מערכת COL | יום כ"ד טבת ה׳תשע״ח 11.01.2018

יום שגרתי בבית המדרש להוראה ומשפט - סיור מרתק

בית מדרש להוראה ומשפט ברחובות, כבר קנה לו מזה זמן רב מוניטין בקרב שוחרי ולומדי התורה, ככולל שהעמיד עשרות רבנים, והעלה על נס את לימוד ההלכה בצורה היסודית והמקיפה ביותר, בשילוב דברי חסידות והנהגות רבותינו נשיאנו ● בראש בית המדרש עומד הרב הגאון הרה"ח מאיר אהרון, שמקנה חווית לימוד יוצאת דופן וברמה גבוהה ● לפניכם לו"ז יומי בבית המדרש ● לסיור המלא
יום שגרתי בבית המדרש להוראה ומשפט - סיור מרתק
זה מתחיל ב9:00 בבוקר בדיוק.

האברכים כבר ישובים במקומותיהם, אחרי לימוד חסידות ותפילת שחרית, דרוכים למוצא פיו של ראש הכולל הרב הגאון ר' מאיר אהרון שליט"א. הוא, כרגיל, אינו מאכזב, מבאר ומבהיר את לשון אדמו"ר הזקן בתניא היומי. בסגנונו הייחודי משלב הוא משלים, ביאורי הרבי ואמרות חסידים, הכל יחד נשזר לקו אחד ברור ונהיר. התניא מאיר ע"י הרב מאיר.
9:20 – מבלי לבזבז אף רגע, הספרים כבר נפתחים. תלמוד בבלי ותלמוד ירושלמי, ארבעה טורים, שולחן ערוך מרן ושולחן ערוך הרב, שאלות ותשובות של ראשונים ושל אחרונים. זה מוגיע את מוחו בהבנת דברי הרא"ש בתשובות, וזה רכון על הקונטרס אחרון של אדמו"ר הזקן. הידיים מתנופפות, המצח מקומט, מנסים להגיע לחקר האמת. הדרך רצופה בניות וסתירות, דחיות וקושיות, מאמץ, יגיעה ואפילו תסכול, עד שאנחת רווחה פורצת, הגענו אל ההבנה הנכונה.
הקצות והנתיבות כמו עומדים למול העיניים, מתנצחים ומתדיינים, הפתחי תשובה סולל הוא את דרכו שלו, והאברך אל מול כולם, מקשיב, מבין, מקשה ומתרץ, מעיין בספרי האחרונים, מקבל כיוונים חדשים, ולבסוף הבניין עומד במלוא הדרו, מסודר ומשופץ, זה אומר בכה וזה אומר בכה והשלישי מכריע.

10:00 – המסר עובר מפה לפה בלא קול, כן, מראי המקומות תלויים כבר על לוח המודעות. האברכים אצים להעתיק אל פנקסם, ולאחר רגע הם כבר שם, צוללים אל נבכי הסוגיא החדשה. היום ידבר הרב על דיני "קים לי", אומרים אחד לרעהו. ספר המהרי"ק נפתח משמאל, כללי התפיסה של הנתיבות נפתחים מימין, ובתווך נושאי הכלים את התמונה משלימים. לשיעור מגיעים מצויידים ומוכנים, לשמוע וללמוד, ובעת הצורך גם להקשות ולשאול.

11:00 – ראש הכולל נכנס אל חדר השיעורים, כולם חמושים בעט ובדף, אוזניהם כרויות למוצא פי הרב. אך מתיישב הוא, וכבר קולחת מפיו הסוגיא, גמרא, ראשונים ונושאי כלים. מצליב הוא את פסקי הרמ"א בסימן קצ"ב ובסימן ר', הדברים כסותרים, אך עד מהרה מתיישרים ההדורים. שלושה אופנים מוצעים ליישוב הדברים. דקות נוספות של ליבון ובירור, התלמידים מקשים והרב מסביר, מקשה מכאן ומכאן, מוליך את כולם בשביל מעלה ההר, עד שהפסגה נכבשת, הדרך הישרה נחשפת.

