מערכת COL | יום כ"ח טבת ה׳תשע״ח 15.01.2018

הפנסאים מדליקים את ניו יורק > יומן מסע, פרק ב' • מיוחד

יום גדוש בפעילות לפנסאים נערי הבר מצווה: ביקור במוזיאון הילדים הגדול בעולם, ספריית אגודת חסידי חב"ד ובית הרבי והרבנית ברחוב פרזידנט • וגם: הפנסאים והניצוץ היהודי שהודלק על אניית המעבורת במנהטן • משה כהנא שהצטרף למסע יחד עם בנו נער הבר-המצווה, מגיש יומן מסע, פרק שני • יומן מסעטיסה 0013 באוויר > יומן מסע, פרק ראשון
הפנסאים מדליקים את ניו יורק > יומן מסע, פרק ב' • מיוחד
(צילום: חיים טויטו. עיבוד: COL)

משה כהנא

יום חמישי

לאחר בוקר ראשון באוהל הקדוש, שחרית עם קריאת התורה ועשרות נערים שעלו לברך 'הגומל', פ"נ כללי, ומסיבת בר מצווה צנועה 'בו ביום' לחתן שנ"ז רוט שציין יום הולדת בדיוק בכ"ד טבת (ונקרא כמובן ע"ש האדמו"ר הזקן), עשה האוטובוס דרכו חזרה לשכונת המלך, להמשך יום עמוס וגדוש פעילות.

מוזיאון צבאות ה'

כמו חיילים נעמדו הנערים למסדר לפני הכניסה למתחם המרהיב – היחיד מסוגו בעולם – של מוזיאון צבאות השם, המרשים מאוד במראהו החיצוני. לאחר הסבר קצר, נכנסו למערכת החדרים המסועפת, וזכו להסבר לימודי מעמיק ומרתק, מבריאת העולם, תשמישי קדושה ודרך עשייתם, וכן הלאה.



"מכולת" ובה מוצרים דמויי- מצרכים וקפה רושמת זכתה לתשומת לב מיוחדת, כשהרב יעקב קנייבסקי מתיישב ליד ה'קופה הרושמת', והנערים הנלהבים מגישים לו לחשבון עגלות קניות עמוסות במצרכים... זמן לשחרור קצת, גם צריך...

ביקור בית הרבי
לא רבים זכו להיכנס ולבקר בבית הרבי והרבנית ברחוב פרזידנט. רק אמש הם נחתו, והיום עמוס וגדוש, כאמור. לאחר תדרוך מסודר, נכנסים החיילים ביראת-קודש לבית המלכות.



תפילת מנחה ברגש רב, ולאחר מכן נכנסים למטבח הרבי והרבנית. קופת הצדקה הקבועה בקיר, מזכירה יותר מאלף מילים את בקשתו של הרבי לקבוע קופת צדקה בקיר המטבח דווקא. איזו צניעות, איזו פשטות! כאן הרבנית הצדקנית ארחה בלבביות אורחים וגם ילדים, כיבדה במיני מתיקה וביחס לבבי ומיוחד.

הרב זעליג אלטהויז סיפר לנערים על הילד הקטן ששאל בתמימות את הרבנית "איפה הילדים שלך?..." והרבנית הצביעה לכיוון בית המדרש והחסידים ואמרה: "הם הילדים שלנו"...

באופן אישי נזכרתי בביקור שעשיתי כבחור בשנת תשנ"ו בבית הרבי והרבנית, אז ביקורים כאלו לא היו נפוצים, אם בכלל. את הביקור במקום ערך לנו (לי ולבחור נוסף) המשב"ק ר' שלום בער גנזבורג. העילה לביקור: בקשתו שנסייע בפירוק הסוכה של הרבי לאחר החג.

לאחר שפרקנו את הסוכה, ולאחר הפצרות ("לגדולים וחשובים ממכם סרבתי...") הוא נענה 'לביקור קצר', ובמטבח הבחנו בקומקום קטן מונח על אחד הארונות. "מה תפקידו של קומקום זה"? שאלנו בסקרנות. והרב גאנזבורג הסביר: "הרבי נהג להקדיש כל יום, למרות סדר יומו העמוס, לשעה של שיחה עם הרבנית, ושתיית תה.



בערב פסח, כלי החמץ כבר סגורים, ועדיין לא הוציאו את כלי הפסח. כלי זה נועד בדיוק לערב פסח, אחת בשנה...
הרבי לא וויתר אף פעם על השעה המיוחדת... מדהים.

ביקור בספריית אגודת חסידי חב"ד
ספריית רבותינו נשיאנו. מאות אלפי ספרים מכל רחבי העולם, בראשם ספרי רבותינו נשיאנו, וחפציהם האישיים והיקרים נמצאים בספרייה. צועדים במעלה הקומה לתערוכת הספרייה. למרבה המזל, ובהשגחה פרטית, הרב שלום דובער לוין מגיע למקום 'במקרה', ולאחר בקשה שיסביר על התערוכה, הוא נענה בחפץ לב ועורך לפנסאים הצעירים הכרות מרתקת עם כמה מוצגים בתערוכה: מקל הכסף של האדמו"ר האמצעי והאחים מסלוויטא, שעון הירחים המעניין שמורה על קידוש הלבנה, ושלושה סטנדרים – בנויים בפשטות - ששימשו את הרבי מתחילת שנות הנשיאות.

