל מילי דמיטב.

לפרטים ולתרומות :
למנהל הציון וקרית רבינו הגדול הרב שנאור דייטש
052-7638023 משרד 02-535-5100 איימל: [email protected]
לתרומה מאובטחת eii.uskisrael.org/mdeu

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.