12:00 – הכיסא אינו נשאר יתום, השיעור הבא מתחיל מיד. תמימים ואברכים צעירים, כתף אל כתף יושבים, נישאים אל על במתק לשונו של הרב המפורסם, הרב הגאון ר' שלמה גלעדי. שבילי איסור והיתר נהירים לו כרחובות העיר, נכנס הוא עם כולם למטבח ההלכתי, ממחיש ומציג מול העיניים. מחבר ורמ"א, ש"ך וט"ז, כולם חוברים יחד למארג אחד. "הכניסו את הראש לתוך הסיר" נוהג הוא להכריז, בדרישתו להבנת המציאות האמיתית. קולות השיעור כבר נמוגו, אבל הציווי עדיין מהדהד: "העמיסו על השכל, ולא על הזכרון". מקיימים הם את הפקודה, ומתייגעים להבין, לא לדקלם מסקנות ופסקי דינים.

13:00 – ממהרים חזרה לכסאותיהם, הזמן קצר והמלאכה מרובה, יש לסכם את השיעור ולהכין את החומר הבא. השעון דוחק, אך קשה להתאפק, הספרים שוב נפתחים, מהלך השיעור נבדק שוב במקורות, להבנה עמוקה יותר ומסודרת.

14:30 – לאחר תפילת מנחה וטעימה קלה, אוצר החכמה נפתח, וספרי שו"תים. האחראי מסתובב ומחלק שאלות, פניות אל "בית ההוראה" מכל המדינות. כל אברך מופקד על תחום משלו, מי על הלכות שבת ומי על דיני ממונות. כל שאלה זוכה להתייחסות מיוחדת, בפסק הסופי אינם מסתפקים, היריעה ארוכה עם מראי מקומות מנומקים. להגדיל תורה, להאדיר ולהחכים.

15:00 – אל הכולל נכנס הרב יוסף איתן, היום מתקיים שיעור של מכון פועה. כחלק מקורס מקיף על הלכות טהרה ורפואה. בהכוונת ראש הכולל, הדינים מותאמים לפסיקה החב"דית, פסקי אדמו"ר הזקן והצמח צדק ניצבים בראש השורה. בדרך נחשפים גם לדרכי פסיקה נוספות. ים של מידע וניסיון, מנחיל הרב לשומעי לקחו. הם שומעים, רושמים ומפנימים. כשלוחים עתידיים, הפרקטיקה והניסיון מאוד חשובים.

שאר האברכים ממשיכים בלימודם, יום שלם הוא כמו שנה, ויש לנצלו עד תומו. "לב חכם לימינו" – בוחנים הם את ההספק עד עתה, שמחים אך אינם מרוצים, מסתערים במהרה על היעד הבא.

הכולל אינו מסתיים. חלקם שקועים בספריהם, לא מבחינים בריצת המחוגים. זה ממשיך את לימודיו בבית הכנסת השכונתי, וזה מוסר שיעורים בהלכה לקהל מאזינים. כולם נחים ואוגרים כוחות עבור היום הבא. אין אפשרות להפרד מהתורה.

*
את המנגינה הערבה הזאת אי אפשר להפסיק, אך גם אי אפשר רק כך להשאיר. אמנם החזון רחוק, אך אליו צועדים בפסיעות מהירות. באמתחתו של ראש הכולל שלל כיוונים, לפתח ולשכלל, לבנות ולהשפיע.

כעת יש לנו את הזכות ואת הכח להמשיך להצמיח, להשקיע את כספנו בהשקעה הבטוחה ביותר, המניבה תוצאות גם בעתיד וגם בהווה – בחינוך ילדינו.
ובלשונו הזהב של אדמו"ר הריי"ץ (היום יום ט תמוז):
"ההורים בישראל שזקוקים לישועה והצלה מיוחדת לילדיהם – האמצעי הבטוח לכך, תמיכת לומדי תורה".

*
כולם שואלים: תכל'ס, מה עם תורה?
אז הנה לכם התשובה:
בית המדרש להוראה ומשפט, בראשות הרב הגאון ר' מאיר אהרון שליט"א.
חוו איתנו את המסע הנפלא הזה וקחו חלק ביום שלישי כ"ט טבת ויום רביעי ר"ח שבט -
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.