 

תשומת לב רבה רכש השטריימל של האדמו"ר הריי"צ נ"ע שמונח במקום בולט לצד תמונת הרבי הריי"צ כשהוא חובש אותו, והסברים מפורטים. וכן, מסכת יבמות שהיתה בחדשות לאחרונה, שהתגלגלה לבית מכירות בירושלים, היעלמותה ע"י גורם עלום פורסמה ע"י הרשד"ב לוין עצמו, והוחזרה לאחר כבוד למקומה הטבעי.

גם לשאלות פרטיות של הפנסאים על המוצגים השונים התייחס הרשד"ב לוין, והסביר כל דבר בצורה מפורטת ומרתקת.

חדר השידורים, שממנו יצאה אורה לעולם כולו
מהספרייה של רבותינו נשיאנו, ממשיכים לחדר השידורים שממנו יצאו שיחות הרבי לנקודות רבות מסביב לגלובוס, החל משנת תש"ל.

הרב חיים ברוך הלברשטאם קיבל את הפנסאים, והת' מענדל אייזנבך הסביר בצורה יוצאת מן הכלל על ההיסטוריה החל מהשידור הראשון. ר' מוליק ריבקין, שחלק מהציוד 'המשוכלל' של אותם ימים, נבנה על ידו, על החלון המיוחד דרכו שמרו על קשר עין עם התוועדות הרבי, ומאות המתגים שסימנו כיצד יש תקשורת עם הצד השני, אי שם ברחבי העולם.

בין היתר צפו בהשתאות בסוג של 'לוח אם' אלקטרוני, מוצר הכלאה בין צ'יפ מחשב וטלפון. את זה בנו בחורי ישיבה ואברכים ללא שום הכשרה בתחום האלקטרוניקה... הכל תוך כדי עיסוק של קודש בהפצת שידורי הרבי בכל רחבי העולם.
לראות ולהתפעל.

סעודת בר מצווה חגיגית
לאחר תפילת ערבית, המשיכו הפנסאים לסעודת בר מצווה חגיגית לתמים שניאור זלמן רוט, וחתמו יום גדוש ועמוס חוויות.

יום שישי

לאחר סדר חסידות ב'זאל הקטן' ב-770, הפתיע הרב מנחם מעדל גלוכובסקי רב קהילת חב"ד ברחובות וסגן מזכיר בי"ד רבני חב"ד, וברך את נערי הבר מצווה בברכות מאליפות. ברכם שיהיו חיי"לים אמיתיים, ויביאו נחת רוח אמיתית להוריהם מוריהם, והרבי נשיא דורינו.

בכניסה ל-770 פגשו הפנסאים את ר' שלום ברוכשטאט, בעל המנגן שהלחין רבים מהניגונים על פרקי התהילים של הרבי, במהלך השנים, שהתקבלו ע"י החסידים, וחלק מניגוניו נוגנו ע"י הרבי במהלך התוועדויות. לבקשה לשמיעת ניגון חסידי סרב ר' שלום בצניעות אופיינית, אך את החוויה של פגישה עם החסיד המפורסם, הפנסאים 'הרוויחו'.

לאחר תפילת שחרית בזאל הגדול, בהתעוררות רבה, צועדים עשרות הפנסאים לכיוון הרכבת התחתית של ניו יורק, ה'סאבווי', לטיול במנהטן.

מדבקות ברכבת התחתית
הרב זליג אלטהויז, ממשפיעי המסע, מספר לפנסאים ש'הם לא המציאו את הגלגל': עשרות תמימים נוסעים כאן בסבוויי בדרכם למבצעים, והמקומיים רגילים לראות שירה חסידית סוחפת. אנקדוטה מרתקת: הרבי נהג לפני הנשיאות, להדביק מדבקות 'לאלתר לתשובה – לאלתר לגאולה" - הכרזת הרבי הריי"צ המפורסמת - ברכבת התחתית...

גשם קל, אובך וקור מקדמים את פני הפנסאים. אך הם מצויידים בבגדים חמים, ובלב יש חמימות גדולה, הם שרים בהתלהבות ניגונים בדרכם ל'נמל'.

האם יראו את המגדלים ופסל החירות, או שהערפל יסתיר את הראות? אותם זה לא נראה מטריד במיוחד: נעמדים על הספסלים, רוקדים ושרים.

המשפיעים מספרים להם על הצעדים הראשונים של הרבי הריי"צ נ"ע, על אדמת אמריקה כאן בסמוך, ועל המשפט שתבע ו'הפך את אמריקה': "אמריקה איז נישט אנדערש = אמריקה אינה שונה".

נערי הבר מצווה, 'מברמבצים' יהודי

במסע חזרה וההמתנה ברציף למעבורת שתחזיר אותם חזרה, הבחינו מספר פנסאים ב'קרקפתא': הגדרה הלכתית ליהודי שלא הניח תפילין מימיו. אימו וסבתו יהודיות, ואביו גוי. יהודי כשר עפ"י ההלכה.

צפו:





הרב בנימין וילהלם לא יכל להתעלם מכזו 'הזדמנות פז', וסחף את כולם לחגיגת בר מצווה מרגשת: היהודי עטור בתפילין, וסביבו כולם רוקדים ומפזזים.

עוד ניצוץ יהודי שהדליקו הפנסאים בניו יורק...

לאחר המסע שהותיר בהם רושם מיוחד, חזרו הפנסאים לקראון הייטס, להערכות לקראת הנסיעה לשהייה בשבת קודש ב'טענט' שעל יד הציון הקדוש.

שבת על יד האוהל הק', ועל המשך מסע הפנסאים, בפרקים הבאים בע"ה.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.