מערכת COL | יום כ"ד טבת ה׳תשע״ח 11.01.2018

הורים - היזהרו מפינוק מיותר של הילדים! • מאמר

"אני רוצה להגן על הבן שלי!" אמרה לי אם אחת. עצרו! ילד זקוק כמובן לשמירה והגנה של הוריו - אך על ההורים בפרט שהילד מתחיל לגדול, להדריך ולכוון את הילד ולא לגונן עליו • אין הכוונה שהילדים יועמדו למסדרים ויאכלו מנות קרב תחת משטר קשוח, אלא להכניס את הערך היחסי של הדברים • הרב אוהד מעון במאמר מיוחד למגזין שישי ב-COL • למאמר המלא
הורים - היזהרו מפינוק מיותר של הילדים! • מאמר
בקטן: כותב השורות

מאת: הרב אוהד מעון

***

"אני רוצה להגן על הבן שלי!" אמרה לי אם אחת.

עצרו! ילד זקוק כמובן לשמירה והגנה של הוריו - אך על ההורים בפרט שהילד מתחיל לגדול, להדריך ולכוון את הילד ולא לגונן עליו. פינוק אינו בהכרח קניית מתנות ללא סיבה או הרעפת ממתקים מסוגים שונים על הילדים, פינוק בעצם הוא הלך מחשבה. הילד מקבל דברים שאינו צריך ואינם מסייעים לעיצוב אישיותו כלל על התנהגות רגילה.

נתינה כזו יוצרת אצל הילד בלבול באשר לדרישות ממנו. ישיבה בכיתה ללא עשיה מיוחדת יכולה להביא לילד פרס של אכילת חטיף או ממתק. אך למעשה מיועדים כל הפרסים לעודד עשיה יוצאת מהכלל אצל הילדים.

מטרת החינוך הינה לעצב את נפשו של הילד ולהדריך אותו, כך שהוא יוכל לחיות חיים בנפש וגוף בריאים ושלמים בחבר פעיל בחברה סביבו. ובעיקר שיפתח ערכים נכונים ומעל לכל משמעת עצמית.

אין הכוונה שהילדים יועמדו למסדרים ויאכלו מנות קרב תחת משטר קשוח, אלא להכניס את הערך היחסי של הדברים. ילד זקוק להדרכה ואינו יכול להתפתח כראוי - הן בבית והן במוסדות החינוך, ישנו צורך דחוף ביותר לחזור לדרכי החינוך והלימוד שהחזיקו את עמנו מדור לדור במשך אלפי שנים.

נכון חום ואהבה הם דברים נחוצים מאוד, אך החיים גם מציגים משברים לא צפויים שיכולים לקרות לפתע. ילדים צריכים להיות מודעים ומוכנים במידת האפשר כמובן, על ידי כך שהמבוגרים מדריכים אותם לחוסן פנימי ומשמעת עצמית.

אחת הנקודות החשובות והכאובות ביותר הוא מצבן של הרבה משפחות. אחת הבעיות העיקריות הינה - בזבוז. הורים חסרי ניסיון או להוטים להשתתף במרוץ הגשמי רוכשים מצרכים שאינם נצרכים באמת ונוטים לקנות כל מיני משחקים רבים ומגוונים שאולי אינם יקרים בפני עצמם, אך במצטבר הינם הוצאה נכבדת.

השפע האדיר של כל מיני משחקים שונים ומשונים גורמת להרגשה שיש צורך לרוכשם. כמו כן קיימים כל מיני תופעות שבאות ונעלמות כגון ה"ספינר" שהיה "מציל" הריכוז לטענת מוכריו ונעלם מהר מאד. סיבה מרכזית למצב זה הוא הפינוק והבזבוז שנוהגים הורים בעצמם לעיתים. ראשית ממהרים לרכוש דירות שהינן על פי רוב יקרות למדי ואף מאוד, וכך משתעבדים ההורים לקירות שקנו, שיעבוד קשה ויקר.

אכן, הרבי עודד אנשים לרכוש דירות לעומת תשלומי שכירות, אך הרבי תמיד יעץ למדוברים לבחון את מצבם והאפשרויות היטב לפני קבלת החלטה.

רכישה נוספת ומרכזית בחיי המשפחה הוא הרכב. היום משום מה נפוצה רכישת ג'יפים יקרים כרכב משפחה. כמו-כן אנשים מוציאים כסף על טיסות לחו"ל לשנות אווירה ולנוח. פתרונות אלו אינם עונים על העיקר הצורך נפשי והפנימי של הנשמה לאור האלוקי.

אם כן, ישאלו הקוראים מה מציע כותב השורות? התשובה פשוטה: על צרכים וכמיהות נפשיים יש לתת מענה והכוונה נפשית. פשוט ביותר - לימוד החסידות. כל מבנה נפש האדם והכלים שיש לו לנצח במלחמת היצר מפורטים בספר התניא ובספרי חסידות שאחריו כגון 'דרך חיים' לאדמו"ר האמצעי. ולא, דור זה אינו שונה או חלש יותר מקודמיו אלא צורת ומבנה האתגרים שלו שונה ומוחצנת יותר. אך המאבק הינו אותו מאבק.

הנטייה כיום היא להשתמש בתשובות לא תורניות ואף לא יהודיות שמציעות פתרונות כביכול שהם קלים ומהירים. אין פתרונות קלים ומהירים. ובלשון הרבי נשיא דורנו: "בתוך המילה להתייגע נמצאת המילה להגיע".

השבוע חל יום הולדתו של מייסד חסידות חב"ד ופותח שערי השגת האלוקות לכל אשר יחפוץ. הבה נאמץ את דרכו ונתחבר חזרה לדרך החסידות. או לפי פתגמו הידוע "האסור אסור והמותר מיותר".

***

הכותב: הרב אוהד הכהן מעון - יועץ הדרכה בשלום בית, חינוך והתגברות על משברים. [email protected]
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.