מערכת COL | יום כ"ט טבת ה׳תשע״ח 16.01.2018

מוישי חזר לאדמת הודו: התקשורת העולמית מסקרת ומדווחת

לקראת ביקורו של מוישי הולצברג בהודו יחד עם משלחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיעה לישראל כתבת הרשת הגדולה והמפורסמת בעולם ה-BBC, לראיין את הילד בן ה-11, שהפך למפורסם כבר בגיל שנתיים • "הוא סבל מסיוטים בלילות במשך חודשים והתקשה לישון" • מדוע בסוף הפגישה והראיון לא התקיימו? לסיפור המלא
מוישי חזר לאדמת הודו: התקשורת העולמית מסקרת ומדווחת
התקשורת הזרה מראיינת את מוישי הקטן, הבוקר

יענקי פרבר, "בחדרי חרדים"

כל לילה לפני השינה, משה הולצברג בן ה-11 מביט בתצלום של הוריו המחייכים, התמונה תלויה מעל מיטתו ומאחל להם לילה טוב. כך פותח אתר ה-BBC ההודי. כתבת הודית של האתר שמדווחת על הנעשה בהודו, מספרת על הילד החרדי מוישי הולצברג שהפך למפורסם בעל כורחו.

שלוחי חב"ד, הרב גבי ורבקה הולצברג נרצחו ב-2008 בבית חב"ד, בעיר מומבאי שבמערב הודו, במהלך השתלטות מחבלים על הבנין. משה היה אז בן שנתיים בלבד.

כיום הוא מתגורר בעיר עפולה עם סבו וסבתו מצד אמו, "הוא מתגעגע להוריו" אומר סבו, הרב רוזנברג "הוא יודע איך הם נהרגו" הוא מוסיף.

הכתבת שביקרה בישראל לצורך הכנת הכתבה מספרת, כי "הבטיחות והנוחות המקיפים את משה בביתו של סבו וסבתו, עומדים בניגוד חריף לאלימות שהתרחשה לפני כמעט 10 שנים".

מצור של 60 שעות על הבנין בהודו שבו שכן גם בית חב"ד, היה אחד הפיגועים האיומים ביותר על אדמת הודו וגבה את חייהם של 166 אנשים, ביניהם תשעה חמושים טרוריסטים שנהרגו, מוחמד אג'מאל עמיר קסב, החמוש היחיד שנותר בחיים, נעצר ונחקר, לפני הוצאתו להורג ב-2012.

הודו האשימה את קבוצת אל-אקצה, קבוצה טרור שמקורה מפקיסטן כאחראית על התקיפה הקשה.

החמושים ביצעו שורה של התקפות בו זמנית ברחבי מומבאי, בשבעה מקומות שונים, בהם שני בתי מלון מפוארים, תחנת הרכבת המרכזית והמרכז היהודי (בית חב"ד) שבו התגוררו הזוג הולצברג.

משה ניצל על ידי האומנת שלו, סנדרה סמואל, שסיפרה שהיא מצאה אותו עומד ליד גופותיהם של הוריו. היא תפסה אותו וברחה איתו החוצה מהתופת. עדיין לא ברור מה ראה הילד משה, אבל, לטענת משפחתו, הוא סבל מסיוטים בלילות במשך חודשים והתקשה לישון.

ה-BBC לא הצליח לפגוש את הילד משה, כי סבו הרב רוזנברג אמר, שפסיכולוג יעץ להם שמוישי יהיה רחוק מהתקשורת. אבל הסבא דיבר ארוכות על נכדו, שאותו הוא מכנה בחיבה "בני משה".

"משה שואל על בית חב"ד ועל הודו", אומר הרב רוזנברג. "והוא נרגש למדי". משה, יחד עם סבו וסבתו, הם חלק מהמשלחת של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הנמצאת בביקור רשמי בהודו בימים האלה.

זו תהיה הפעם הראשונה של משה בהודו מאז הפיגוע. זה יהיה מסע רגשי, אומר הסבא הרב רוזנברג. משה הוזמן על ידי ראש ממשלת הודו נארנדרה מודי, שפגש את הנער במהלך ביקורו בישראל בחודש יולי. משה צפוי להגיע עם נתניהו למרכז שבו נהרגו הוריו.

"משה יראה לו את זה, הוא ייקח אותו לחדרו", אמר הרב רוזנברג בהתרגשות. בחדרו של משה בעפולה יש שני כדורי גלובס על השולחן שלו. "משה תלמיד נלהב של גיאוגרפיה ומתמטיקה", אומר הרב רוזנברג.

הרב רוזנברג מצביע על משה, אבל לדבריו, לקח לו זמן רב להתחבר עם נכדו. "כשהבאנו אותו הוא היה בוכה במשך יום ולילה, הוא היה שואל "איפה אבא שלי, איפה אמא".

הוא היה נצמד לאומנת שלו סנדרה אותה הכיר מאז שנולד, "בהתחלה הוא לא בא אלי", אומר הרב רוזנברג. "אולי בגלל שלבשתי בגדים שחורים ולמחבלים היתה מסכה שחורה".

אבל הוא לא ויתר. הוא קנה שני זוגות אופניים, אחד למשה ואחד לעצמו, ושניהם רכבו יחד.
בהדרגה, הם בנו מערכת יחסים, "לקחתי אותו למקומות שהוא היה מעוניין להיות שם, הרגשתי שהתחלתי להיות צעיר", אומר הרב רוזנברג.

הרב מספר שגם האומנת סנדרה עזרה הרבה מאד, משפחת רוזנברג עזרה לה להשיג אזרחות ישראלית והיא מתגוררת כיום בירושלים, מרחק שעתיים נסיעה מעפולה.

היא עובדת במקום אחר אבל נמצאת בסופי השבוע עם משה ומשפחתו. "היא משפחה", אומר הרב רוזנברג. "אם היא מאחרת, משה נחרד, הוא מתקשר אליה לפלאפון שלה ושואל אותה למה היא מאחרת". מספר הסבא.

הילד משה, לדברי סבו, רוצה להיות רב בדיוק כמו אביו גבי הי"ד. הוריו עברו למומבאי שבע שנים לפני הפיגוע לנהל את בית חב"ד, ואת חייהם במומבאי הם הקדישו לעזור ליהודים שמבקרים בעיר ובחלקים אחרים של הודו. "משה רוצה ללכת בעקבותיהם", אומר הסבא.

"עכשיו הוא קטן מדי, אבל כשהוא יהיה מבוגר יותר הוא ירצה להגיע למומבאי ולנהל שם את בית חב"ד", אומר הרב רוזנברג, שכבר מכין את משה לתפקיד זה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.